Inlägg från: Anonym (Barnen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnen?)

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Alltså;  varför har ni barn om ni vill lämna dem på en förskola där de aldrig får träffa er för att ni ska få in mer pengar bara för att det är kul med karriär?

• Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 14:16:52 följande:
    Längre sommarlov behovs knappast om de ha en massa veckor semester. Men han kan ju ändra sig senare då barnet kan vara lite roligare att ha att gora med än en bebis. Så de behover ju inte brinna inne.
    Rövhål till medförälder då.
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 13:59:45 följande:
    Nu verkar ju inte TS frågat vad han menar med det, så jag gissar det är för att säkra sin tillgänglighet på jobbet att kunna ta olika skift eller liknande vid behov. Inte for att jobba dygnet runt och inte träffa barnen.
    Det blir ändå följden.
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 18:09:25 följande:
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.
    Man borde dock komma överens om sådant innan.

Tow2Mater skrev 2024-01-15 18:09:25 följande:
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.
    Man borde dock komma överens om sådant innan.
    Om man håller på sina dagsr till barnet  blir större för att det är roligare då är man ett rövhål mot medföråldern som får ta ut sina under den jobbigaste tiden.
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 19:21:48 följande:
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.
    Nej, inte på samma sätt då bröstmjölken faktiskt är bättre än ersättningen de första 6 mån. Efter den tiden kan pappan hjälpa med annan matning som kommer då. 

kul för honom då om han kan slippa tiden med kolik, barn som sömnvägrar både dag och natt så man får gå somen levande död med vagn hela dagen. Barn som ska bli buret hela dagen och skriker så fort det sätts ned. Kräkningar hela dagen. För att han tycker det är trist. Fy för såna män.
  • Anonym (Barnen?)
    Agda90 skrev 2024-01-16 08:36:17 följande:

Så man är rövhål för att man gör något som naturen har skapat?
    Det är att ta det till en ny nivå av idioti!

Jag kunde inte pumpa och ena barnet vägrade flaska. Vad skulle vi göra med det barnet? Sätta ut på farstun för att jag inte kunde lämna över henne till hennes pappa ?

Andra barnet hade allergier och den ersättningen som fanns för den typen av allergier gav honom magknip som höll honom (och oss) vaken halva nätterna. Men för all del. Jag skulle skita i att amma för att vi ska ha militmersrättvisa??

Man delar på föräldraledigheten utifrån barnets behov. Och om man kan och vill så SKA man amma och inte räkna dagar för att båda ska ha exakt lika mycket f-ledighet!

Om jag minns rätt så kunde BÅDA föräldrarna vara f-lediga samtidigt under en period. Varför inte göra på det viset (om det fortfarande går) för att skapa en relation tlil sitt nyfödda barn samt att avlasta sin partner från att vara en mat maskin? 

På TS låter det som att pappan inte är intresserad av barn utan ska stuva undan ungarna på förskolan för att arbeta. Låter det som en pappa som kommer att ta en enda dag ledigt för att spendera tid med sitt barn?
    Ränderna brukar inte gå ur en zebra....

Vad bra skrivet. Första barnet här tog gärna flaska, men amningen trasslade, så jag ammade det som gick och pumpade och pappan tog flaskmatningen. Andra barnet tvätvägrar flaska. Vrålar till hen gråthickar och då känns det bara elakt mot bebis när amningen går bra.Pappan hamnar mer utanför första månaderna men bondar å andra sidan mer nu med första barnet. När barn 2 kommer äta mer vanlig man kommer pappan ta mer de för att jag ska lägga mer tid på första igen.

Jag tycker också det snarare låter som en pappa som tänkt sig förena småbarnsliv med att precis då göra karriär, vilket är en synnerligen kass kombination.
  • Anonym (Barnen?)
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-16 10:34:12 följande:
    Han såg till att få jobba över julen, var inte med och firade, och jag fick vara själv med barnen för att jag hade satt julledigt på förskolan och jag lämnade in min sista uppgift på en högskolekurs jag läser. Samtidigt som jag roddade barnen och deras konflikter.  Han sa att han får lönen senare, han har ju fuskat med övertidsersättning på nåt sätt för han har ju maxat taket för året. Så dom pengarna kommer sen tydligen. Vill han inte dela får jag ju påminna honom om det uppoffringar jag också tvingas till pga hans prioriteringar. Jag tycker också det är en kass kombination, jag var vansinnig när vi planerade detta. Samtidigt har vi haft helt ofattbara utgifter så jag får ju erkänna att jag också fått fördelar av hans jobbande. 
    Är der inte enklare att minska utgifterna?
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-16 16:50:33 följande:
    Du kan inte både ha och äta kakan. Dvs gnäll inte på pappan om du inte låter honom ta fl-ledigheten.
    Du läser ju inte vad man skriver. De första SEX MÅNADERNA när bebis uteslutande äter bröstmjölk eller ersättning ser jag absolut ingen poäng att införa flaska om amningen funkar men bebis har problem med flaska.

Det blir då bara en kamp. Efter de sex månaderna kan pappan gå in mer successivt, när bebis ändå kommer gå över till att äta annat. Viss skillnad mot att pappan spar sina föräldradagar till barnet är några ÅR gammalt och mer självgående och kul.

Vad har du egentligen råkat ut för som gör att du är så rabiat med flaska för spädbarn att du inte ens läser vad folk skriver men går på med samma attacker gång på gång?
  • Anonym (Barnen?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-16 22:55:43 följande:
    Vi pratar relaterat till förskola vid  fyllda 1 för TS situation specifikt. Det är i den kontexten du börjar prata rövhål. Att du i ditt sista inlagg drar in 6 månader so what. Schas tillbaka till amningstråden med dig.

Gnäll inte på pappan om du inte låter honom ta fl-ledigheten.

Du pratar alltid om flaska direkt för pappan som enda möjlighe att knyta an. I varje tråd om detta. Så det verkar vara ett trauma hos dig. 

Jo, man får gnälla på en pappa som inte ställer upp som hjälp under moderns föräldraledighet. Det är klart man får.

• Anonym (Barnen?)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-17 01:23:02 följande:
    Inte "vid min barm" som i att amma dem i fem år, naturligtvis. Normalt är att amma ett halvår på halvtid och ytterligare ett halvår på heltid. Om man inte har problem med rent vatten, livsmedelstillförsel, uppvärmning o.s.v. - om det blir krig kommer vi här i Sverige också att behöva amma längre.

Sedan tycker jag att ungefär tre år är lagom att börja på dagis, men då ska det inte heller vara mer än tre timmar om dagen. 

Vidare tycker jag att den riktiga skolan borde börja vid fem år i stället för sju. Vi håller tillbaka våra ungars utveckling häruppe i Norden, med vår sena skolstart. Jag höll på att skriva att den inte behövs längre, då anledningen till att folkskolan började så sent som vid sju år (och den åldersgränsen har hängt med ända till nu) är att det var så mycket vargar i Norden då, och folk inte vågade låta sina fem-sexåringar gå till skolan ensamma. Men nu är de ju här igen (vargarna)... Går dock kanske att lösa med skolskjuts som hämtar upp vid hemmen i vargtrakter.
    Tur att du inte bestämmer i Sverige.

Förskolan idag är också mycket mer pedagogiskt inriktad än dagis nog var på din tid. Så de barn som går på förskola hålls inte tillbaka så - däremot är det ju kanske onödigt att hetsa in krypbarn på förskolan om alternativet att vara hemma med dem finns.

Tre år är också sent - har mött treåringar som bara gått hemma och de hade inte lärt sig interaktioner alls med andra barn, blev tokiga om de skulle leka ihop (alla leksaker var jy DERAS!!).

Sen är barn individer med olika utveckling med, så olika barn behöver olika stimulans.
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?