• Anonym (Sniken?)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag är är en sån typisk golddigger-kvinna som vill åka snålskjuts på min man och hans plånbok. 
    När vi träffades var han pank, jag hade sålt en lgh och hade bra lön jämfört med honom.  Han var utan jobb och jag fick en större räkning på kreditkortet när jag betalade för honom, som jag bad om att vi skulle dela sen när han fick jobb. Gav sen ett större lån av mina pengar för att både ett par större köp, och en stor skuld han hade. Han har nyligen betalt av allt, och vi är "kvitt" så sett och åren har gått.

Jag är mammaledig med vårt andra barn. Under den här föräldraledigheten har vi haft lika mycket att röra oss med efter gemensamma räkningar.  Jag bad om det. Han å sin sida lägger all sin energi, ork och tid på sitt jobb. Jag gör precis allt hemma, stort som smått. Samtidigt har han avancerat i raketfart på jobbet, och är en urblåst ballong när han kommer hem. 

Innan har vi pratat om att fortsätta med gemensam ekonomi när jag börjar jobba. Igår föreslog han att vi borde spara 10 000 var för att få ihop en bra kontantinsats till hus. Jag sa att men ska vi fortsätta dela på inkomsten då, för annars kan jag nog inte spara  10. Då sa han att han kan ju spara 10 och jag 7. Men det kommer inte heller gå. Våra gemensamma räkningar och mat landar lätt på 20, ska jag betala 10 så har jag i bästa fall 14 kvar om jag inte vabbar. Sen har jag egna räkningar mellan 2 och 5 tusen och ska tanka för att komma till jobbet. Han kommer ha mellan 10 och 20 mer än mig ut i månaden. Jag vet att hans ambition är att spara till oss. Han bryr sig om oss. Samtidigt är han inte så ekonomisk. Frågade honom förra året vad som hänt med en lön han fick ut på 50000, visade sig att han förutom en stor utgift(rimlig) hade handlat i macken för 15000 på en månad. Han låter mig inte jobba mindre än 100% , han tycker att vi behöver alla pengar vi kan få in och är väldigt otålig till jag börjar jobba igen och tjäna pengar. Han vill lämna barnen på dygnetrunt-förskola för att säkra sin tillgänglighet på jobbet. Dom är små. Jag sparar i nuläget varje månad, men det är för att han tjänar mycket och delar med sig just nu. Jag har två äldre barn förutom de gemensamma att tänka på också. 
    Så vad skulle ni gjort? Försökt snika åt er en del av hans inkomst när han gör karriär? Eller låta honom njuta av att tjäna pengar för en gångs skull? Ska jag lägga mig i hans ekonomi överhuvudtaget?

• Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-01-15 14:13:36 följande:
    JO, upp till en viss ålder. Men de hade legat på TS sambo och han verkar inte vara en ansvarstagande pappa som hade lyft ett finger för att hans barn skulle få lite längre sommarlov. 
    Längre sommarlov behovs knappast om de ha en massa veckor semester. Men han kan ju ändra sig senare då barnet kan vara lite roligare att ha att gora med än en bebis. Så de behover ju inte brinna inne.
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 14:16:52 följande:
    Längre sommarlov behovs knappast om de ha en massa veckor semester. Men han kan ju ändra sig senare då barnet kan vara lite roligare att ha att gora med än en bebis. Så de behover ju inte brinna inne.
    Rövhål till medförälder då.
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 13:59:45 följande:
    Nu verkar ju inte TS frågat vad han menar med det, så jag gissar det är för att säkra sin tillgänglighet på jobbet att kunna ta olika skift eller liknande vid behov. Inte for att jobba dygnet runt och inte träffa barnen.
    Det blir ändå följden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 18:04:26 följande:
    Rövhål till medförälder då.
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.
    Man borde dock komma överens om sådant innan.
  • Jemp

Men? Är han inte barnets pappa? 

hur gör ni under hans föräldraledighet? Hans vab? Brister han i synen på omhändertagande av barn i övrigt också? 

Vi skaffade gemensam ekonomi när första barnet kom. Det som hänt innan det har hänt. Jag kan tycka det var rimligt, dvs med tiden känns Allt mer rimligt att dela på. Vi behöver aldrig ta hänsyn till det ekonomiska i vem som vabbar eller sköter inköp till barnen. 

Däremot är ju det en helt annan sak att justera tillbaka det om du skulle börja tjäna mer än honom. Då är det rent utnyttjande. 

• Jemp
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 

Det låter som en jättedum idé att skaffa hus om ni inte har råd att han tar hand om sitt barn. 

Om man bortser från att det är skitsnack med ett sparande på 20000/månad förstås.

• Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 18:09:25 följande:
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.

Om man håller på sina dagsr till barnet  blir större för att det är roligare då är man ett rövhål mot medföråldern som får ta ut sina under den jobbigaste tiden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 19:02:56 följande:

Om man håller på sina dagsr till barnet  blir större för att det är roligare då är man ett rövhål mot medföråldern som får ta ut sina under den jobbigaste tiden.
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 19:21:48 följande:
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.

Fast en förälder har Lagstadgad rätt till föräldraledighet. Det är därför man har 240 dagar till vardera förälder. 

Att helamma hela första året är extremt ovanligt. 

• Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 19:21:48 följande:

Nej, inte på samma sätt då bröstmjölken faktiskt är bättre än ersättningen de första 6 mån. Efter den tiden kan pappan hjälpa med annan matning som kommer då. 

kul för honom då om han kan slippa tiden med kolik, barn som sömnvägrar både dag och natt så man får gå somen levande död med vagn hela dagen. Barn som ska bli buret hela dagen och skriker så fort det sätts ned. Kräkningar hela dagen. För att han tycker det är trist. Fy för såna män.
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?