• Anonym (Sniken?)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag är är en sån typisk golddigger-kvinna som vill åka snålskjuts på min man och hans plånbok. 
    När vi träffades var han pank, jag hade sålt en lgh och hade bra lön jämfört med honom.  Han var utan jobb och jag fick en större räkning på kreditkortet när jag betalade för honom, som jag bad om att vi skulle dela sen när han fick jobb. Gav sen ett större lån av mina pengar för att både ett par större köp, och en stor skuld han hade. Han har nyligen betalt av allt, och vi är "kvitt" så sett och åren har gått.

Jag är mammaledig med vårt andra barn. Under den här föräldraledigheten har vi haft lika mycket att röra oss med efter gemensamma räkningar.  Jag bad om det. Han å sin sida lägger all sin energi, ork och tid på sitt jobb. Jag gör precis allt hemma, stort som smått. Samtidigt har han avancerat i raketfart på jobbet, och är en urblåst ballong när han kommer hem. 

Innan har vi pratat om att fortsätta med gemensam ekonomi när jag börjar jobba. Igår föreslog han att vi borde spara 10 000 var för att få ihop en bra kontantinsats till hus. Jag sa att men ska vi fortsätta dela på inkomsten då, för annars kan jag nog inte spara  10. Då sa han att han kan ju spara 10 och jag 7. Men det kommer inte heller gå. Våra gemensamma räkningar och mat landar lätt på 20, ska jag betala 10 så har jag i bästa fall 14 kvar om jag inte vabbar. Sen har jag egna räkningar mellan 2 och 5 tusen och ska tanka för att komma till jobbet. Han kommer ha mellan 10 och 20 mer än mig ut i månaden. Jag vet att hans ambition är att spara till oss. Han bryr sig om oss. Samtidigt är han inte så ekonomisk. Frågade honom förra året vad som hänt med en lön han fick ut på 50000, visade sig att han förutom en stor utgift(rimlig) hade handlat i macken för 15000 på en månad. Han låter mig inte jobba mindre än 100% , han tycker att vi behöver alla pengar vi kan få in och är väldigt otålig till jag börjar jobba igen och tjäna pengar. Han vill lämna barnen på dygnetrunt-förskola för att säkra sin tillgänglighet på jobbet. Dom är små. Jag sparar i nuläget varje månad, men det är för att han tjänar mycket och delar med sig just nu. Jag har två äldre barn förutom de gemensamma att tänka på också. 
    Så vad skulle ni gjort? Försökt snika åt er en del av hans inkomst när han gör karriär? Eller låta honom njuta av att tjäna pengar för en gångs skull? Ska jag lägga mig i hans ekonomi överhuvudtaget?

• Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?
  • Anonym (Sniken?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-01-13 14:23:50 följande:
    Varför är detta inte en självklarhet för honom?  En mycket mer akut och allvarlig fråga tycker jag..  
    Jag vill gärna dela på helgerna, även om jag kan köpa att jag får städa på veckodagarna.  Till en viss gräns kan det väl vara skönt att han tar barnen och jag kan pyssla med lite sysslor. Men som det har blivit för oss är jag allt annat än nöjd med. Han tar sin egen tvätt, det är allt. Nu när vi pratade om att jag mår dåligt tycker han att jag ska sätta ned foten mot honom.  Han är omtänksam men dålig på att se vad som behöver göras. Och jag är dålig på att säga till, vill inte vara en morsa. Så ja, jag håller med dig.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-14 22:41:12 följande:
    Jag vill gärna dela på helgerna, även om jag kan köpa att jag får städa på veckodagarna.  Till en viss gräns kan det väl vara skönt att han tar barnen och jag kan pyssla med lite sysslor. Men som det har blivit för oss är jag allt annat än nöjd med. Han tar sin egen tvätt, det är allt. Nu när vi pratade om att jag mår dåligt tycker han att jag ska sätta ned foten mot honom.  Han är omtänksam men dålig på att se vad som behöver göras. Och jag är dålig på att säga till, vill inte vara en morsa. Så ja, jag håller med dig.
    Hur ska  det då bli när ni bor i hus med allt som måste skötas där rent praktiskt?  Och dessutom med en icke fungerande ekonomi som kommer bli ännu värre med allt vad ett hus kostar. 
    Ni gräver fram  er egen skilsmässa tycker jag det låter som rent krasst. Ni är inte redo alls för att bo i hus.
  • Anonym (Gift man)

Gemensam ekonomi var en självklarhet för oss så fort vi skaffade gemensamt barn.  Det kändes självklart för annars skulle det bli alldeles för mycket diskussioner kring vem som ska betala, vem som ska VABa, vem som ska vara föräldraledig, e.t.c.

Nu är vi gifta utan äktenskapsförord så kanske i en annan situation än er. Jag har nog kanske 30-40% högre lön än frun. Hon har varit föräldraledig lite mer från början men nu är det jag som tar ut fler föräldradagar.

Vi har lagt upp det så att alla inkomster går in till det gemensamma och sen får var och en en fast månadspeng som man kan köpa saker för om man inte vill att den andre ska se/diskutera eller lyxkonsumtion för att unna sig själv, exempelvis presenter till varandra eller sig själv. Vi har sagt att allt man vill köpa får tas från gemensamma kontot om man vill. Vi har nog aldrig bråkat om pengar, troligen för att vi inte behöver vända på varenda krona. Personliga månadspengen är lika för båda och i storleksordningen ca 10% av min inkomst efter skatt. Sparande tas från gemensamma kontot.

Jobbar man extra eller gör karriär så har ju den andra parten möjliggjort det genom att sköta hem/barn mer, då känns det i alla fall för mig helt rimligt att båda får ta del av de extra pengar den som jobbar mer drar in. Vill man säkerställa att var och en känner att det lönar sig att dra in extra pengar är kanske en procentuell utifrån inkomst ett bättre upplägg.

• Familjesus

Har lite svårt att få grepp om hur mannen och er relation egentligen är. Å ena sidan skriver du att han vill spara till er, är omtänksam och bryr sig. Å andra sidan att han bara bryr sig om jobbet (=skiter i sitt barn), ska tvinga dig att jobba 100%, är slösaktig och gör inget hemma.

Oavsett så tror jag, som andra i tråden, att ni behöver reda ut grundläggande frågor. Arbetsfördelning kring hem och barn, hur ni ser på tid med barn och familj samt vilka mål ni har kring exempelvis husköp.
    För mig är det inte konstigt om han lägger lite mer tid på jobb än vad du gör och du gör lite mer hemma, det där varierar ju över tid beroende på vad läget är med jobb (såklart ska han inte prioritera jobb jämt utan lägga tid på barn och familj också och såklart ta ut föräldraledighet).

När det sen gäller ekonomin så finns det många sätt och inget är rätt eller fel, bara man är överens och det känns rättvist.
    Vi har alltid haft gemensam ekonomi, eftersom vi haft gemensamma mål. Och har någon behövt mer pengar under en tid pga dyrare hobby eller dylikt har vi snackat om det och unnat varandra det (brukar jämna ut sig över tid). Ska sägas att vi har bra löner och ungefär samma nivå, så det har förstås underlättat.

Det har kommit många bra råd i tråden, antingen procentuell fördelning eller gemensam med fickpengar. Hur resonerar ni kring att du har barn sen tidigare? Det gör ju er ekonomiska fördelning lite mer komplex, men har man samma mål och en vilja att det ska fungera och kännas rättvist för båda så borde ni kunna diskutera det och lösa det.

• Anonym (Barnen?)

Alltså;  varför har ni barn om ni vill lämna dem på en förskola där de aldrig får träffa er för att ni ska få in mer pengar bara för att det är kul med karriär?

• Anonym (Sniken?)
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 09:50:18 följande:

Alltså;  varför har ni barn om ni vill lämna dem på en förskola där de aldrig får träffa er för att ni ska få in mer pengar bara för att det är kul med karriär?

Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 09:50:18 följande:

Nu verkar ju inte TS frågat vad han menar med det, så jag gissar det är för att säkra sin tillgänglighet på jobbet att kunna ta olika skift eller liknande vid behov. Inte for att jobba dygnet runt och inte träffa barnen.
  • Agda90
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 
    Förlåt för mina följande ord men du har ett rövhål till sambo!
    Varför i all sin dar skaffade du barn med en sån idiot?
    Det där är ingen fadersfigur! Han ska inte ha barn!
  • Tow2Mater
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Får man inte spara dagar efter de fyller ett?
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 14:06:29 följande:
    Får man inte spara dagar efter de fyller ett?
    JO, upp till en viss ålder. Men de hade legat på TS sambo och han verkar inte vara en ansvarstagande pappa som hade lyft ett finger för att hans barn skulle få lite längre sommarlov. 
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?