• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-27 23:35:10 följande:
    Vad söker du för jobb?

Vad är otydligt kring CSN? Hur många poäng tog du förra terminen?

Var ska du flytta? Hur är värden dålig?

Jättemycket och jättebrett

Har tagit 10 eller 13 poäng tar tid att räknas in

Inom Storstockholm, flyttar om i rummet bland annat och kan inte kommunicera utan skriver på riktigt lappar för hon uppenbarligen inte kan prata ordentligt. Kolla den tråden om det om värden

• anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-27 23:41:29 följande:
    Nej, jag tycker att du ska gå ut med kursare eller liknande. Om du går ut ensam kommer du inte att lära känna någon. Du kommer att framstå som en kuf.
    Var det inte så typ alla 70-80 talister dvs min generations mammor och pappor träffades? Vet att det inte är så ovanligt iaf
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-02-27 23:44:08 följande:
    Var det inte så typ alla 70-80 talister dvs min generations mammor och pappor träffades? Vet att det inte är så ovanligt iaf
    Man kan förstås träffa folk ute på barer. Men INTE som ensam kille. Har det inte framgått?
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-27 23:47:44 följande:
    Man kan förstås träffa folk ute på barer. Men INTE som ensam kille. Har det inte framgått?

Fast detta visar ju att online och via vänner är mest vanliga samt barer? Tror liknande siffror gäller i Sverige också

Chart: How Couples Met | Statista

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-27 23:42:47 följande:

Inom Storstockholm, flyttar om i rummet bland annat och kan inte kommunicera utan skriver på riktigt lappar för hon uppenbarligen inte kan prata ordentligt. Kolla den tråden om det om värden

Du behöver klara minst 18.75 poäng för att få CSN nästa termin. Du är långt ifrån om du inte sätter omtentor. 

Hur träffades 70- och 80-talister? 

Jag är född 1976. Träffade min exsambo på nätet 2002. Han skickade ett meddelande, vi började prata och sen träffades vi. Även innan honom träffade jag några på nätet, man skickade ett par mess och gjorde upp om att ses rätt fort.

Pojkvännen innan (som är samma person jag träffar nu) träffade jag på kåren när jag pluggade. Trots att jag knappt drack då (och inte nu heller) så var jag där för att ha kul. Man kan ha kul utan att dricka på klubbar och dansställen. Jag var där med vänner, han hade just kommit till stan.

Så, vad sa du om hur vi 70- och 80-talister träffades? 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-27 23:56:17 följande:
    Du behöver klara minst 18.75 poäng för att få CSN nästa termin. Du är långt ifrån om du inte sätter omtentor. 

Jag är född 1976. Träffade min exsambo på nätet 2002. Han skickade ett meddelande, vi började prata och sen träffades vi. Även innan honom träffade jag några på nätet, man skickade ett par mess och gjorde upp om att ses rätt fort.

Pojkvännen innan (som är samma person jag träffar nu) träffade jag på kåren när jag pluggade. Trots att jag knappt drack då (och inte nu heller) så var jag där för att ha kul. Man kan ha kul utan att dricka på klubbar och dansställen. Jag var där med vänner, han hade just kommit till stan.

Så att läsa en flumkurs kanske lite snabbt borde gå? Typ en distanskurs i ex Danska?
    anonym05swe skrev 2025-02-28 00:01:18 följande:
    Så att läsa en flumkurs kanske lite snabbt borde gå? Typ en distanskurs i ex Danska?
    Varför inte satsa på att klara dina omtentor istället? 

Kursen behöver ju vara på högskolenivå. Språkkurser är inte så jäkla enkla. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-27 23:56:17 följande:

Ja, andra visar ju att man kan gå ut och statistiken med. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-28 00:04:47 följande:
    Varför inte satsa på att klara dina omtentor istället? 

Kursen behöver ju vara på högskolenivå. Språkkurser är inte så jäkla enkla. 

Är bara en kurs och omtentan är i Juni för den specifika kursen (en geografisystem)

Ja, men enkla språkkurser i Norska bör gå iaf. Jag kan läsa på NRK utan problem samt förstår även när ex Martin Johnsen pratar Norska ex. Norska är rätt enkelt.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-27 23:42:47 följande:

Du har alltså klarat en tredjedel av kursen bara? Nej, det röcker inte, du behöver läsa in nästan lika måmga poämg till (62,5%) för att få bidrag igen.
    Har du pratat med universitetets studievägledare?
  • Anonym (X)
    Språkkurser på högskolenivå är en helt annan sak än att bara förstå språket. Du är verkligen världsfrånvänd, och konstigt kaxig för nån som inte alls klarade högre studier.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-28 00:30:04 följande:
    Språkkurser på högskolenivå är en helt annan sak än att bara förstå språket. Du är verkligen världsfrånvänd, och konstigt kaxig för nån som inte alls klarade högre studier.
    Finns vissa som inte tar en enda HP och dessutom är ingen av våra professorer högt rankade heller så har med det att göra. Dessutom så var examinationsformerna grovt felaktiga dessutom 
    anonym05swe skrev 2025-02-28 00:34:00 följande:
    Finns vissa som inte tar en enda HP och dessutom är ingen av våra professorer högt rankade heller så har med det att göra. Dessutom så var examinationsformerna grovt felaktiga dessutom 
    Fortsätt skylla på omständigheterna.... 

Inget fel alls på examinationsformen bara gör att du misslyckats. Hur kommer det sig att andra lyckades i så fall? 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-28 08:01:17 följande:
    Fortsätt skylla på omständigheterna.... 

Inget fel alls på examinationsformen bara gör att du misslyckats. Hur kommer det sig att andra lyckades i så fall? 
    Var många som inte klarade av och som hade liknande kritik....
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Asså nej! Jag har en del språkstudier på lager i Ladok, och det är allt annat än flummigt, och kräver teoretiska förkunskaper. Hur har du det med kunskaperna i grammatik? Skulle du med korrekt terminologi kunna förklara varför det heter den röda bilen på svenska, men den röde bil på danska? 

Det funkar dåligt att välja utifrån vad du tror är flummigt och går snabbt. Välj utifrån dina intressen i stället! I princip alla universitetsstudier kräver att du lär dig ämnesspecifik terminologi och begrepp, och det är mycket lättare om du är intresserad av ämnet. 17 mars stänger anmälan till sommarkurserna, så du har några veckor på dig att fundera.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-28 09:15:07 följande:
    Klart att de som blev underkända på tentorna tyckte de var dåliga Oskyldig . Vad sa de som blev godkända?

Dags att du blir konstruktiv igen. Varför något misslyckats är ointressant, det som är intressant är vad du ska göra för att lyckas! Vad är lättast, att du som enskild student försöker påverka fakulteten att ändra kursplanerna på de kurser du blivit underkänd i, så att det blir "rätt" sorts examinationer eller att du som student gör om examinationerna i enlighet med instruktionerna för att bli godkänd?
    anonym05swe skrev 2025-02-28 09:15:07 följande:
    Det är fortfarande inte fel på examinationsformen för att ni inte förstår. Men det är inte första gången jag hör studenter klaga på det då högskolevärlden inte fungerar som resten av skolan utan man måste faktiskt ha kunskaperna för att lyckas. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-02-27 23:55:54 följande:

Fast detta visar ju att online och via vänner är mest vanliga samt barer? Tror liknande siffror gäller i Sverige också

Men läs det jag skriver. De som träffas på barer och liknande har garanterat inte gått dit ensamma. De har gått tillsammans med vänner. Om du går ensam på en bar och försöker ragga så kommer du att ses om en kuf.

Grundskolan och gymnasiet idag är tyvärr inte anpassat för högskolestudier vilket även högskolorna och universiteten uppmärksammat flertalet gånger. En av orsakerna till detta är att högskolestudier är extremt kunskapsbaserade medan gymnasiebetygen är baserade på resonemang och diskussion. Har du då inte kunskaperna med dig i det på tillräcklig nivå utan "ordbajsat" dig till bra betyg så är det inte ett dugg konstigt att du inte klarar av kunskapsbaserade tentor. 

Vet inte hur många gånger de senaste åren man hört från högskolevärlden att studenterna varken kan stava ordentligt, skriva grammatiskt korrekt eller ta till sig kunskaper genom att läsa. Vi går bäl se om den nya skolrefomen som ska göra skolan mer kunskapsbaserad igen lyckas vända trenden. 

Så, käre TS, istället för att skylla på att det var salstenta istället för hemtenta, lär dig att ta till dig kunskaper i textform. 

Men jag märker ju även i denna tråd att du har extremt svårt att svara på frågor. Antingen är det något enstavigt ord till svar eller en väldig massa ord utan något som helst sammanhang till frågan som ställts. Dvs, ordbajseri. När man sätter ihop en massa ord utan att få fram ett skit. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?