• Anonym (Sniken?)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag är är en sån typisk golddigger-kvinna som vill åka snålskjuts på min man och hans plånbok. 
    När vi träffades var han pank, jag hade sålt en lgh och hade bra lön jämfört med honom.  Han var utan jobb och jag fick en större räkning på kreditkortet när jag betalade för honom, som jag bad om att vi skulle dela sen när han fick jobb. Gav sen ett större lån av mina pengar för att både ett par större köp, och en stor skuld han hade. Han har nyligen betalt av allt, och vi är "kvitt" så sett och åren har gått.

Jag är mammaledig med vårt andra barn. Under den här föräldraledigheten har vi haft lika mycket att röra oss med efter gemensamma räkningar.  Jag bad om det. Han å sin sida lägger all sin energi, ork och tid på sitt jobb. Jag gör precis allt hemma, stort som smått. Samtidigt har han avancerat i raketfart på jobbet, och är en urblåst ballong när han kommer hem. 

Innan har vi pratat om att fortsätta med gemensam ekonomi när jag börjar jobba. Igår föreslog han att vi borde spara 10 000 var för att få ihop en bra kontantinsats till hus. Jag sa att men ska vi fortsätta dela på inkomsten då, för annars kan jag nog inte spara  10. Då sa han att han kan ju spara 10 och jag 7. Men det kommer inte heller gå. Våra gemensamma räkningar och mat landar lätt på 20, ska jag betala 10 så har jag i bästa fall 14 kvar om jag inte vabbar. Sen har jag egna räkningar mellan 2 och 5 tusen och ska tanka för att komma till jobbet. Han kommer ha mellan 10 och 20 mer än mig ut i månaden. Jag vet att hans ambition är att spara till oss. Han bryr sig om oss. Samtidigt är han inte så ekonomisk. Frågade honom förra året vad som hänt med en lön han fick ut på 50000, visade sig att han förutom en stor utgift(rimlig) hade handlat i macken för 15000 på en månad. Han låter mig inte jobba mindre än 100% , han tycker att vi behöver alla pengar vi kan få in och är väldigt otålig till jag börjar jobba igen och tjäna pengar. Han vill lämna barnen på dygnetrunt-förskola för att säkra sin tillgänglighet på jobbet. Dom är små. Jag sparar i nuläget varje månad, men det är för att han tjänar mycket och delar med sig just nu. Jag har två äldre barn förutom de gemensamma att tänka på också. 
    Så vad skulle ni gjort? Försökt snika åt er en del av hans inkomst när han gör karriär? Eller låta honom njuta av att tjäna pengar för en gångs skull? Ska jag lägga mig i hans ekonomi överhuvudtaget?

• Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?
  • Anonym (A)

Jag hade nog lämnat. Hade inte velat leva ert liv.

• Anonym (X)

Efter gemensamma räkningar är betalda har du 24000 kvar; du klarar dig utan hans pengar och sparar så mycket du vill.

• Fiona M

För gemensamma barn har jag svårt att se att nån utnyttjar/utnyttjas om man delar på inkomster och utgifter.

Vad gäller övrigt måste ni prata när ni båda är lugna, inte bara om ekonomin men om mål och familj över huvud taget. När ska han umgås med de barn han har om han sätter jobbet främst?

• Anonym (Sniken?)
    Anonym (X) skrev 2024-01-13 11:34:12 följande:

Efter gemensamma räkningar är betalda har du 24000 kvar; du klarar dig utan hans pengar och sparar så mycket du vill.

Alltså nej, det är vad min lön efter skatt landar på. Sen har vi kostnader för mat och räkningar på 20000 att dela på. om vi bortser från mina egna som är Försäkringar csn, min äldre barns telefoner och fritid mm. 
  • violis

Baserat på vad du berättar verkar han  inte riktigt klara av det där med budget och ekonomi utan ha lätt för att spontan shoppa onödiga saker.. Jag tänker som så att ska ni ha gemensam ekonomi så finns det två sätt att göra på.. det ena är att ni lägger alla pengar i en pott och betalar alla gemensamma räkningar  inkl bensin från detta + mat och kläder till barnen och ni får en lika stor ? fickpeng? varje månad till personliga utgifter. De pengar som är kvar på kontot i slutet av månaden läggs på ett sparkonto ( alternativt vilket är bättre..ni lägger undan i början av månaden en rimlig summa på sparkontot och blir det mer kvar så bor det en sparbonus) 

Alternativt ni lägger in % på det gemensamma kontot så ni lägger lika många % av er inkomst där.

Nu har du två äldre barn- där måste ni prata om hur ni ska göra, ska du betala lite mer till det gemensamma eller är han OK med att betala för dina barn , alla bonusfamlijer gör olika val här baserat på hur man själv tycker och vill .. du gör ett val när du går in i en relation med barn ..ett val att behandla alla barn med respekt och omtanke och att se till att alla känner att de är en fullvärdig älskad medlem av familjen från både sin biologiska och sin bonus förälder 

( Sedan han idé om dygnet runt förskola 😆?. Den kan har totalt  glömma ! Det finns sådana förskolor i vissa kommuner, inte alla, Men ?. Det är få platser och i min kommun i alla fall får inte ens alla barn vars båda föräldrar har obekväma arbetstider ( dvs jobbar tex inom vården) plats på den utan är det två sammanboende föräldrar förväntas de trixa och byta pass med sina kollegor för att lösa sitt behov av omsorg utanför normala förskoltider ) 

• Anonym (B)
    violis skrev 2024-01-13 11:50:25 följande:

Baserat på vad du berättar verkar han  inte riktigt klara av det där med budget och ekonomi utan ha lätt för att spontan shoppa onödiga saker.. Jag tänker som så att ska ni ha gemensam ekonomi så finns det två sätt att göra på.. det ena är att ni lägger alla pengar i en pott och betalar alla gemensamma räkningar  inkl bensin från detta + mat och kläder till barnen och ni får en lika stor ? fickpeng? varje månad till personliga utgifter. De pengar som är kvar på kontot i slutet av månaden läggs på ett sparkonto ( alternativt vilket är bättre..ni lägger undan i början av månaden en rimlig summa på sparkontot och blir det mer kvar så bor det en sparbonus) 

Alternativt ni lägger in % på det gemensamma kontot så ni lägger lika många % av er inkomst där.

Nu har du två äldre barn- där måste ni prata om hur ni ska göra, ska du betala lite mer till det gemensamma eller är han OK med att betala för dina barn , alla bonusfamlijer gör olika val här baserat på hur man själv tycker och vill .. du gör ett val när du går in i en relation med barn ..ett val att behandla alla barn med respekt och omtanke och att se till att alla känner att de är en fullvärdig älskad medlem av familjen från både sin biologiska och sin bonus förälder 

( Sedan han idé om dygnet runt förskola 😆?. Den kan har totalt  glömma ! Det finns sådana förskolor i vissa kommuner, inte alla, Men ?. Det är få platser och i min kommun i alla fall får inte ens alla barn vars båda föräldrar har obekväma arbetstider ( dvs jobbar tex inom vården) plats på den utan är det två sammanboende föräldrar förväntas de trixa och byta pass med sina kollegor för att lösa sitt behov av omsorg utanför normala förskoltider ) 

Riktigt konstigt. Har de rätt att kräva detta? 
    Alla med barn kan nog inte alltid byta så att ingen med barn jobbar utanför normala förskolatider? 

?byta pass med sina kollegor för att lösa sitt behov av omsorg utanför normala förskoltider?.

• Anonym (X)
    Anonym (B) skrev 2024-01-13 12:06:19 följande:

Riktigt konstigt. Har de rätt att kräva detta? 
    Alla med barn kan nog inte alltid byta så att ingen med barn jobbar utanför normala förskolatider? 

?byta pass med sina kollegor för att lösa sitt behov av omsorg utanför normala förskoltider?.

Finns dygnet-om-förskola, dvs stt barnet är borta från förälder mer än ett dygn? Här finns nattis.
  • Anonym (Granbarr)

Jag tänker att hur man än väljer att göra ekonomiskt så måste båda parter vara beredd på dom konsekvenser dessa val innebär. Är ni det? Jag känner inte riktigt det utifrån det du berättar. 
    Jag tror ni vinner på att faktiskt lägga mer funderingar på just konsekvenser.  Hur vill ni ha det och vad kommer dom valen kosta er konkret. Ställ för och nackdelar mot varandra och jämför. 

Sen en liten varning, man kan aldrig använda ekonomin som ursäkt/svepskäl för att kunna bråka/hämnas/tjafsa om andra saker i ens förhållande som man borde lösa först. Det känns som det finns en del besvikelser överlag mellan er angående andra saker som ger eko i era diskussioner om pengar. Väldigt dålig idé. 

Ni pratar om att spara pengar till hus. Är det verkligen en bra idé om ni inte ens nu kan hitta en väg att förhålla er till ekonomi?  Hur blir det då med hus och dess kostnader?

• Anonym (B)
    Anonym (X) skrev 2024-01-13 12:09:42 följande:

Finns dygnet-om-förskola, dvs stt barnet är borta från förälder mer än ett dygn? Här finns nattis.

Det är nog ovanligt.
    Jag kommenterade omsorg utanför normala förskoltider rent allmänt.

Låter inte troligt att alla med barn kan byta på ett sjukhus / restaurang mm. så att ingen jobbar 
    utanför normala förskoletider. 

Kommunen borde inte ha rätt att kräva detta.

( Jag menar inte TS man utan föräldrar som har ett arbete där några måste alltid arbeta kväll / natt / helg. ) 

• Anonym (Sniken?)

Det finns dygnet-runt förskola i vår kommun, jag skulle få en timme extra morgon och kväll och sambon mer. Finns en i en ort vi inte bor och inte i anslutning till våra jobb. Barnen skulle aldrig se oss. Vi har båda normala arbetstider på pendlingsavstånd. Men för honom tar det över en och en halv timme att ta sig in och ut från jobbet och han börjar tidigtoch vill jobba övertider. Det heter bara dygnet runt, att den erbjuder omsorg när som helst på dygnet  men vet inte om det finns nån gräns för hur länge ett bara får stanna. 

Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?