• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Lollos87

Hoppar på den här tråden. Fick blankt test imorse på bim :( inte alls förvånad. Blir ett nytt försök i Juni.

funderar på beställa ÄL-tester. Har aldrig använt förut, när bör man börja testa med dom och hur ofta?

• Loktok

Första inlägget på FL. Har följt BIM maj under hela månaden men inte postat där. Första försöket och första barnet nu. Är 27 och sambon är 31. Vi har varit ett par i snart 10 år.

Jag har ganska oregelbunden mens. Det varierar med 4-5 veckor mellan gångerna och typ 2gr om året hoppar mensen över en månad. Uträddes för PCOS men uppfyllde inte alla kriterier.

Kör med NC sen 1mån tillbaka. Har väldigt varierande temp och har ingen tidigare period att jämföra med. Däremot har jag loggat min mens i 2 år så den historiken har jag. Är helt ny på det här med att planera och utvärdera min cykel så ta mina beräkningar med en nypa salt ;). Jag borde vara ÄL+10 och BIM-6. Prickade troligen ÄL då jag tog test och vi låg 2 dagar innan och sen kvällen samma dag som ÄL. Har vaknat och haft ont i nedre delen av magen, känner smått illamående till och från men nu närmre BIM så känns det som att det kan handla om mensvärk. Brukar dock komma först en dag innan mensen och inte flera veckor?

Vanliga gravtest visar neg. Tog ett testa tidigt redan i måndags för jag kunde inte hålla mig... visade också neg. Har ett testa ultratidigt som jag ska ta i morgonurinen imorgon BIM-5 och kan knappt bärga mig!! 😂 Kommer bli så besviken om det inte visar något men känns så skönt att ha läst i trådar här på FL att det inte är ovanligt att det tar sin lilla tid... 🥰

• Whatev
    19977 skrev 2024-05-23 21:22:42 följande:
    Välkommen! Visst är det kul att nörda ned sig 😂 Jag har också en tendens att bli manisk haha. Med vårt första barn var jag helt knäpp ärligt talat, kunde inte tänka på något annat än att jag ville bli gravid, och gjorde allt möjligt hokus pokus och läste alla böcker jag kunde hitta typ? tack och lov så tog det sig på andra cykeln. Undrar hur jag hade varit om vi behövt försöka länge. 😂
    Haha samma här, kan sitta i timmar och läsa på, går in flera gånger om dagen för att kolla min kurva osv 😂 Skönt att det tog sig snabbt för dig! 
  • Whatev

Tog ultratidigt test vid lunch idag, äl+7. Tycker mig se en vågrät svag skugga typ, eller inbillar jag mig tror ni? 😅

• Whatev
    Whatev skrev 2024-05-24 16:08:45 följande:

Tog ultratidigt test vid lunch idag, äl+7. Tycker mig se en vågrät svag skugga typ, eller inbillar jag mig tror ni? 😅

Iof ser jag nu att vid positivt är det ett LODRÄTT streck. Glöm att jag sa nåt 😑
  • Lulemelon

Hej, jag hoppar in här!

Redan för något år sedan bestämde vi att börja försöka i maj 2024. ÄL blev 5-6 dagar sen, men bekräftades med temphöjning. Sedan ÄL+1 har jag känt av små stick och molväen som kommer och går under dagen. Känns som lätt mensvärk/ÄL värk. Idag är det ÄL+3 och magen har värkt hela eftermiddagen, också känningar i ryggen. Jag har aldrig ont efter ÄL i vanliga fall.

Inbillning eller om det är på riktigt återstår att se .. :)

Något som känt av liknande såhär tidigt? 

• IamGabs
    19977 skrev 2024-05-23 05:38:26 följande:

Jag gjorde det, känslan och hoppet sa att jag var gravid hela tiden trots negativa tester och knäpp cykel med fertilt sekret i lutelfasen. men mensen kom tyvärr på sista möjliga dag? så nu börjar vi om.

Jag misstänker att jag har lite östrogendominans eftersom jag haft så extremt mycket fertilt sekret den här månaden, framförallt i lutealfasen men jag har även fertilt sekret i typ 1,5 vecka och enligt Jenny Koos är det optimala att ha det ca 3-6 dagar innan ÄL. 

Så nu har jag beställt örter att brygga te på, som ska stötta levern att jobba i hopp om att min lever ska bli bättre på att bryta ned östrogenet (har alltså självdiagnosticerat mig haha). Men egentligen tror jag inte att min menscykel är ett problem då jag lever väldigt hälsosamt och har regelbunden mens och aldrig mensvärk eller andra problem.

Har även beställt hem hela paketet med kosttillskott för att förbättra mäns spermiekvalite som Jenny Koos också förespråkar. Både sambon och jag tog sådana paket med kosttillskott när dottern blev till, men denna gång tyckte sambon att det var för dyrt så nu är det bara jag som tagit tillskotten och han köpte multivitamin från apoteket iställer som han knappt har tagit för han tyckte han blev hård i magen 😂 Så nu har jag hällt upp alla våra kosttillskott i dosetter så att han inte ska glömma ta tabletterna hahhaa och så ska vi maxa spermiekvaliten tänker jag. Han dricker tyvärr mycket kaffe samt snusar så det är ju ett stort minus, tror faktiskt det är extra viktigt att han tar kosttillskott då? han kommer inte sluta med kaffe eller snus förrän det visar sig vara svårt att bli med barn tyvärr?

Blev iaf lättad över att se Jenny Koos senaste inlägg på instagram där hon skrev att man inte behöver ligga varje dag när man försöker få barn, utan att det ska räcka att pricka in den fertila fasen och gärna när man har toppfertilt sekret - vilket vi prickat in! Och är ägget av tillräckligt god kvalite, samt att spermierna är av bra kvalite så ska de kunna överleva tillräckligt länge för att ägget ska hinna släppa. Kändes ändå skönt att läsa eftersom vi inte lyckas få till det varje dag.

Men det känns ändå väldigt jobbigt att vi nu måste försöka pricka in en ny ägglossning, framförallt att ägglossningen nästa gång förväntas ske på en torsdag och vi är DÖDSTRÖTTA på vardagarna (helgerna också i försig, men på helgen kan vi iaf få till det under dagtid när dottern sover sin tupplur).

Hur går allt för dig IamGabs? ❤️ Hur mår du?

Rackarns! 

Tycker att det är så häftigt att du är så pass påläst på fertilitet och alternativa metoder för att öka chanserna. Hoppas att det tar sig på andra även denna gång och att ni fortsätter uppdatera i den här tråden med 😍. Jag hänger nog kvar, fast lite i bakgrunden. 

Jäkla pussel det där med att pricka ägglossning och få till det flera gånger omkring. Varje dag låter omöjligt i min värld 😂

Det rullar på för mig. Nu har illamåendet och kräkningarna börjat. 5+6 idag och tidigt ultraljud inbokat i början på juni. Har samma starka symptom och test denna gången men det KAN väl inte ha fäst två igen?! 😬 Risken måste ju vara minimal? 

• 19977
    IamGabs skrev 2024-05-24 19:30:58 följande:

Rackarns! 

Tycker att det är så häftigt att du är så pass påläst på fertilitet och alternativa metoder för att öka chanserna. Hoppas att det tar sig på andra även denna gång och att ni fortsätter uppdatera i den här tråden med 😍. Jag hänger nog kvar, fast lite i bakgrunden. 

Jäkla pussel det där med att pricka ägglossning och få till det flera gånger omkring. Varje dag låter omöjligt i min värld 😂

Det rullar på för mig. Nu har illamåendet och kräkningarna börjat. 5+6 idag och tidigt ultraljud inbokat i början på juni. Har samma starka symptom och test denna gången men det KAN väl inte ha fäst två igen?! 😬 Risken måste ju vara minimal? 

Vad kul att du hänger kvar! 😍
    Haha ja det är verkligen ett pussel att få till det kring ägglossning, särskilt när man har en liten vilding hemma som tar all energi och tankekraft?

Åh vad spännande att snart få ultraljud! Jag tänker dock att chansen för tvillingar är större för dig som ändå varit med om det tidigare, åtminstone om det var tvåäggstvillingar sist. Håller tummarna för det hihi!!!

Jag har tappat det gällande att boosta för att få tvillingar förresten, gick all in nu vid första försöket. Men jag känner inte att jag har orken att vara så engagerad i att äta alla tvilling-livsmedel i flera försök till 😂
  • 19977
    Whatev skrev 2024-05-24 16:07:28 följande:
    Haha samma här, kan sitta i timmar och läsa på, går in flera gånger om dagen för att kolla min kurva osv 😂 Skönt att det tog sig snabbt för dig! 
    Haha samma här! Kollar appen med min kurva flera gånger om dagen, för att analysera och komma på nåt nytt 😂

Hoppas du får positivt på nästa test ❤️
  • 19977
    Lulemelon skrev 2024-05-24 16:37:47 följande:

Hej, jag hoppar in här!

Redan för något år sedan bestämde vi att börja försöka i maj 2024. ÄL blev 5-6 dagar sen, men bekräftades med temphöjning. Sedan ÄL+1 har jag känt av små stick och molväen som kommer och går under dagen. Känns som lätt mensvärk/ÄL värk. Idag är det ÄL+3 och magen har värkt hela eftermiddagen, också känningar i ryggen. Jag har aldrig ont efter ÄL i vanliga fall.

Inbillning eller om det är på riktigt återstår att se .. :)

Något som känt av liknande såhär tidigt? 

Kul med framförhållning och förberedelse! Håller tummarna att det tagit sig! 😍

Sammanlagt alla de gånger jag försökt bli gravid så har jag haft massa symptom de gångerna det inte tagit sig, medan den gången jag blivit gravid så hade jag inte några symptom alls innan BIM 😂 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025