• 19977

Vi som planerar barn 2025

Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • Bunny s
    Snorkfrökenhär skrev 2024-05-28 22:56:23 följande:

Hej allihopa! Då hoppar jag också in i tråden 😄 

Mens dag 2 snart över, en enda tråkig transportsträcka fram tills man får börja jaga ÄL 😆 Jag borde få ÄL kring 11/6 om kroppen beter sig som vanligt.

Nu har jag börjat tempa igen för att få lite extra koll på hur kroppen funkar, mer exakt få veta när ÄL skett osv 😊

Lycka till allihopa, nu kör vi 🙌🏻😄

Kul 😍 att du är här alltså! Inte att mensen kom 🙄🙄

Vi med sladdisförsöken. Ska ta och kolla vad du svarade på det jag skrev om oro förut, och svara här istället.

Bra med tempning. Jag gör det för första gången någonsin. Får se om jag lyckas få en höjning och det här med djupasömn är inte alltid så lätt för mig 😅

Härligt att du är pepp och på trots mens. Heja dig! 
  • Bunny s
    Mirrorball skrev 2024-05-28 19:34:44 följande:
    Enligt min temp hade jag ÄL igår och vi låg då 🤭 Hoppas det stämmer! Så nu behöver jag bara vänta på mens eller gravidsymtom. Min nuvarande cykel har varit lite svajig. Vi har inte legat så mkt denna cykel men ska börja mer regelbundet framöver 😇

Är 32 och min sambo 39. Vi planerar vårt första barn och det känns pirrigt! Hoppas det funkar för oss men tar inget för givet! Känns lite stressigt med alla tester, att pricka rätt och så vidare. Så försöker slappna av nu istället.
    Åh vad spännande och roligt med första barnet! Det är såå stort och nytt och livsförändrande 🥰

Vad bra att tempen påvisar äl. Är ju ett jättetydligt och gott tecken 😍
    Märker du också av att det förändras "där nere"? 
    Det är så skönt när man märker det, då vet man ju verkligen att de fertila dagarna är här. 
    Jag har bara hunnit ha 3 cykler efter p-pillerstopp varav den senaste cykeln var första försöket. 
    Jag märker tydligt när det ändras där nere. Däremot äe jag lite fundersam över om det blir fertilt nog.. Men det är en annan historia 🤣
  • Bunny s
    LillaSam skrev 2024-05-28 19:21:40 följande:

Hej!

hoppar också in i den här tråden från BIM maj-gruppen. Testade svagt positivt på 5 test som ökade långsamt i styrka, men idag har jag blött rätt mycket med klumpar i och har kramper i magen så det lilla hoppet jag hade är helt borta. Känns tråkigt men ok ändå, då det var första syskonförsöket.

lite kort om mig. Är runt 30 och har en fästman som är 35. Vi har en son som är 1,5 och har precis börjat försöka med syskon. Verkar vara väldigt fertila av oss då vi blivit gravida 3 gånger på första försöket. Tyvärr är jag lite orolig att jag blir ?för lätt? gravid så att även dåliga ägg fäster då jag fått ett MA och nu ett supertidigt missfall. 

Under tiden vi försöker så lever jag på precis som vanligt, man vet aldrig hur lång tid det tar och livet pågår hela tiden så jag vill inte avstå från roliga saker bara för att vi försöker få barn. Däremot drar jag ner på kaffet efter ÄL då för mycket koffein kan leda till ökad risk för missfall. Vi ligger ungefär var tredje/fjärde dag och det har funkat för oss hittills 🥰

Har tyvärr ganska lång cykel med ÄL på dag 23-26 så jag hoppas det inte dröje längre än vanligt nu innan kroppen är igång efter missfallet.

Kul att följas åt! 

Kul med syskon till sonen 😊

Förstår dina tankar kring att bli gravid lätt men tidiga missfall. Man har ju väldigt lätt att börja oroa sig över saker och ting. 
    Jag vet inget om det du skriver dock, mer än att jag vet att det oftast inte blir en Graviditet när äggen inte är bra. 
    Samma sak med missfall såklart. 
    Du får föröska tänka att det är ett gott tecken att ni lyckas så lätt tillsammans i alla fall 🥰
    Hur ser det ut med din lutealfas? Hur långt är det mellan äl och mens? 
    Jag vet nämligen att en för kort sådan kan göra det svårt för en graviditet att fästa innan den spolas ut med mensen så att säga. 
    Om inte din är väldigt kort så tänker jag att det ser jättelovande ut för er 🥰

Jag blir 37 i sommar. Jag tänker en hel del på äggkvaliten och risk för.missfall och kromosomavvikelser. 
    Jag har ju dock pcos och en större äggreserv vilket gör att vi oftast är fertila högre upp i åldern än ni "normala". Alltid något 😅 sen kan ju mina ägg vara av sämre kvalité ändå men jag läser faktiskt att när vi väl ägglossar så är oftast våra ägg av god kvalitet. Hur det är i min ålder vet jag dock inte. Allt är ju över generellt. Tänker att tiden får utvisa det här 😊

Tråkigt med långa cykler! Tiden och väntan är så lång då! 
    Har haft tre cykler än så länge med äl dag 16,16 och 19. 
    Är på dag 16 idag och inget på G än. 
    När jag fick hjälp med äl av min fertilitetsklinik, brukade jag ha äl dag 18-23. Så jag kan känna igen och vet att det är bra segt att vara i det sena spannet.
    Har det alltid varit så för dig? 
  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 09:17:14 följande:
    Åh vad spännande och roligt med första barnet! Det är såå stort och nytt och livsförändrande 🥰

Vad bra att tempen påvisar äl. Är ju ett jättetydligt och gott tecken 😍
    Märker du också av att det förändras "där nere"? 
    Det är så skönt när man märker det, då vet man ju verkligen att de fertila dagarna är här. 
    Jag har bara hunnit ha 3 cykler efter p-pillerstopp varav den senaste cykeln var första försöket. 
    Jag märker tydligt när det ändras där nere. Däremot äe jag lite fundersam över om det blir fertilt nog.. Men det är en annan historia 🤣

Tyvärr gick tempen ner ännu än gång denna cykel. Vill gärna att mensen ska komma nu istället så att jag kan börja om. Vet inte om jag varit för stressad eller så denna cykel men har inte haft så lång cykel förut. Är på dag 39 nu 🥲 

Har haft fertilt sekret däremot får jag blinkande smiley på ÄL-test. Har också känt av molande värk när mitt sekret är fertilt.

Ser dock ut som att det försökt släppa ett ägg fler gånger men misslyckats. Mitt diagram ser ut så här:

Nåväl. Får försöka stressa ner.

• Bunny s
    Mirrorball skrev 2024-05-29 10:04:04 följande:

Tyvärr gick tempen ner ännu än gång denna cykel. Vill gärna att mensen ska komma nu istället så att jag kan börja om. Vet inte om jag varit för stressad eller så denna cykel men har inte haft så lång cykel förut. Är på dag 39 nu 🥲 

Har haft fertilt sekret däremot får jag blinkande smiley på ÄL-test. Har också känt av molande värk när mitt sekret är fertilt.

Ser dock ut som att det försökt släppa ett ägg fler gånger men misslyckats. Mitt diagram ser ut så här:

Nåväl. Får försöka stressa ner.

Intressant. Jag är helt ny på det här med att tempa. 
    När du fått en förhöjd temp, är du säker på tt du haft 4 timmars sammanhängande sömn då? Annars kan ju tempen vara förhöjd så som jag förstått det. 

För om ägget väl släpper, det är ju först då tempen går upp för att det utsöndras progesteron. Så om kroppen försökt ägglossa så bör du ha sekret och ev molande värk (dock så kommer ju molandet efter äl för en del, från de äggblåsan spräckta) samt en stegring på ägglossningstestet.
    Det som inte ska hända är ju då själva temphöjningen som bara ska ske om äggblåsan spräckts så progesteronet höjts. 

Kan inte säga så mycket om din kurva för jag är a pass okunnig. Däremot så har jag läst mig till att tempen som sagt höjs efter ägget släppts och att den höjningen ligger på ca 0.2-0.5 grader och hålls så någon/några dagar. 

Vad jobbigt att vara på dag 39. Har också haft längre cykler många ggr. 

När fick du blinkande smiley på äl-test? Ingen fast smiley altså? För såna test funkar väl så att det ska vara fast smiley för att påvisa högsta lh-stegring?
    Jag har bara använt stickor och fått en tydligt starkare testlinje vid lunch för att sen få full stegring vid 19. Näst dag molande värk i svanken och därav tänker jag att ägget då släppte nästa dag när värken kom. 
  • Bunny s
    Whatev skrev 2024-05-28 15:50:18 följande:

Hej! Jag är också från bim-maj-tråden. 

28 år, maken är 27. Första barnet, andra försöket. 

Gått på p-piller i 14 år (helt galet) och har regelbundna men långa cykler. 

Får ägglossning på dag 23-25 och mensen kommer drygt 8 dagar efter. 

Har beställt munkpeppar då det ska ha hjälpt många att stabilisera östrogenet och få igång ägglossningen tidigare. 

Idag är jag på cykeldag 36, har inte haft en så lång cykel sedan p-pillerstoppet för 9 månader sen. 

Men min mens ska komma vilken minut som helst, min temp har gått ner lite, jag har känningar i magen och testade negativt på ultratidigt igår eftermiddag så jag har ingen förhoppning om att vara gravid. ❤️

Hej igen och kul att du också gick över hit ☺️
    Det är så spännande där ni är nu, första barnet. Det är ju så stort och nytt 😍 

Jag är också på andra försöket. Hoppas vi lyckas den här gången ☺️

Hoppas du får din mens snart så att du får börja om. Man vill inte ha något krångel. 
    Jag testar också före, man vill var förberedd på att det inte blev något känner jag. Plus att man är sååå nyfiken 😅 
    Var det till dig jag berättade att jag ska testa ett märke nu som mäter så låga halter hcg som 5? 
    De bara testa tidigt mäter ju 10 och vanliga 25. 

Är på dag 16. Har haft tre cykler hittils.äl dag 16,16 och 19. Inget på G än och jag har hittils fått fertilt där nere 2 dagar före så vi får se hur lång den här cykeln blir. 

Har också ätit ppiller ett gäng år , men du vinner helt klart med dina 14 😀 men något i den stilen hade jag också när vi skulle börja med första barnet. 
    Nu har jag nog ätit det 5 år kanske. 

Vad segt att vara på dag 36. Fick du äl ca dag 28 den här gången eller? 

Jag äter också munkpeppar för första gången den här cykeln. Började dock kanske på dag 4-5 i cykeln. 
    Är som sagt på dag 16 och inte fertil. Så det betyder att den här cykeln hjälpte det mig inte att få äl tidigare i alla fall. Men jag ska absolut fortsätta med det och se. 
    Om nu inte cykeln visar sig bli totalt kaos. Då kanske jag tar en funderare på om det beror på att jag kör med munkpeppar och inositol för första gången den här gången. 
    Inositol kan hjälpa mig med pco:s att minska min insulinresistens. Insulinrestensten gör att jag har mindre österogen och mer testosteron som i sin tur ställer till det med ägglossning. 
    Så det kändes givet att köra igång med det efter att ha fått tips ☺️
  • LillaSam
    Bunny s skrev 2024-05-29 09:24:02 följande:
    Kul med syskon till sonen 😊

Förstår dina tankar kring att bli gravid lätt men tidiga missfall. Man har ju väldigt lätt att börja oroa sig över saker och ting. 
    Jag vet inget om det du skriver dock, mer än att jag vet att det oftast inte blir en Graviditet när äggen inte är bra. 
    Samma sak med missfall såklart. 
    Du får föröska tänka att det är ett gott tecken att ni lyckas så lätt tillsammans i alla fall 🥰
    Hur ser det ut med din lutealfas? Hur långt är det mellan äl och mens? 
    Jag vet nämligen att en för kort sådan kan göra det svårt för en graviditet att fästa innan den spolas ut med mensen så att säga. 
    Om inte din är väldigt kort så tänker jag att det ser jättelovande ut för er 🥰

Jag blir 37 i sommar. Jag tänker en hel del på äggkvaliten och risk för.missfall och kromosomavvikelser. 
    Jag har ju dock pcos och en större äggreserv vilket gör att vi oftast är fertila högre upp i åldern än ni "normala". Alltid något 😅 sen kan ju mina ägg vara av sämre kvalité ändå men jag läser faktiskt att när vi väl ägglossar så är oftast våra ägg av god kvalitet. Hur det är i min ålder vet jag dock inte. Allt är ju över generellt. Tänker att tiden får utvisa det här 😊

Tråkigt med långa cykler! Tiden och väntan är så lång då! 
    Har haft tre cykler än så länge med äl dag 16,16 och 19. 
    Är på dag 16 idag och inget på G än. 
    När jag fick hjälp med äl av min fertilitetsklinik, brukade jag ha äl dag 18-23. Så jag kan känna igen och vet att det är bra segt att vara i det sena spannet.
    Har det alltid varit så för dig? 

Ja usch direkt börjar man oroa sig över saker. Kände så fort jag plussade att fy vad jag inte saknat den här första tiden i graviditeten med oro och funderingar. Tyckte den var så jobbig sist. Jag har en lutealfas på 10 dagar, så den är lite i kortaste laget men har ju funkat förut! 

Vad har du för symtom som visar på PCOS? När jag slutade med p-piller hade jag tre normala cykler efteråt men sedan försvann mensen i nästan ett år. Så gynekologen sa att jag hade PCOS vilket jag tyckte lät jättekonstigt, för är inte överviktig, mycket hårväxt eller har akne. men äggen låg som ett pärlband. Började följa Jnny Koos istället och åt vitaminer hon förespråkade oxh ändrade min kost, började äta frukost och tränade lite mindre och sedan fick jag ÄL efter ca 3 månader där jag plussade, men som tyvärr ledde till MA. Kommer inte ihåg hur cyklerna var innan då jag gått på piller i nästan 15 år 😅

Jag har också förstått det som att kvinnor med PCOS har generellt bättre äggkvalitet och högre äggreserv, så det bådar ju gott för er!

• Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 10:21:30 följande:
    Intressant. Jag är helt ny på det här med att tempa. 
    När du fått en förhöjd temp, är du säker på tt du haft 4 timmars sammanhängande sömn då? Annars kan ju tempen vara förhöjd så som jag förstått det. 

För om ägget väl släpper, det är ju först då tempen går upp för att det utsöndras progesteron. Så om kroppen försökt ägglossa så bör du ha sekret och ev molande värk (dock så kommer ju molandet efter äl för en del, från de äggblåsan spräckta) samt en stegring på ägglossningstestet.
    Det som inte ska hända är ju då själva temphöjningen som bara ska ske om äggblåsan spräckts så progesteronet höjts. 

Kan inte säga så mycket om din kurva för jag är a pass okunnig. Däremot så har jag läst mig till att tempen som sagt höjs efter ägget släppts och att den höjningen ligger på ca 0.2-0.5 grader och hålls så någon/några dagar. 

Vad jobbigt att vara på dag 39. Har också haft längre cykler många ggr. 

När fick du blinkande smiley på äl-test? Ingen fast smiley altså? För såna test funkar väl så att det ska vara fast smiley för att påvisa högsta lh-stegring?
    Jag har bara använt stickor och fått en tydligt starkare testlinje vid lunch för att sen få full stegring vid 19. Näst dag molande värk i svanken och därav tänker jag att ägget då släppte nästa dag när värken kom. 

Ja jag har sovit hela nätter, förutom natten mån-tis (cykeldag 38). Då vaknade jag 3.30 och sov 2-3 timmar till. Borde jag kanske ta bort den/markera den som sjuk/bakfull? 

Man blir så knäpp när man väl ska börja försöka. Jag kanske ska sluta ta tester och bara tempa ett tag.

Smileyn har varit blinkande i 4 dagar (lila) så den mäter höjande östrogen om jag förstår det rätt. Tror jag missat min LH-höjning då jag inte har testat flera gånger per dag med stickor..

• Bunny s
    Sand13 skrev 2024-05-28 18:01:35 följande:

Men om min sambo har 1% bra spermier och vi ligger 6 gånger sammanlagt innan och på äl betyder det 6 % chans att lyckas? ^^ Eller tänker jag knasigt? :p 

Jag tänker att det borde gå att tänka så. 
    Varje sats så är det 1% bra spermier i. 
    Däremot så vet man ju inte om spermierna från satserna någon dag före äl, har överlevt tills ägget väl släpper. 
    Sen är det väl olika hur mycket spermier man hinner producera fram från sats till sats om man tex ligger 2 ggr på en dag samt låg dagen före? 
    Söker på Google och får det här som svar: 

"Normalt bildas det runt 100 miljoner spermier per dygn. Eftersom stamcellerna hela tiden förnyas kan du aldrig göra slut på spermier hur många utlösningar du än har."

Så det låter ju bra! 
    Jag tänker iaf absolut som du, ju fler gånger desto bättre. 
  • Bunny s
    Mirrorball skrev 2024-05-29 10:39:21 följande:

Ja jag har sovit hela nätter, förutom natten mån-tis (cykeldag 38). Då vaknade jag 3.30 och sov 2-3 timmar till. Borde jag kanske ta bort den/markera den som sjuk/bakfull? 

Man blir så knäpp när man väl ska börja försöka. Jag kanske ska sluta ta tester och bara tempa ett tag.

Smileyn har varit blinkande i 4 dagar (lila) så den mäter höjande östrogen om jag förstår det rätt. Tror jag missat min LH-höjning då jag inte har testat flera gånger per dag med stickor..

Det låter ju bra att smiley började blink i all fall, för då vet du ju att lh höjdes. 
    Som du säger så kan du mycket väl ha missat den fasta smileyn. Har läst att en del bara har några timmar med full lh-höjning. 
    om du tycker om att testa så kan jag tipsa om 21-pack för 129 kr. 
    Har bara använt en full cykel men de funkade perfekt för mig och jag kunde slösa om testa 2-3 ggr per dag med dem med tanke på priset😍

www.graviditetskollen.nu/produkter/agglossningstest/agglossningstest-sticka/21-st-agglossningstest-sticka..&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9MEKZ05EWFsNuoC3bFACLNTqR316J_oKFsWs7p-bToexWB93oE-xbUaAnnIEALw_wcB
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025