Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Vilket dysfunktionellt förhållande ni verkar ha.

När har ni kommit överens om att han ska han vara pappaledig?

• Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 09:50:18 följande:

Alltså;  varför har ni barn om ni vill lämna dem på en förskola där de aldrig får träffa er för att ni ska få in mer pengar bara för att det är kul med karriär?

Nu verkar ju inte TS frågat vad han menar med det, så jag gissar det är för att säkra sin tillgänglighet på jobbet att kunna ta olika skift eller liknande vid behov. Inte for att jobba dygnet runt och inte träffa barnen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 
    Får man inte spara dagar efter de fyller ett?
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-01-15 14:13:36 följande:
    JO, upp till en viss ålder. Men de hade legat på TS sambo och han verkar inte vara en ansvarstagande pappa som hade lyft ett finger för att hans barn skulle få lite längre sommarlov. 
    Längre sommarlov behovs knappast om de ha en massa veckor semester. Men han kan ju ändra sig senare då barnet kan vara lite roligare att ha att gora med än en bebis. Så de behover ju inte brinna inne.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 18:04:26 följande:
    Rövhål till medförälder då.
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.
    Man borde dock komma överens om sådant innan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-15 19:02:56 följande:

Tow2Mater skrev 2024-01-15 18:09:25 följande:
    Just att man tycker barnet ska börja på förskolan när han fyller 1 och  båda jobba gör en inte till ett rövhål. Den som vägrar börja jobba är isåfall lika mycket rövhål.
    Man borde dock komma överens om sådant innan.
    Om man håller på sina dagsr till barnet  blir större för att det är roligare då är man ett rövhål mot medföråldern som får ta ut sina under den jobbigaste tiden.
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-16 07:11:09 följande:
    Nej, inte på samma sätt då bröstmjölken faktiskt är bättre än ersättningen de första 6 mån. Efter den tiden kan pappan hjälpa med annan matning som kommer då. 

kul för honom då om han kan slippa tiden med kolik, barn som sömnvägrar både dag och natt så man får gå somen levande död med vagn hela dagen. Barn som ska bli buret hela dagen och skriker så fort det sätts ned. Kräkningar hela dagen. För att han tycker det är trist. Fy för såna män.
    Du kan inte både ha och äta kakan. Dvs gnäll inte på pappan om du inte låter honom ta fl-ledigheten.
  • Tow2Mater
    Anonym (Barnen?) skrev 2024-01-16 20:29:32 följande:
    Du läser ju inte vad man skriver. De första SEX MÅNADERNA när bebis uteslutande äter bröstmjölk eller ersättning ser jag absolut ingen poäng att införa flaska om amningen funkar men bebis har problem med flaska.

Det blir då bara en kamp. Efter de sex månaderna kan pappan gå in mer successivt, när bebis ändå kommer gå över till att äta annat. Viss skillnad mot att pappan spar sina föräldradagar till barnet är några ÅR gammalt och mer självgående och kul.

Vad har du egentligen råkat ut för som gör att du är så rabiat med flaska för spädbarn att du inte ens läser vad folk skriver men går på med samma attacker gång på gång?
    Vi pratar relaterat till förskola vid  fyllda 1 för TS situation specifikt. Det är i den kontexten du börjar prata rövhål. Att du i ditt sista inlagg drar in 6 månader so what. Schas tillbaka till amningstråden med dig.

Gnäll inte på pappan om du inte låter honom ta fl-ledigheten.
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-17 00:15:52 följande:
    Fast att mannen och kvinnan har olika biologi och därför olika funktion i föräldraskapet, i synnerhet de allra första åren, är ju liksom inget överraskande eller konstigt eller fel. Det är som det är. 
    Poängen är ju att inte gnälla på mannen att han slipper kolik, sömnvägran både dag och natt, kräkningar, bära hela dagen och skrik så fort det sätts ned, etc - men samtidigt vägra honom att kunna göra samma sak. Men en del kvinnor vill både äta kakan och ha den kvar; gnälla och kalla honom röv samtidigt som de själva vill ha sitt martyrskap och vägrar dela.

Men du tilhör extremen - som vill ha barnen vid din barm under de allra första åren - kanske 0-5?
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?