Cathariiina skrev 2024-01-10 23:05:41 följande:
Du räknar ju bara upp könsambivalenta namn. 99,9 procent av alla riktiga pojknamn (till skillnad från smeknamnsnamn) kan bara vara pojknamn.
Klart att det blir problem om han bara har mail-, mess-, forumkontakt med andra personer, utan något foto, och de tror att han är en tjej! Stod själv på en flygplats en gång och väntade (företagsrelaterat) på en kvinna som hette Maryam. Hon kom inte. Visade sig att Maryam var en kille ifrån Polen! :o Jag tänkte ju på Maria eller Marion, Robin Hoods flickvän! Så onödigt och dumt!
Nu är ju Maria ett vanligt mansnamn i flera andra länder... (fast jag hade också förväntat mig att Maria, Marie och Maryam skulle vara en kvinna)
Charlie hade jag förväntat mig är en man, har lite svårt att se det på tjejer. Men kan nog vara smart att döpa en tjej till det, kan ju ge en fördel i arbetslivet, kanske blir hon kallad på fler arbetsintervjuer, kanske möts hennes Mail med mer respekt. Finns ju forskning på hur folk reagerar olika på om de tror att en man eller kvinna skrivit en text.