Cathariiina skrev 2024-01-11 14:43:17 följande:
Jag tycker väl inte heller att Charles är det bästa namnet på en svensk pojke i Sverige, men det är i alla fall ett riktigt namn med positiva associationer (flera brittiska kungar och prinsar bl.a.).
Om det går åt DET hållet - att en Caroline själv ser sig som en pojkflicka, och vill byta till Charile, så tycker jag att det är OK. Men att föräldrarna försöker bestämma ÅT den stackars tjejen, att hon ska vara en pojkflicka, och därför döper henne till ett könsambivalent namn - tycker jag faktiskt är snudd på sinnessjukt. Och borde vara förjbudet.
Härstammar den läkaren från ett land utanför Västvärlden..? Tänker på det eftersom invandrarföräldrar som vill ge sina barn bra chanser i livet, ofta väljer "svenska" namn. Eller vad de uppfattar som svenska, för att de hört dem i något sammanhang. Men de har ju ingen känsla för namn i Sverige eller Västvärlden, så det kan mycket väl bli ett smeknamnsnamn i stället, utan att de vet om det.
Känner t.ex. två systrar som heter Lise-Lotte och Sanna, deras föräldrar var akademiker som kom till Sverige på 1980-talet, när Khomeini tog över i Iran. Föräldrarna trodde att detta var jättelämpliga svenska namn, fastän båda namnen är smeknamnsnamn, och dessutom urmodiga i den generationen (födda i slutet av 1980-talet).
Jag tycker tvärtom, ser inte prins (nu kung) Charles som något föredöme. Visst ha har goda sidor (intresserad av miljö t ex). Men jag förknppar honom med en otrogen make (det famösa tamponjsamtalet). Charlie låter trevligare.
Många namn började som smeknamn. Jack t ex har ju blivit populärt trots att det "egentligen" är ett smeknamn för John.
Lise-Lotte tycker jag är ett jättefint namn, bryr mig inte om hur omodernt det är. Och Sanna var ju jättepoppis under 80-talet.