• dudetten

Hjälp! Pojknamn!

Behöver hjälp med förslag på pojknamn. 

Hit me! 

• Svar på tråden Hjälp! Pojknamn!
  • trollhona
    dudetten skrev 2023-12-30 22:17:23 följande:
    Hjälp! Pojknamn!

Behöver hjälp med förslag på pojknamn. 

Hit me! 

Beror ju på vad du har för stil som du gillar gällande namn, men här är ett axplock

Äldre namn:
    Tord
    Ivar
    Staffan
    Helmer

Internationella:
    Nicholas
    Jonah
    Oscar
    Isac
    Thomas
    Lukas

Långa:
    Benjamin
    Ingemar
    Zakarias

Korta:
    Kurt
    Owe
    Axel
    Sune

Ovanliga:
    Ossian
    Alec
    Rode
    Uriel
  • yny

Svårt att ge namnförslag utan något att gå på. Men om jag bara på rak arm skulle nämna några av mina favoritnamn så blir det 

Isac 
    Elias 
    Joel 
    Samuel eller Sam
    Julian
    Oliver 

• GuldKvinnan

Alexander
    Athur
    Benjamin
    Edvin
    Gabriel
    Kevin
    Oscar
    Milton
    Philip
    Pontus
    Sebastian
    Sixten
    Theodor
    Victor

• Cathariiina

Det är meningslöst att slänga ut en sådan fråga, utan att ge några hintar om din smak. Ska namnet upplevas som modernt, gammalmodigt eller tidlöst, nypåhittat eller traditionellt, fornnordiskt, tyskt, franskt, sydeuropeiskt, anglosaxiskt, från det moderna USA,  kristet, judiskt, romerskt, gammalgrekiskt, typiskt maskulint eller mer unisex, hårt eller mjukt, överklass, medelklass eller arbetarklass?

Riktigt namn eller smeknamnsnamn? Långt eller kort? En, två, tre, fyra eller fem stavelser? Är betydelsen viktig och vilka betydelser gillar du i så fall (t.ex."krig", "stark", "vis", "härskare"?) Är det viktigt att namnet är lätt att stava och uttala?

• dudetten

Tack för jättefina förslag!

Namn vi har på listan hitintills är
    Sam/Sammy,
    Love.

Charlie är favoriten egentligen men det heter en nära väns barn i Andranamn.

• Aliona
    dudetten skrev 2024-01-03 22:26:57 följande:

Sam/Sammy,
    Love.

Båda Love och Charlie är jättefina namn, men också jättevanliga nu! I synnerhet Love (min son heter det, men i mellannamn). 

Gillar ni Charlie så tycker jag inte att det är ett hinder att någon heter det i andranamn. 

• trollhona

Sam/Sammy,
    Love.

Charlie är ju den engelska varianten på Carl så m du inte vill ta din väns namn så kanske det är ett alternativ.

Tolkar det som är du gillar anglosaxiska namn, så fler förslag i samma anda:
    William, Leopold, Georg, Curt, Jack, Oliver, Allan, Elmer, Connor, Collin
  • Xenia

Sam/Sammy,
    Love.

Men det har väl  ingen betydelse att vännens son heter det i andranamn. Värre om han hetat det i tilltalsnamn. Så kör på Charlie!

Jag skulle föredra antingen Sam (finns faktiskt ett gammalt nordiskt namn Sam) eller Samuel, men Sammy känns lite barnsligt.

Love är annars min personliga favorit. Men på engelska blir det inte så bra, kanske stavat Lowe?
Svar på tråden Hjälp! Pojknamn!