• Jemp

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Men? Är han inte barnets pappa? 

hur gör ni under hans föräldraledighet? Hans vab? Brister han i synen på omhändertagande av barn i övrigt också? 

Vi skaffade gemensam ekonomi när första barnet kom. Det som hänt innan det har hänt. Jag kan tycka det var rimligt, dvs med tiden känns Allt mer rimligt att dela på. Vi behöver aldrig ta hänsyn till det ekonomiska i vem som vabbar eller sköter inköp till barnen. 

Däremot är ju det en helt annan sak att justera tillbaka det om du skulle börja tjäna mer än honom. Då är det rent utnyttjande. 

• Jemp
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 

Det låter som en jättedum idé att skaffa hus om ni inte har råd att han tar hand om sitt barn. 

Om man bortser från att det är skitsnack med ett sparande på 20000/månad förstås.

• Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 19:21:48 följande:
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.

Fast en förälder har Lagstadgad rätt till föräldraledighet. Det är därför man har 240 dagar till vardera förälder. 

Att helamma hela första året är extremt ovanligt. 

Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?