Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?
Baserat på vad du berättar verkar han inte riktigt klara av det där med budget och ekonomi utan ha lätt för att spontan shoppa onödiga saker.. Jag tänker som så att ska ni ha gemensam ekonomi så finns det två sätt att göra på.. det ena är att ni lägger alla pengar i en pott och betalar alla gemensamma räkningar inkl bensin från detta + mat och kläder till barnen och ni får en lika stor ? fickpeng? varje månad till personliga utgifter. De pengar som är kvar på kontot i slutet av månaden läggs på ett sparkonto ( alternativt vilket är bättre..ni lägger undan i början av månaden en rimlig summa på sparkontot och blir det mer kvar så bor det en sparbonus)
Alternativt ni lägger in % på det gemensamma kontot så ni lägger lika många % av er inkomst där.
Nu har du två äldre barn- där måste ni prata om hur ni ska göra, ska du betala lite mer till det gemensamma eller är han OK med att betala för dina barn , alla bonusfamlijer gör olika val här baserat på hur man själv tycker och vill .. du gör ett val när du går in i en relation med barn ..ett val att behandla alla barn med respekt och omtanke och att se till att alla känner att de är en fullvärdig älskad medlem av familjen från både sin biologiska och sin bonus förälder
( Sedan han idé om dygnet runt förskola 😆?. Den kan har totalt glömma ! Det finns sådana förskolor i vissa kommuner, inte alla, Men ?. Det är få platser och i min kommun i alla fall får inte ens alla barn vars båda föräldrar har obekväma arbetstider ( dvs jobbar tex inom vården) plats på den utan är det två sammanboende föräldrar förväntas de trixa och byta pass med sina kollegor för att lösa sitt behov av omsorg utanför normala förskoltider )