• Bubbligoglad

Vi som genomgår IVF 2024

Hej på er! 

Den 9/1 startade vi vårt andra försök IVF. Förra försöket blev gonal-f då blev det ingen återföring då inga embryon delade sig som de skulle.

Detta försök började vi med 187,5 menopur, gick upp till 200 efter första UL därefter ner till 150. Då jag var/är i riskläget för överstimulering fick jag efter blodprov reda på att jag skulle ta Gonapeptyl istället för orvitrell 36h innan.

Idag har vi haft äggplock, mår väldigt bra och de plockade ut 18 ägg, var livrädd att det skulle bli totalfrys men idag efter äggplocket bestämde de i alla fall att det ska bli en färsk återföring och jag fick ta orvitrellaprutan efter äggplocket istället. vet i nuläget inte vilket dag det bli för återföring men hoppas hoppas att något embryo delar sig och att vi kan få uppleva en återföring!!!

• Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024
  • Björkenli

Alicia

De tittar absolut varje dag!
    De följer utvecklingen noga. 
    Vet andra som bett att få protokollet efter för de står exakt vad som hänt. 

Har du planerad återföring dag 5 på söndag?
    Men inte fått något besked alls än alltså?

Jag har planerad återföring måndag av dag 3 embryo, och de ska höra av sig varje dag och meddela hur många som blivit befruktade först och sen om de delar sig normalt. 

Alma 

Jag tog icsi på 3 av 4.
    Men jag fick ändå beslutsångest för han tog bort vad de kallar kalciumbad. Han tog bort det,  dvs embryologen, för att jag sa att han fick bestämma vad han tyckte var bäst. Men sen kom jag på att det lilla jag läst om kalciumbad var att det hjälpte jättemycket. 

Och ang icsi så sa han att även om mina ägg blev befruktade av sig själva den enda gången jag gjort ivf, så är det en annan donator nu och man vet aldrig. Att ibland kan det vara mismatch mellan spermierna och äggen..

Nu är jag nojig att jag valt fel. ...
    Dvs att jag antingen borde tagit icsi + kalciumbad, eller bara vanlig ivf helt och hållet. 

Men jag har iaf att ägg som jag de inte gör icsi på,  så hoppas att detta ägg ska klara sig. 

Så sjukt nervöst. 

4 ägg är fortf inte mycket,  men för mig med mina dåliga resultat innan är det smått otroligt att hon hade 7 äggblåsor att tömma!! 6 i bra storlek. Det är väl normalt att de får ut ägg i ca 2/3 av äggblåsorns.
    .
    Kan fortförande inte fatta det. 

PS ibland blir emojis till frågetecken. Verkar inte som familjeliv.se kan hantera emojis;)

• AliciaNN

Björkenli: Precis, planerad återföring på söndag, dag 5, och jag har inte hört någonting från kliniken sen vi ringde på dag 1 och frågade hur många som blivit befruktade. Jag frågade då om vi kommer på söndag som planerat om vi inte hör något från kliniken innan och sa ja. Så därför tänker jag att de ringer om det gått åt skogen... men kanske inte om det ser bra ut och planen håller?

Håller tummarna för dina 4, förstår att det svårt att veta vad som ska fungera bäst när du gjort flera försök. Förhoppningsvis vet dom på din klinik också nu efter många försök hur dom borde tänka!!

• Björkenli

Alicia

Det kan nog vara så att eftersom du har fler ägg så räknar de med att det blir en dag 5 att ge tillbaka,  och då kan de ju lika gärna berätta då hur det gick för alla ägg. 

Hade tex bara några få ägg utvecklats bra dag 2, så hade de ju velat göra återföring dag 3 redan och varit tvungna att höra av sig (standard att göra återföring dag 3 om man har få ägg som klarar sig till dag 3).

Jag har bara gjort ivf en gång tidigare men eftersom det var så få så planeras det från börjar dag 3 återföring.  Men eftersom det inte alls är säkert att jag ens får någon dag 3 att återföra så måste de ju meddela hur det går, så jag vet om jag ska köpa biljett till Köpenhamn om inte annat ;;)

• Anonym (Rainbowdash)
    Alma2013 skrev 2024-04-05 11:30:45 följande:

Rainbowdash: 
    Din situation låter lite som min. 🙂 
    Min man är också steriliserad och sen refertiliserad därav ivf. Jag är 37 år nu.
    Vi har barn sen tidigare men inget gemensamt. Vi firar 11år tillsammans och gifta. 

Min man har iaf fått ut tillräckligt för att befrukta äggen jag får ut.
    Men ibland med sämre kvalité men det tror man beror på att i.o.m steriliseringen så bildar kroppen som antikroppar mot sina egna spermier. Därför de tror att han har få spermier trots refertilisering. Han fick båda sädesledarna ihopsvetsade. 

(Det är olika från fall till fall hur pass den egna kroppen går hårt mot spermierna. Min man hade svarat ganska fort på bryta ner spermierna efter steriliseringen)

Jag hoppas verkligen ni ska lyckas på ert första. ???? 

Grattis till dig och er! Vad roligt att det tog sig! Hade du gjort 7 äggplock? 

vid första spermaprovet efter te-fertiliseringen såg det riktigt dåligt ut. väldigt få spermier och de som fanns simmade inte. Nu är det fortfarande otroligt få men de som finns är pigga och simmar som de ska. 

Jag har verkligen inget att gå på när det kommer till chanser för att det här ska lyckas. vet ju bara att det har gått bra för mig tidigare att bli gravid. 

• Björkenli
    Svar av kliniken idag. 

2 av mina 4 ägg har delat sig idag. 

Hade hoppats på mer men.  Min enda tidigare ivf med 2 ägg hade båda delat sig på dag 2.

Bara att hålla tummarna. 

Kunde självklart vara värre!
  • Anonym (Rainbowdash)
    Björkenli skrev 2024-04-07 09:08:19 följande:
    Svar av kliniken idag. 

2 av mina 4 ägg har delat sig idag. 

Hade hoppats på mer men.  Min enda tidigare ivf med 2 ägg hade båda delat sig på dag 2.

Bara att hålla tummarna. 

Kunde självklart vara värre!
    Håller också tummarna!
  • Björkenli

Tack!

Blir spännande att höra om en eller kanske båda fortsatt dela sig idag!!

De föreslog Embryo Glue- någon som har erfarenhet av det?

Det är ett medel som liknar det som embryon bildar runt sig naturligt som man tillför som ska öka chansen att embryot fäster.

• AliciaNN

Det blev ingen återföring igår, den bästa ägget utvecklades långsamt så det var inte redo men nu är det fryst iallafall, på dag 5/6.

Det innebär att vi måste vänta en hel cykel innan den nästa kommande cykeln som vi kan göra återföring. Så det blir i början av juni. de andra äggen var också långsamma så det blev bara ett fryst.
    än så länge är vi med i leken, men lite trist både att det bara blev ett ägg kvar och bara en chans att bli gravida innan vi måste göra om hela IVF:en, och också att vi inte kunde göra återföringen nu men samtidigt positivt att vi åtminstone kommer få en chans! ägget ska ju överleva upptiningen också förstås, usch vad många steg att gå igenom och så mycket väntetid.

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024