• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Pez
    19977 skrev 2024-05-20 21:52:12 följande:
    Haha vi verkar ha identiska livssituationer?
    Jag har fått negativt på både ÄL- och gravtest ikväll iaf. Tog ÄL-test av anledningen att jag hade toppfertilt sekret imorse av någon mystisk anledning?.. Och nu anar jag en svaaaag nyans av brunt när jag torkar mig på pappret, också väldigt märkligt då min mens ALLTID startar klarrött. Så det är nånting som är lurt med den här cykeln. 😅

Jag har för mig att jag läst mig till att första cykeldagen bör räknas då man börjar blöda ?på riktigt? men jag har inte lagt så stor vikt vid det tidigare eftersom jag aldrig haft problem med småblödningar (förrän nu eventuellt 😂)

Vår dotter sover inte heller bra haha, så det ska mycket till om vi har energi över för ett syskonförsök 😂 Skönt att höra att man inte är ensam, även om det är lite av en tråkig sits haha?
    Roligt sammanträffande iaf! Ja jag brukar inte heller ha mellanblödningar men denna cykel hade jag det. Det var iof första cykeln efter p-pillerstopp så man vet ju inte om det är lite rubbat efter det. Imorse kom äntligen mensen så jag satt där på toa och var överlycklig! För mens! 🤩😅 Jag läste att spottings inte ska räknas som mens utan dag 1är när den sätter igång ordentligt.

Så nu är jag taggad på att jaga ägglossning, ska testa med ÄL stickor för första gången bara för att just inte missa ÄL och för att det är lite mindre ork nuförtiden, så man vet när man ska satsa. Temp kan jag nog inte göra, eftersom sömnen är dålig med flera uppvak ibland.

Håller tummarna för din mens nu! 👏💚
  • 19977
    Sand13 skrev 2024-05-21 00:09:33 följande:
    Min sambo har endast 1 % normala spermier. Jag är superfertil. Men nu verkar vi snart få hjälp iallafall. Han är 31 och jag 35 år. Nån som har erfarenhet från denna mottagning? Vad händer om man inte lyckas på de tre försöken man får? Är det bara att bekosta allt själva efter det sen? Läste nånstans att i Sverige är det bara ca 60-70 % av de som gör IVF lyckas. Känns som dåliga odds. Läste däremot om nån klinik på Cypern tror jag det var och nån i Ryssland, samt Lettland där det var 93 % som lyckas, och om man inte lyckas får man pengarna tillbaka då. Så har ju utländska alternativ i åtanke om det inte funkar här. Men som sagt, nån med erfarenhet av RMC i Malmö?
    Så himla tråkigt besked! Har ingen erfarenhet av någon klinik men jag har läst mycket trådar om någon klinik i Grekland som varit populär! Läste även en bok skriven av en kvinna som kommer från Göteborg som handlade om hennes resa till att bli förälder, hon åkte till den kända kliniken i Grekland och fick tillslut sina tvillingar. Minns tyvärr inte namnet på boken eller kliniken, men det går säkert att googla fram och hitta i några gamla trådar här på familjeliv!
  • 19977
    Pez skrev 2024-05-21 07:35:22 följande:
    Roligt sammanträffande iaf! Ja jag brukar inte heller ha mellanblödningar men denna cykel hade jag det. Det var iof första cykeln efter p-pillerstopp så man vet ju inte om det är lite rubbat efter det. Imorse kom äntligen mensen så jag satt där på toa och var överlycklig! För mens! 🤩😅 Jag läste att spottings inte ska räknas som mens utan dag 1är när den sätter igång ordentligt.

Så nu är jag taggad på att jaga ägglossning, ska testa med ÄL stickor för första gången bara för att just inte missa ÄL och för att det är lite mindre ork nuförtiden, så man vet när man ska satsa. Temp kan jag nog inte göra, eftersom sömnen är dålig med flera uppvak ibland.

Håller tummarna för din mens nu! 👏💚
    Jaha okej, då är det garanterat pga att du nyligen ätit p-piller som det blev lite mellanblödning/trög mensstar! hoppas din nya menscykel är lite mer återhämtad och stabil och att det tar sig vid nästa ägglossning! 😍

Tack så mycket!! Imorse hade jag inga mer spår av det ljusbruna som kom igårkväll, så ingen mens ännu. Kommer väl gå på toa 10 gånger idag för att se om mensen kommit 😂
  • IamGabs
    19977 skrev 2024-05-21 08:28:12 följande:
    Jaha okej, då är det garanterat pga att du nyligen ätit p-piller som det blev lite mellanblödning/trög mensstar! hoppas din nya menscykel är lite mer återhämtad och stabil och att det tar sig vid nästa ägglossning! 😍

Tack så mycket!! Imorse hade jag inga mer spår av det ljusbruna som kom igårkväll, så ingen mens ännu. Kommer väl gå på toa 10 gånger idag för att se om mensen kommit 😂
    Åh jag har varit lite frånvarande den senaste veckan och har inte heller läst ikapp allt, men står du alltså inför mens/ positivt test just nu? Spännande!! Hur är känslan? 
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-21 19:48:28 följande:
    Åh jag har varit lite frånvarande den senaste veckan och har inte heller läst ikapp allt, men står du alltså inför mens/ positivt test just nu? Spännande!! Hur är känslan? 

Jag gjorde det, känslan och hoppet sa att jag var gravid hela tiden trots negativa tester och knäpp cykel med fertilt sekret i lutelfasen. men mensen kom tyvärr på sista möjliga dag? så nu börjar vi om.

Jag misstänker att jag har lite östrogendominans eftersom jag haft så extremt mycket fertilt sekret den här månaden, framförallt i lutealfasen men jag har även fertilt sekret i typ 1,5 vecka och enligt Jenny Koos är det optimala att ha det ca 3-6 dagar innan ÄL. 

Så nu har jag beställt örter att brygga te på, som ska stötta levern att jobba i hopp om att min lever ska bli bättre på att bryta ned östrogenet (har alltså självdiagnosticerat mig haha). Men egentligen tror jag inte att min menscykel är ett problem då jag lever väldigt hälsosamt och har regelbunden mens och aldrig mensvärk eller andra problem.

Har även beställt hem hela paketet med kosttillskott för att förbättra mäns spermiekvalite som Jenny Koos också förespråkar. Både sambon och jag tog sådana paket med kosttillskott när dottern blev till, men denna gång tyckte sambon att det var för dyrt så nu är det bara jag som tagit tillskotten och han köpte multivitamin från apoteket iställer som han knappt har tagit för han tyckte han blev hård i magen 😂 Så nu har jag hällt upp alla våra kosttillskott i dosetter så att han inte ska glömma ta tabletterna hahhaa och så ska vi maxa spermiekvaliten tänker jag. Han dricker tyvärr mycket kaffe samt snusar så det är ju ett stort minus, tror faktiskt det är extra viktigt att han tar kosttillskott då? han kommer inte sluta med kaffe eller snus förrän det visar sig vara svårt att bli med barn tyvärr?

Blev iaf lättad över att se Jenny Koos senaste inlägg på instagram där hon skrev att man inte behöver ligga varje dag när man försöker få barn, utan att det ska räcka att pricka in den fertila fasen och gärna när man har toppfertilt sekret - vilket vi prickat in! Och är ägget av tillräckligt god kvalite, samt att spermierna är av bra kvalite så ska de kunna överleva tillräckligt länge för att ägget ska hinna släppa. Kändes ändå skönt att läsa eftersom vi inte lyckas få till det varje dag.

Men det känns ändå väldigt jobbigt att vi nu måste försöka pricka in en ny ägglossning, framförallt att ägglossningen nästa gång förväntas ske på en torsdag och vi är DÖDSTRÖTTA på vardagarna (helgerna också i försig, men på helgen kan vi iaf få till det under dagtid när dottern sover sin tupplur).

Hur går allt för dig IamGabs? ❤️ Hur mår du?

• Lugnoro

Känner ni en stor press på att bli gravida snart? 

Vi började försöka i okt 2023 och jag blev gravid på andra försöket. Det slutade i missfall i 11+0. Sedan tog vi en liten paus och nu är vi inne på andra försöket igen. Jag har tänkt att vi lyckas när vi lyckas. 

Men nu berättade en nära släkting att hen ska bli förälder runt dec och jag känner plötsligt en sån press att bli gravid fort. Jag vill att barnen ska vara jämngamla och det är dessutom jobbigt att följa deras resa till bf om jag inte är gravid... Jag vill också!

• Whatev

Hej! Ny i tråden. 

Jag är 28, sambon 27 och vi försöker nu få vårt första barn. Är inne på andra försöket och är på äl+6, bim är nästa vecka? Vi gjorde verkligen så gott vi kunde denna månad, men min ägglossning kom senare än vad jag beräknat pga dålig sömn hela den veckan + tog B6 vilket är progesteronhöjande #smart 😑
    Det är ju sååå kul att nörda ner sig och bli lite manisk men det är jobbigt också. Är betydligt mer avslappnad nu än efter första försöket 😅

• 19977
    Lugnoro skrev 2024-05-23 12:06:17 följande:

Känner ni en stor press på att bli gravida snart? 

Vi började försöka i okt 2023 och jag blev gravid på andra försöket. Det slutade i missfall i 11+0. Sedan tog vi en liten paus och nu är vi inne på andra försöket igen. Jag har tänkt att vi lyckas när vi lyckas. 

Men nu berättade en nära släkting att hen ska bli förälder runt dec och jag känner plötsligt en sån press att bli gravid fort. Jag vill att barnen ska vara jämngamla och det är dessutom jobbigt att följa deras resa till bf om jag inte är gravid... Jag vill också!

Jag förstår dig ❤️ Det vore ju så kul om ni kan följas åt och få barnen tätt! Men det kommer bli bra oavsett, även om det blir stor ålderskillnad. men förstår dig verkligen!

Jag känner inte press på att bli gravid för att andra runt mig blir gravida egentligen. Känner snarare ?press? för att jag gärna vill att det ska vara ganska tätt mellan dottern och nästa barn, hade helst sett att det blir mellan 2 och 2,5 års åldersskillnad så en viss press känner jag ju över att det måste ta sig inom ett par månader. 
  • 19977
    Whatev skrev 2024-05-23 15:38:14 följande:

Hej! Ny i tråden. 

Jag är 28, sambon 27 och vi försöker nu få vårt första barn. Är inne på andra försöket och är på äl+6, bim är nästa vecka? Vi gjorde verkligen så gott vi kunde denna månad, men min ägglossning kom senare än vad jag beräknat pga dålig sömn hela den veckan + tog B6 vilket är progesteronhöjande #smart 😑
    Det är ju sååå kul att nörda ner sig och bli lite manisk men det är jobbigt också. Är betydligt mer avslappnad nu än efter första försöket 😅

Välkommen! Visst är det kul att nörda ned sig 😂 Jag har också en tendens att bli manisk haha. Med vårt första barn var jag helt knäpp ärligt talat, kunde inte tänka på något annat än att jag ville bli gravid, och gjorde allt möjligt hokus pokus och läste alla böcker jag kunde hitta typ? tack och lov så tog det sig på andra cykeln. Undrar hur jag hade varit om vi behövt försöka länge. 😂
  • Lugnoro
    19977 skrev 2024-05-23 21:19:28 följande:
    Jag förstår dig ❤️ Det vore ju så kul om ni kan följas åt och få barnen tätt! Men det kommer bli bra oavsett, även om det blir stor ålderskillnad. men förstår dig verkligen!

Jag känner inte press på att bli gravid för att andra runt mig blir gravida egentligen. Känner snarare ?press? för att jag gärna vill att det ska vara ganska tätt mellan dottern och nästa barn, hade helst sett att det blir mellan 2 och 2,5 års åldersskillnad så en viss press känner jag ju över att det måste ta sig inom ett par månader. 
    Ja, eller hur! Försöker tänka nu att några månader hit eller dit spelar ingen roll när de är äldre. De kommer liksom inte tänka "Det är sju månader mellan oss. Men vi kan inte umgås pga det. Det skulle varit tre månader ". Haha. 

Förstår det också. När man har funderat ut vilken den optimala åldersskillnaden är så är det klart att man vill ha den! 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025