• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • clarababa
    IamGabs skrev 2024-05-02 18:20:27 följande:
    Hoppsan hejsan, det tog sig på första!! 😭😭💞 Och ja 19977, min dåliga karaktär håller i sig när det kommer till testning innan bim 😂
    STORT grattis!!!!! Åh vad roligt, första plusset i tråden!
  • clarababa
    Anonym (Ylva96) skrev 2024-05-02 18:10:29 följande:

Hej! 

Så roligt med en tråd kring detta.
    Vi fick vår första för ett halvår sedan, är 28 år gammal idag och jag fullkomligt älskar att vara mamma. När jag blev gravid med min lille så kom jag också in på min drömutbildning, valde att skjuta upp dem studierna och påbörja när min lille kan börja förskola. 

Vi har nu börjat fundera på att vi velat ha ett syskon men samtidigt vill jag också börja studera. Min utbildning är lång, 6 år. Vill helst inte pausa studierna för graviditet. 

Vi har pratat om att försöka skaffa nummer 2 nu och att jag påbörjar studierna efter det eller så påbörjar jag studierna nu och försöker med nummer 2 när jag är färdig (kommer då vara runt 35).

För och nackdelar med att ha barn så tätt som det isåfall kommer bli? För och nackdelar med att studera före barn nummer 2? 

Hej! Vad kul att du kom in på din drömutbildning och grattis till lillen, vad ska du plugga till?

Jag har en 1,5 åring och pluggar samtidigt vilket har gått över förväntan. Men man behöver verkligen se till att man pluggar när barnet är på förskolan och då är det inga problem alls. Jag och min sambo har valt att försöka för syskon nu fastän jag inte är färdig med min utbildning. Vi resonerar så att skaffa barn kan du inte alltid göra, men plugga kan du alltid göra. Alltså du kan plugga oavsett hur gammal du är. 
    Så min tanke är såklart att det är bättre att skaffa syskon nu och sedan påbörja din utbildning.

Att ha täta barn är inget jag har erfarenhet av men min bästa vän har 1,5 år mellan sina barn och det är såklart påfrestande men hon tänker att de kommer att ha mycket glädje av varandra när de blir äldre.
  • IamGabs

Hej! 

Vi fick vår första för ett halvår sedan, är 28 år gammal idag och jag fullkomligt älskar att vara mamma. När jag blev gravid med min lille så kom jag också in på min drömutbildning, valde att skjuta upp dem studierna och påbörja när min lille kan börja förskola. 

Vi har nu börjat fundera på att vi velat ha ett syskon men samtidigt vill jag också börja studera. Min utbildning är lång, 6 år. Vill helst inte pausa studierna för graviditet. 

Vi har pratat om att försöka skaffa nummer 2 nu och att jag påbörjar studierna efter det eller så påbörjar jag studierna nu och försöker med nummer 2 när jag är färdig (kommer då vara runt 35).

För och nackdelar med att ha barn så tätt som det isåfall kommer bli? För och nackdelar med att studera före barn nummer 2? 

Oj vad svårt beslut! Men jag tänker som ovanstående att utbilda sig kan man göra oavsett ålder. Barn kan man inte styra över på samma sätt. Hur tänker ni kring vilken åldersskillnad ni önskar mellan barnen? Vill ni ha dem tätt eller inte om ni inte behövde ta hänsyn till omständigheter? ☺️
  • IamGabs
    clarababa skrev 2024-05-03 10:14:13 följande:
    STORT grattis!!!!! Åh vad roligt, första plusset i tråden!

TACK! Det känns overkligt och som att det gått så fort, även om vi pratat länge om timeing och planerat bebisförsöket. Jag har varit helt övertygad om att det kommer kräva några cykler då jag ju är 31 år nu och även överviktig. Nu vill man ju bara att veckorna rasslar till och att allt går bra hädanefter också! 

Så taggad på att följa era försök framöver! 

• 19977
    IamGabs skrev 2024-05-02 18:20:27 följande:
    Hoppsan hejsan, det tog sig på första!! 😭😭💞 Och ja 19977, min dåliga karaktär håller i sig när det kommer till testning innan bim 😂
    GRATTIS! Så himla roligt!!! Åh underbart! Vad blir BF enligt dina uträkningar? 😍
  • 19977

Hej! 

Om det vore jag så hade jag satsat på 2 täta barn, man vet ju aldrig om det blir svårt att bli gravid efter studierna är klara tänker jag. 🥰
  • IamGabs
    19977 skrev 2024-05-03 22:09:20 följande:
    GRATTIS! Så himla roligt!!! Åh underbart! Vad blir BF enligt dina uträkningar? 😍
    Tack!! Det känns lite rörigt med veckoräkningen just nu och jag har typ glömt bort hur man räknar. Men någon gång kring 10 januari ☺️
  • Anonym (Ylva96)

Tack för alla svar!

Jag ska studera till läkare. 

Vi har alltid pratat om att vi gärna vill ha syskon till våra barn då vi själva haft syskon och uppskattat det! Dock har både jag och min sambo haft många år mellan våra syskon och därför önskat att våra egna ska få ha det tätare. Dock kanske vi inte riktigt hade tänkt såhär tätt som det kan bli (om man kan bli gravid igen, ingen självklarhet ju). 

Men är verkligen helt med på det som ni säger, studier finns alltid men det gör inte chansen att lyckas bli gravid.

• 19977
    Anonym (Ylva96) skrev 2024-05-04 15:02:59 följande:

Tack för alla svar!

Jag ska studera till läkare. 

Vi har alltid pratat om att vi gärna vill ha syskon till våra barn då vi själva haft syskon och uppskattat det! Dock har både jag och min sambo haft många år mellan våra syskon och därför önskat att våra egna ska få ha det tätare. Dock kanske vi inte riktigt hade tänkt såhär tätt som det kan bli (om man kan bli gravid igen, ingen självklarhet ju). 

Men är verkligen helt med på det som ni säger, studier finns alltid men det gör inte chansen att lyckas bli gravid.

Förstår er! Det ?skönaste? är ju om alla checkboxar är ifyllda och allt är förberett när man skaffar familj. Men egentligen, Varför vill ni inte få barn under studietiden? Jag har släktingar och vänner som är läkare och de har fått barn både under utbildningen, ATn och STn.

Jag tänkte själv att jag vill vara utbildad och ha ett fast jobb där jag varit i några år innan jag fick barn. Så jag känner mig trygg i arbetslivet och vet vad jag har att komma tillbaka till osv. Men jag hann bara jobba inom mitt yrke i knappt 1 år innan jag fick barn, men jag trivdes ändå inte med jobbet. Nu har jag bytt jobb efter min föräldraledighet, trivs tyvärr inte på nya stället heller. Men vi väljer att försöka skaffa syskon nu ändå trots att jag söker nya jobb och försöker hitta ?hem? och en trygghet i karriären. Det är ju aldrig säkert att man känner sig ?färdig? när man är klar med en utbildning, eller när man fått ett specifikt jobb man suktat efter, eller när man jobbat en viss tid osv. Det bara låter bra att ha gjort allt det där innan man skaffar barn. Men egentligen spelar det inte så stor roll upplever jag, både för mig själv och mina närstående, sålänge man har ett dugligt boende och stabil ekonomi så KÖR tycker jag! Allt praktiskt med jobb och studier löser sig alltid! Och det lustiga är ju att man kanske helt ändrar vad man prioriterar och värdesätter efter att ha fått sina barn - då kanske man vill utbilda sig till något helt annat haha. 😜 
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-03 22:38:13 följande:
    Tack!! Det känns lite rörigt med veckoräkningen just nu och jag har typ glömt bort hur man räknar. Men någon gång kring 10 januari ☺️
    Men så himla roligt! När är första barnet född? Tror du denna bebis kommer födas tidigt (innan årsskiftet?) och vad tror ni om kön? 🤩 Ni kanske inte tänker så långt fram heller hehe.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025