Inlägg från: Anonym (Granbarr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Granbarr)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag tänker att hur man än väljer att göra ekonomiskt så måste båda parter vara beredd på dom konsekvenser dessa val innebär. Är ni det? Jag känner inte riktigt det utifrån det du berättar. 
    Jag tror ni vinner på att faktiskt lägga mer funderingar på just konsekvenser.  Hur vill ni ha det och vad kommer dom valen kosta er konkret. Ställ för och nackdelar mot varandra och jämför. 

Sen en liten varning, man kan aldrig använda ekonomin som ursäkt/svepskäl för att kunna bråka/hämnas/tjafsa om andra saker i ens förhållande som man borde lösa först. Det känns som det finns en del besvikelser överlag mellan er angående andra saker som ger eko i era diskussioner om pengar. Väldigt dålig idé. 

Ni pratar om att spara pengar till hus. Är det verkligen en bra idé om ni inte ens nu kan hitta en väg att förhålla er till ekonomi?  Hur blir det då med hus och dess kostnader?

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-13 12:22:39 följande:

Det finns dygnet-runt förskola i vår kommun, jag skulle få en timme extra morgon och kväll och sambon mer. Finns en i en ort vi inte bor och inte i anslutning till våra jobb. Barnen skulle aldrig se oss. Vi har båda normala arbetstider på pendlingsavstånd. Men för honom tar det över en och en halv timme att ta sig in och ut från jobbet och han börjar tidigtoch vill jobba övertider. Det heter bara dygnet runt, att den erbjuder omsorg när som helst på dygnet  men vet inte om det finns nån gräns för hur länge ett bara får stanna. 

För att få plats på en sådan förskola så krävs det att ni båda har skiftjobb, nattarbete eller oregelbundna arbetstider/jour men det har ni inte.  Ni är då inte berättigad en plats . Lång pendlingstid eller övertid är inte giltiga skäl . 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-13 14:16:23 följande:

Jag kan inte citera av nån anledning,  men till nr 14, det är nu under f-ledighet jag tagit allt själv. Men han har också delat sin inkomst med mig. Jag vet inte hur det blir när jag jobbar. Vi kanske kan dra ner på kraven allihopa och göra det nödvändiga ihop på helgerna. Men jag kommer vilja dela på arbetsbörda och avlastning oavsett det ekonomiska. 

Varför är detta inte en självklarhet för honom?  En mycket mer akut och allvarlig fråga tycker jag..  
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-14 22:41:12 följande:
    Jag vill gärna dela på helgerna, även om jag kan köpa att jag får städa på veckodagarna.  Till en viss gräns kan det väl vara skönt att han tar barnen och jag kan pyssla med lite sysslor. Men som det har blivit för oss är jag allt annat än nöjd med. Han tar sin egen tvätt, det är allt. Nu när vi pratade om att jag mår dåligt tycker han att jag ska sätta ned foten mot honom.  Han är omtänksam men dålig på att se vad som behöver göras. Och jag är dålig på att säga till, vill inte vara en morsa. Så ja, jag håller med dig.
    Hur ska  det då bli när ni bor i hus med allt som måste skötas där rent praktiskt?  Och dessutom med en icke fungerande ekonomi som kommer bli ännu värre med allt vad ett hus kostar. 
    Ni gräver fram  er egen skilsmässa tycker jag det låter som rent krasst. Ni är inte redo alls för att bo i hus.
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?