• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • 19977
    Loktok skrev 2024-05-24 11:53:49 följande:

Första inlägget på FL. Har följt BIM maj under hela månaden men inte postat där. Första försöket och första barnet nu. Är 27 och sambon är 31. Vi har varit ett par i snart 10 år.

Jag har ganska oregelbunden mens. Det varierar med 4-5 veckor mellan gångerna och typ 2gr om året hoppar mensen över en månad. Uträddes för PCOS men uppfyllde inte alla kriterier.

Kör med NC sen 1mån tillbaka. Har väldigt varierande temp och har ingen tidigare period att jämföra med. Däremot har jag loggat min mens i 2 år så den historiken har jag. Är helt ny på det här med att planera och utvärdera min cykel så ta mina beräkningar med en nypa salt ;). Jag borde vara ÄL+10 och BIM-6. Prickade troligen ÄL då jag tog test och vi låg 2 dagar innan och sen kvällen samma dag som ÄL. Har vaknat och haft ont i nedre delen av magen, känner smått illamående till och från men nu närmre BIM så känns det som att det kan handla om mensvärk. Brukar dock komma först en dag innan mensen och inte flera veckor?

Vanliga gravtest visar neg. Tog ett testa tidigt redan i måndags för jag kunde inte hålla mig... visade också neg. Har ett testa ultratidigt som jag ska ta i morgonurinen imorgon BIM-5 och kan knappt bärga mig!! 😂 Kommer bli så besviken om det inte visar något men känns så skönt att ha läst i trådar här på FL att det inte är ovanligt att det tar sin lilla tid... 🥰

Välkommen! 🤩 Har du tagit något test ännu idag?

Vad jobbigt med oregelbunden mens? hoppas det rättar till sig och att det tagit sig för er redan så slipper du tänka mer på det sedan! 
  • 19977
    Lollos87 skrev 2024-05-24 10:54:52 följande:

Hoppar på den här tråden. Fick blankt test imorse på bim :( inte alls förvånad. Blir ett nytt försök i Juni.

funderar på beställa ÄL-tester. Har aldrig använt förut, när bör man börja testa med dom och hur ofta?

Så tråkigt? men du är iaf inte ensam! Vi håller tummarna för oss i juni istället ❤️

Jag personligen gillar inte alls ÄL-tester, jag tror det är på gränsen till för sent att ligga när testerna ger positivt utslag. Sedan är det svårt att få ett helt positivt utslag enligt instruktionerna tycker jag.

Jag går helt utefter mitt fertila sekret, och ligger de dagarna jag ser sådant sekret istället, särskilt när det är genomskinligt. Jag tar dock ÄL-tester också, men det är mest för att typ dubbelkolla vad testerna säger i jämförelse med vad min temperatur säger (jag mäter kroppstemperaturen också för att bekräfta när ÄL skett).

Men iaf, jag brukar inte börja med ÄL-test förrän dag 13 typ, jag brukar ha ÄL mellan dag 15-18. Mest för att jag snålar och inte vill slösa för många tester i onödan. 😂 Jag tar ett test varje dag vid samma tidpunkt tills jag ser att testet börjar bli svagare igen och då brukar jag även se att min temperatur stiger och kan bekräfta att ÄL har skett. Så totalt testar jag kanske i 4-5 dagar, men jag tycker det är slöseri egentligen, jag hade lika gärna kunnat skippa ÄL-tester helt. Men jag tror det brukar rekommenderas att man börjar testa cykeldag 10/11 eller något sådant. Jag har köpt RFSU?s test men vet inte om jag skulle rekommendera dom direkt, har aldrig testat något annat märke dock.
  • Siripiri

Är det någon här som får som SPLASH av vatten i trosan dagarna innan ÄL istället för äggvitesekret? Funderar om det har med de faktum att jag fick göra utökat cellprov förra året pga förändringar, som tur var var dem inte farliga, skall läka ut av sig själv. Men är fortfarande lite rädd att det stör. Hade velat försökt förra året men så kom dem där jävla cellproven i vägen och ville inte blir gravid om det var så att jag skulle behöva operera i livmodertappen. Sen fick jag väldigt tidigt missfall i december efter vårt första försök. Sen har vi pausat the babymaking pga vill inte få en höst/vinterunge.  

Nu inför sommaren funderar på att börja tempa för att nörda ner mig ännu mer i det här barnskapandet utöver tillskott osv.

Första försöket blir i juli då jag inte pallar gå runt med minsta antydan till mage när man jobbar ute i t-shirt hela dagarna bland kunder 🙈

• Loktok
    19977 skrev 2024-05-25 07:08:46 följande:
    Välkommen! 🤩 Har du tagit något test ännu idag?

Vad jobbigt med oregelbunden mens? hoppas det rättar till sig och att det tagit sig för er redan så slipper du tänka mer på det sedan! 
    Tack! 😁 Tyvärr visade testet negativt så nu får mensen gärna komma så att vi kan försöka igen 😂
  • IamGabs
    Lulemelon skrev 2024-05-24 16:37:47 följande:

Hej, jag hoppar in här!

Redan för något år sedan bestämde vi att börja försöka i maj 2024. ÄL blev 5-6 dagar sen, men bekräftades med temphöjning. Sedan ÄL+1 har jag känt av små stick och molväen som kommer och går under dagen. Känns som lätt mensvärk/ÄL värk. Idag är det ÄL+3 och magen har värkt hela eftermiddagen, också känningar i ryggen. Jag har aldrig ont efter ÄL i vanliga fall.

Inbillning eller om det är på riktigt återstår att se .. :)

Något som känt av liknande såhär tidigt? 

Jag! 🙋🏼?♀️ Fick stickningar och molvärk ganska omgående efter äl. Har samma erfarenhet som 19977 sedan innan. Dvs: symptom efter äl= ingen  graviditet. Inga symptom= graviditet. Men den här gången molade det på och visst fick jag ett svagt plus äl+10! Så summan av kardemumman: jag brukar kunna känna symptom oavsett graviditet eller inte. 

Kul att även ni planerat maj -24 ett tag. Vi med! Vi har dock velat lite längst vägens gång men nu körde vi i slutet på april och förhoppningsvis får vi en januaribebis. Spännande och se om det tar sig för er 😍👏🏼

• Sand13

Jag har haft äl flytningar nu i två dagar, idag inräknat. Och äl värk två dagar. Vi fick till det idag, men min sambo har bara 1 % bra spermier och vi står i kö för fertilitetshjälp efter utredning. Det finns inga fel på mig. Men iallafall, det skadar ju inte att försöka under tiden vi väntar ändå tänker vi. Vi lever verkligen på hoppet att nån enda ska hitta fram trots allt. Annars blir det nog ICSI verkar det som.

• 19977
    Sand13 skrev 2024-05-25 10:34:25 följande:

Jag har haft äl flytningar nu i två dagar, idag inräknat. Och äl värk två dagar. Vi fick till det idag, men min sambo har bara 1 % bra spermier och vi står i kö för fertilitetshjälp efter utredning. Det finns inga fel på mig. Men iallafall, det skadar ju inte att försöka under tiden vi väntar ändå tänker vi. Vi lever verkligen på hoppet att nån enda ska hitta fram trots allt. Annars blir det nog ICSI verkar det som.

Jag tycker det är fantastiskt av er att fortsätta försöka trots det negativa beskedet om spermierna! Man vet ALDRIG vad som kan hända - inte ens välutbildade läkare kan med 100% säkerhet garantera att det inte kommer kunna gå.

Jag tycker det är relativt ofta jag hör historier om folk som fått beskedet att de aldrig kommer kunna bli med barn, men sedan har de fått barn ändå.

Jag har en släkting som överraskande nog fick barn när han var väldigt gammal. Han och hans fru skyddade sig aldrig eftersom att han fått besked från vården om att han var infertil och aldrig skulle kunna bli pappa. 😅 Men våra kroppar är komplexa, och särskilt vår fertilitet som är föränderlig över tid. Bara för att spermierna är av dålig kvalité just nu så innebär det inte att det är konstant och kommer vara så för alltid.
  • Sand13
    19977 skrev 2024-05-25 11:48:05 följande:
    Jag tycker det är fantastiskt av er att fortsätta försöka trots det negativa beskedet om spermierna! Man vet ALDRIG vad som kan hända - inte ens välutbildade läkare kan med 100% säkerhet garantera att det inte kommer kunna gå.

Jag tycker det är relativt ofta jag hör historier om folk som fått beskedet att de aldrig kommer kunna bli med barn, men sedan har de fått barn ändå.

Jag har en släkting som överraskande nog fick barn när han var väldigt gammal. Han och hans fru skyddade sig aldrig eftersom att han fått besked från vården om att han var infertil och aldrig skulle kunna bli pappa. 😅 Men våra kroppar är komplexa, och särskilt vår fertilitet som är föränderlig över tid. Bara för att spermierna är av dålig kvalité just nu så innebär det inte att det är konstant och kommer vara så för alltid.
    Tack för ditt svar. Det kändes positivt och lättande det du skrev. :) Tack för att du gav mig extra hopp ❤
  • 19977
    Sand13 skrev 2024-05-25 18:48:17 följande:
    Tack för ditt svar. Det kändes positivt och lättande det du skrev. :) Tack för att du gav mig extra hopp ❤
    Jag håller tummarna för er ❤️ Jobbig sits att vara i, men ge aldrig upp!
  • Sand13
    19977 skrev 2024-05-26 07:35:03 följande:
    Jag håller tummarna för er ❤️ Jobbig sits att vara i, men ge aldrig upp!
    Skitjobbigt är det. Ca 19 månader nu utan resultat :( Tack! ❤
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025