Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Hjälp! Pojknamn!

Det är meningslöst att slänga ut en sådan fråga, utan att ge några hintar om din smak. Ska namnet upplevas som modernt, gammalmodigt eller tidlöst, nypåhittat eller traditionellt, fornnordiskt, tyskt, franskt, sydeuropeiskt, anglosaxiskt, från det moderna USA,  kristet, judiskt, romerskt, gammalgrekiskt, typiskt maskulint eller mer unisex, hårt eller mjukt, överklass, medelklass eller arbetarklass?

Riktigt namn eller smeknamnsnamn? Långt eller kort? En, två, tre, fyra eller fem stavelser? Är betydelsen viktig och vilka betydelser gillar du i så fall (t.ex."krig", "stark", "vis", "härskare"?) Är det viktigt att namnet är lätt att stava och uttala?

• Cathariiina

Charlie är fruktansvärt, jag fattar inte hur någon kan säga att det är fint? Dels är det ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Dels är det ett anglosaxiskt smeknamn, vilket gör det ännu mer WT än om det hade varit ett svenskt smeknamn. Och dels har det i Sverige blivit könsambivalent, vilket gör att det kommer att bli problem och missförstånd hela livet. Samt att de äldre generationerna kopplar namnet till Charlie Chaplins patetiska luffarfigur. Det är BARA negativa saker kopplade till det namnet! 

Ta hellre Charles i så fall, även om det också verkar konstigt om ni inte har brittisk bakgrund. Vad är det för fel på Carl/Karl, som är den svenska formen av Charles..?

• Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-10 22:57:30 följande:

Jag fattar inte varför det skulle vara så hemskt att ha ett namn som också flickor kan ha. Det ser väl alla att en pojke/man som heter Charlie inte är en tjej?

Skulle man resonera så blir det knappt några namn kvar för pojkar. En Sam kan vara en tjej (egentligen Samantha), Love kan också vara en tjej (fast den kvinnliga formen är Lova), t o m en Jack kan vara en tjej (kanske döpt till Jacklyn) etc.

Du räknar ju bara upp könsambivalenta namn. 99,9 procent av alla riktiga pojknamn (till skillnad från smeknamnsnamn) kan bara vara pojknamn. 

Klart att det blir problem om han bara har mail-, mess-, forumkontakt med andra personer, utan något foto, och de tror att han är en tjej! Stod själv på en flygplats en gång och väntade (företagsrelaterat) på en kvinna som hette Maryam. Hon kom inte. Visade sig att Maryam var en kille ifrån Polen! :o Jag tänkte ju på Maria eller Marion, Robin Hoods flickvän! Så onödigt och dumt!
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-10 23:23:55 följande:
    Ja, det visar ju bara att ett namn kan användas av motsatta könet i en annan kultur, det är inte självklart att vissa namn är manliga/kvinnliga.

Det började med att flickor använde "manliga" smeknamn. En Charlotte kanske kallades Lottie förr men nu heter hon Charlie, en Sam var alltid en Samuel förr men nu kan det vara en Samantha. Dvs namnen var inte könsambivalenta från början.  

Nu är det som det är, men jag tycker inte man ska sky Charlie som pesten för en pojke bara för att flickor också kallas så. Ska man träffa någon man aldrig träffat förr får man vara beredd på att det kan vara antingen en man eller en kvinna.
    ...fast det är ju så ONÖDIGT och DUMT av föräldrarna att skapa det problemet! Vad är det för fel med att döpa pojkar till Charles eller Carl, och flickor till Caroline eller Charlotte..?
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-10 23:23:55 följande:
    Ja, det visar ju bara att ett namn kan användas av motsatta könet i en annan kultur, det är inte självklart att vissa namn är manliga/kvinnliga.

Det började med att flickor använde "manliga" smeknamn. En Charlotte kanske kallades Lottie förr men nu heter hon Charlie, en Sam var alltid en Samuel förr men nu kan det vara en Samantha. Dvs namnen var inte könsambivalenta från början.  

Nu är det som det är, men jag tycker inte man ska sky Charlie som pesten för en pojke bara för att flickor också kallas så. Ska man träffa någon man aldrig träffat förr får man vara beredd på att det kan vara antingen en man eller en kvinna.
    ...fast det är ju så ONÖDIGT och DUMT av föräldrarna att skapa det problemet! Vad är det för fel med att döpa pojkar till Charles eller Carl, och flickor till Caroline eller Charlotte..?
  • Cathariiina
    Anonym (Ann) skrev 2024-01-11 08:14:07 följande:
    Charlie hade jag förväntat mig är en man, har lite svårt att se det på tjejer. Men kan nog vara smart att döpa en tjej till det, kan ju ge en fördel i arbetslivet, kanske blir hon kallad på fler arbetsintervjuer, kanske möts hennes Mail med mer respekt. Finns ju forskning på hur folk reagerar olika på om de tror att en man eller kvinna skrivit en text.
    Nä, jag tror att en Charlie mest skulle bedömas som ett WT, eller en transsexuell person. Red flags, kan bli problem för företaget. Vi kallar Lars, Johan och Carl-Henrik på intervjun i stället! Och möjligen Sophie! Glad
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-11 14:26:39 följande:
    Nu tror jag att föräldrarna föredrar Charlie framför Charles el Carl, som de kanske tycker låter gammaldags el "stuck-up". Jag skulle själv föredra Charlie framför Charles, som jag tycker är lite svårt att uttala. Har en släkting som heter Charles och de uttalar det Char-less.

Det hjälper inte att döpa dottern till Charlotte om hon själv föredrar Charlie, kanske rentav ändrar namnet formellt som vuxen. Hon kanske tycker att Charlie låter modern och tufft medan Charlotte låter för gammaldags kvinnligt.

En läkare på vårdcentralen heter just Charlie, personalen kallar honom Charlie, jag tror faktiskt inte han är döpt till Charles.

Detta kommer att hända vare sig vi "namn-förståsigpåare" gillar det eller inte. Det värsta vore om namnen försvann för pojkar (för att det är så hemskt för en man att förväxlas med en kvinna men inte tvärtom).
    Jag tycker väl inte heller att Charles är det bästa namnet på en svensk pojke i Sverige, men det är i alla fall ett riktigt namn med positiva associationer (flera brittiska kungar och prinsar bl.a.).

Om det går åt DET hållet - att en Caroline själv ser sig som en pojkflicka, och vill byta till Charile, så tycker jag att det är OK. Men att föräldrarna försöker bestämma ÅT den stackars tjejen, att hon ska vara en pojkflicka, och därför döper henne till ett könsambivalent namn - tycker jag faktiskt är snudd på sinnessjukt. Och borde vara förjbudet. 

Härstammar den läkaren från ett land utanför Västvärlden..? Tänker på det eftersom invandrarföräldrar som vill ge sina barn bra chanser i livet, ofta väljer "svenska" namn. Eller vad de uppfattar som svenska, för att de hört dem i något sammanhang. Men de har ju ingen känsla för namn i Sverige eller Västvärlden, så det kan mycket väl bli ett smeknamnsnamn i stället, utan att de vet om det.

Känner t.ex. två systrar som heter Lise-Lotte och Sanna, deras föräldrar var akademiker som kom till Sverige på 1980-talet, när Khomeini tog över i Iran. Föräldrarna trodde att detta var jättelämpliga svenska namn, fastän båda namnen är smeknamnsnamn, och dessutom urmodiga i den generationen (födda i slutet av 1980-talet). 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-11 14:26:39 följande:
    Nu tror jag att föräldrarna föredrar Charlie framför Charles el Carl, som de kanske tycker låter gammaldags el "stuck-up". Jag skulle själv föredra Charlie framför Charles, som jag tycker är lite svårt att uttala. Har en släkting som heter Charles och de uttalar det Char-less.

Det hjälper inte att döpa dottern till Charlotte om hon själv föredrar Charlie, kanske rentav ändrar namnet formellt som vuxen. Hon kanske tycker att Charlie låter modern och tufft medan Charlotte låter för gammaldags kvinnligt.

En läkare på vårdcentralen heter just Charlie, personalen kallar honom Charlie, jag tror faktiskt inte han är döpt till Charles.

Detta kommer att hända vare sig vi "namn-förståsigpåare" gillar det eller inte. Det värsta vore om namnen försvann för pojkar (för att det är så hemskt för en man att förväxlas med en kvinna men inte tvärtom).
    Jag tycker väl inte heller att Charles är det bästa namnet på en svensk pojke i Sverige, men det är i alla fall ett riktigt namn med positiva associationer (flera brittiska kungar och prinsar bl.a.).

Om det går åt DET hållet - att en Caroline själv ser sig som en pojkflicka, och vill byta till Charile, så tycker jag att det är OK. Men att föräldrarna försöker bestämma ÅT den stackars tjejen, att hon ska vara en pojkflicka, och därför döper henne till ett könsambivalent namn - tycker jag faktiskt är snudd på sinnessjukt. Och borde vara förjbudet. 

Härstammar den läkaren från ett land utanför Västvärlden..? Tänker på det eftersom invandrarföräldrar som vill ge sina barn bra chanser i livet, ofta väljer "svenska" namn. Eller vad de uppfattar som svenska, för att de hört dem i något sammanhang. Men de har ju ingen känsla för namn i Sverige eller Västvärlden, så det kan mycket väl bli ett smeknamnsnamn i stället, utan att de vet om det.

Känner t.ex. två systrar som heter Lise-Lotte och Sanna, deras föräldrar var akademiker som kom till Sverige på 1980-talet, när Khomeini tog över i Iran. Föräldrarna trodde att detta var jättelämpliga svenska namn, fastän båda namnen är smeknamnsnamn, och dessutom urmodiga i den generationen (födda i slutet av 1980-talet). 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-01-11 15:21:22 följande:
    Jag tycker tvärtom, ser inte prins (nu kung) Charles som något föredöme. Visst ha har goda sidor (intresserad av miljö t ex). Men jag förknppar honom med en otrogen make (det famösa tamponjsamtalet). Charlie låter trevligare.

Många namn började som smeknamn. Jack t ex har ju blivit populärt trots att det "egentligen" är ett smeknamn för John.

Lise-Lotte tycker jag är ett jättefint namn, bryr mig inte om hur omodernt det är. Och Sanna var ju jättepoppis under 80-talet.
    OK, men systrarna själva menar att namnen varit till men för dem i deras karriärer - de hade ju även det utländska efternamnet samt utseendet emot sig - och att de skulle ha tagits mer på allvar om de hetat Elisabeth eller Charlotte, respektive Susanna.
Svar på tråden Hjälp! Pojknamn!