Inlägg från: Anonym (Sniken?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sniken?)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag är är en sån typisk golddigger-kvinna som vill åka snålskjuts på min man och hans plånbok. 
    När vi träffades var han pank, jag hade sålt en lgh och hade bra lön jämfört med honom.  Han var utan jobb och jag fick en större räkning på kreditkortet när jag betalade för honom, som jag bad om att vi skulle dela sen när han fick jobb. Gav sen ett större lån av mina pengar för att både ett par större köp, och en stor skuld han hade. Han har nyligen betalt av allt, och vi är "kvitt" så sett och åren har gått.

Jag är mammaledig med vårt andra barn. Under den här föräldraledigheten har vi haft lika mycket att röra oss med efter gemensamma räkningar.  Jag bad om det. Han å sin sida lägger all sin energi, ork och tid på sitt jobb. Jag gör precis allt hemma, stort som smått. Samtidigt har han avancerat i raketfart på jobbet, och är en urblåst ballong när han kommer hem. 

Innan har vi pratat om att fortsätta med gemensam ekonomi när jag börjar jobba. Igår föreslog han att vi borde spara 10 000 var för att få ihop en bra kontantinsats till hus. Jag sa att men ska vi fortsätta dela på inkomsten då, för annars kan jag nog inte spara  10. Då sa han att han kan ju spara 10 och jag 7. Men det kommer inte heller gå. Våra gemensamma räkningar och mat landar lätt på 20, ska jag betala 10 så har jag i bästa fall 14 kvar om jag inte vabbar. Sen har jag egna räkningar mellan 2 och 5 tusen och ska tanka för att komma till jobbet. Han kommer ha mellan 10 och 20 mer än mig ut i månaden. Jag vet att hans ambition är att spara till oss. Han bryr sig om oss. Samtidigt är han inte så ekonomisk. Frågade honom förra året vad som hänt med en lön han fick ut på 50000, visade sig att han förutom en stor utgift(rimlig) hade handlat i macken för 15000 på en månad. Han låter mig inte jobba mindre än 100% , han tycker att vi behöver alla pengar vi kan få in och är väldigt otålig till jag börjar jobba igen och tjäna pengar. Han vill lämna barnen på dygnetrunt-förskola för att säkra sin tillgänglighet på jobbet. Dom är små. Jag sparar i nuläget varje månad, men det är för att han tjänar mycket och delar med sig just nu. Jag har två äldre barn förutom de gemensamma att tänka på också. 
    Så vad skulle ni gjort? Försökt snika åt er en del av hans inkomst när han gör karriär? Eller låta honom njuta av att tjäna pengar för en gångs skull? Ska jag lägga mig i hans ekonomi överhuvudtaget?

• Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?
  • Anonym (Sniken?)
    Anonym (X) skrev 2024-01-13 11:34:12 följande:

Efter gemensamma räkningar är betalda har du 24000 kvar; du klarar dig utan hans pengar och sparar så mycket du vill.

Alltså nej, det är vad min lön efter skatt landar på. Sen har vi kostnader för mat och räkningar på 20000 att dela på. om vi bortser från mina egna som är Försäkringar csn, min äldre barns telefoner och fritid mm. 
  • Anonym (Sniken?)

Det finns dygnet-runt förskola i vår kommun, jag skulle få en timme extra morgon och kväll och sambon mer. Finns en i en ort vi inte bor och inte i anslutning till våra jobb. Barnen skulle aldrig se oss. Vi har båda normala arbetstider på pendlingsavstånd. Men för honom tar det över en och en halv timme att ta sig in och ut från jobbet och han börjar tidigtoch vill jobba övertider. Det heter bara dygnet runt, att den erbjuder omsorg när som helst på dygnet  men vet inte om det finns nån gräns för hur länge ett bara får stanna. 

• Anonym (Sniken?)

Ska fråga honom om % känns bra. Om han nu vill att det ska kännas lite att han börjat tjäna pengar. Jag har förstås en förståelse för att det kanske är så. 

• Anonym (Sniken?)

Jag kan inte citera av nån anledning,  men till nr 14, det är nu under f-ledighet jag tagit allt själv. Men han har också delat sin inkomst med mig. Jag vet inte hur det blir när jag jobbar. Vi kanske kan dra ner på kraven allihopa och göra det nödvändiga ihop på helgerna. Men jag kommer vilja dela på arbetsbörda och avlastning oavsett det ekonomiska. 

• Anonym (Sniken?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-01-13 14:23:50 följande:
    Varför är detta inte en självklarhet för honom?  En mycket mer akut och allvarlig fråga tycker jag..  
    Jag vill gärna dela på helgerna, även om jag kan köpa att jag får städa på veckodagarna.  Till en viss gräns kan det väl vara skönt att han tar barnen och jag kan pyssla med lite sysslor. Men som det har blivit för oss är jag allt annat än nöjd med. Han tar sin egen tvätt, det är allt. Nu när vi pratade om att jag mår dåligt tycker han att jag ska sätta ned foten mot honom.  Han är omtänksam men dålig på att se vad som behöver göras. Och jag är dålig på att säga till, vill inte vara en morsa. Så ja, jag håller med dig.
  • Anonym (Sniken?)
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 09:50:18 följande:

Alltså;  varför har ni barn om ni vill lämna dem på en förskola där de aldrig får träffa er för att ni ska få in mer pengar bara för att det är kul med karriär?

Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 
  • Anonym (Sniken?)
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-16 09:22:42 följande:
    Vad bra skrivet. Första barnet här tog gärna flaska, men amningen trasslade, så jag ammade det som gick och pumpade och pappan tog flaskmatningen. Andra barnet tvätvägrar flaska. Vrålar till hen gråthickar och då känns det bara elakt mot bebis när amningen går bra.Pappan hamnar mer utanför första månaderna men bondar å andra sidan mer nu med första barnet. När barn 2 kommer äta mer vanlig man kommer pappan ta mer de för att jag ska lägga mer tid på första igen.

Jag tycker också det snarare låter som en pappa som tänkt sig förena småbarnsliv med att precis då göra karriär, vilket är en synnerligen kass kombination.
    Han såg till att få jobba över julen, var inte med och firade, och jag fick vara själv med barnen för att jag hade satt julledigt på förskolan och jag lämnade in min sista uppgift på en högskolekurs jag läser. Samtidigt som jag roddade barnen och deras konflikter.  Han sa att han får lönen senare, han har ju fuskat med övertidsersättning på nåt sätt för han har ju maxat taket för året. Så dom pengarna kommer sen tydligen. Vill han inte dela får jag ju påminna honom om det uppoffringar jag också tvingas till pga hans prioriteringar. Jag tycker också det är en kass kombination, jag var vansinnig när vi planerade detta. Samtidigt har vi haft helt ofattbara utgifter så jag får ju erkänna att jag också fått fördelar av hans jobbande. 
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?