Hjälp! Pojknamn!
Behöver hjälp med förslag på pojknamn.
Hit me!
Behöver hjälp med förslag på pojknamn.
Hit me!
Tycker inte det är något hinder att vännens son har det som andranamn. Charlie är ju väldigt vanligt nu men fint.
Sam och Love är båda fina.
Tips: Henry, Harry, Carl, Nils.
Charlie är fruktansvärt, jag fattar inte hur någon kan säga att det är fint? Dels är det ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Dels är det ett anglosaxiskt smeknamn, vilket gör det ännu mer WT än om det hade varit ett svenskt smeknamn. Och dels har det i Sverige blivit könsambivalent, vilket gör att det kommer att bli problem och missförstånd hela livet. Samt att de äldre generationerna kopplar namnet till Charlie Chaplins patetiska luffarfigur. Det är BARA negativa saker kopplade till det namnet!
Ta hellre Charles i så fall, även om det också verkar konstigt om ni inte har brittisk bakgrund. Vad är det för fel på Carl/Karl, som är den svenska formen av Charles..?
Charlie är fint
Steven Segal
Jag fattar inte varför det skulle vara så hemskt att ha ett namn som också flickor kan ha. Det ser väl alla att en pojke/man som heter Charlie inte är en tjej?
Skulle man resonera så blir det knappt några namn kvar för pojkar. En Sam kan vara en tjej (egentligen Samantha), Love kan också vara en tjej (fast den kvinnliga formen är Lova), t o m en Jack kan vara en tjej (kanske döpt till Jacklyn) etc.
Jag fattar inte varför det skulle vara så hemskt att ha ett namn som också flickor kan ha. Det ser väl alla att en pojke/man som heter Charlie inte är en tjej?
Skulle man resonera så blir det knappt några namn kvar för pojkar. En Sam kan vara en tjej (egentligen Samantha), Love kan också vara en tjej (fast den kvinnliga formen är Lova), t o m en Jack kan vara en tjej (kanske döpt till Jacklyn) etc.
Namn som slutar med "el". Tycker det ser så elegant och sofistikerat ut i text - Samuel, Emmanuel, Gabriel.
Rafael är också fint fast lite väl latinoklingande för att passa en etniskt svensk pojke kanske.