• Bubbligoglad

Vi som genomgår IVF 2024

Hej på er! 

Den 9/1 startade vi vårt andra försök IVF. Förra försöket blev gonal-f då blev det ingen återföring då inga embryon delade sig som de skulle.

Detta försök började vi med 187,5 menopur, gick upp till 200 efter första UL därefter ner till 150. Då jag var/är i riskläget för överstimulering fick jag efter blodprov reda på att jag skulle ta Gonapeptyl istället för orvitrell 36h innan.

Idag har vi haft äggplock, mår väldigt bra och de plockade ut 18 ägg, var livrädd att det skulle bli totalfrys men idag efter äggplocket bestämde de i alla fall att det ska bli en färsk återföring och jag fick ta orvitrellaprutan efter äggplocket istället. vet i nuläget inte vilket dag det bli för återföring men hoppas hoppas att något embryo delar sig och att vi kan få uppleva en återföring!!!

• Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024
  • Björkenli

Alicia

Vad tråkigt!

Men precis, hoppet finns!! Och en dag 5/6 är ju JÄTTEBRA!! du är ung också va? Tror chansen är va 50% att ett 5 dagar tar sig när man är inget typ 36 så  det finns verkligen hopp!!

Nyfiken bara- vet du varför du inte kunde få det tillbaka dag 5 eller 6 istället för frysen...?
    Om det var tillräckligt bra för att frysas borde det väl bara tillräckligt bra för att återföra..
    Men då funkar det tydligen inte ;)

• Björkenli

Jag fick reda på idag att båda mina hade fortsatt utveckla sig bra till idag,  dvs dag 3.

Jag fick ett tillbaka och ett fortsätter de odla på. 

Jag fick välja om jag ville ha båda tillbaka men jag hade inte hunnit fundera på detta. 

Blev rädd att om ett är sämre kanske det kan förstöra för det andra...

Så tog därför bara ett. 

De ska ju vara 8 celler dag 3, och ena var nu 9 celler.  Så redan börjat dela sig en gång till. 
    Kändes bra!!

Har en positiv känsla men vågar förstås inte hoppas på något. 

• AliciaNN

Björkenli: Jag är inte så ung, jag är 36 så då är det väl på gränsen att jag har 50/50 chans att det fäster baserat på det du hade hört? Det låter som bra odds, hoppas det gäller mig med, att jag är precis "ung" nog haha!

De fryste det istället för återföring för att det var inte fullt utvecklat till 5-dagars när vi var på kliniken så de ville inte sätta in det när ägget inte var redo. Jag vet inte om det hade varit möjligt att sätta in det senare när det delat sig klart, men med tanke på att det redan var eftermiddag hade det kanske inte varit möjligt om det hade mognat och blivit redo senare på kvällen eller natten? Jag förstod det så, för de skulle låta det fortsätta dela sig och sen hoppas att det gick att frysa, och idag vid 10.00 när jag ringde så låg det ju i frysen enligt deras plan.
    Jag vet inte vad som skulle vara bäst i det här läget, rent vetenskapligt vet jag inte varför man inte kunde sätta in en nästan färdigutvecklad blastocyst, eller sätta in det idag på dag 6 när det utvecklat sig klart, och så vidare. Litar på deras bedömning just nu TystTyst

• AliciaNN
    Björkenli skrev 2024-04-08 17:21:45 följande:

Jag fick reda på idag att båda mina hade fortsatt utveckla sig bra till idag,  dvs dag 3.

Jag fick ett tillbaka och ett fortsätter de odla på. 

Jag fick välja om jag ville ha båda tillbaka men jag hade inte hunnit fundera på detta. 

Blev rädd att om ett är sämre kanske det kan förstöra för det andra...

Så tog därför bara ett. 

De ska ju vara 8 celler dag 3, och ena var nu 9 celler.  Så redan börjat dela sig en gång till. 
    Kändes bra!!

Har en positiv känsla men vågar förstås inte hoppas på något. 

Glömde säga lycka till till din 3-dagars! Håller tummarna!!
  • Alma2013

Rainbow: Grattis till dig och er! Vad roligt att det tog sig! Hade du gjort 7 äggplock? 

vid första spermaprovet efter te-fertiliseringen såg det riktigt dåligt ut. väldigt få spermier och de som fanns simmade inte. Nu är det fortfarande otroligt få men de som finns är pigga och simmar som de ska. 

Jag har verkligen inget att gå på när det kommer till chanser för att det här ska lyckas. vet ju bara att det har gått bra för mig tidigare att bli gravid. 

Svar: 
    Precis, vi har gjort 7st äggplock totalt.
    1.a gången 2019 men då var mannen inte refertiliserad än. Då plockade de ut spermier från bitestikeln, de hittade några få som de frös in. Men den gången blev inga ägg befruktade. De sa att vi kunde köra på spermiedonation då det såg dåligt ut för oss. 
    Då valde vi att avsluta  fortsatta ivf försök och mannen åkte till Danmark och refertiliserade sig. 
    Därefter försökte vi själva men sen 2021 gjordes en ny utredning som visade på få spermier men det fanns ändå pigga spermier. Ca. 1 milj och ca. 180.000 rörliga. 

Så vi fick 3st landstingsfinansierade försök och de började vi med 2023. Därefter har vi köpt till 3st försök till. Den sista är den jag nu är gravid på. 

Av de 7st äggplocken så har 2st gånger inte blivit nån befruktning alls. 
    1 gång blev äggen befruktade och de valde odla till 5dagar men ingen klarade sig hela vägen. 

Nä det är verkligen ett lotteri och man har ingen aning hur det ska gå. 
    Hur går det för er nu? 

• Sandralinnea123
    Alma2013 skrev 2024-04-10 12:15:00 följande:

Grattis Sandralinnea!!Hjärta

Tack, men man vågar ju inte tro på 🙈 efter nästan 3 år med ivf 
  • Björkenli

Grattis Sandra Linnea!!

Helt fantastiskt 💕💕💕💕

Får jag fråga hur gammal du är och ditt AMH?
    (Du har säkert sagt, ursäkta mitt minne)

• Alma2013

AlicaNN. 

De väljer att frysa för att om den inte är en blastocyst dag 5 så kan de inte återföra till dig senare pga att det måste vara rätt i din cykel, pga. livmoderslemhinnan. Därför de inte sätter in den dag 6 för då är det inte optimal miljö i dig. 

Grattis till din lilla eskimo Hjärta Även om väntan är lång så fick du ju ändå en som klara sig och du får den insatt utan att ha påfrestande kroppen med äggplock och massa hormoner. 

Hoppas tiden går fort nu innan återföring

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024