• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • fornminne
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 07:20:35 följande:
    Hon och vänner skulle på konsert och sa att ts kunde hänga på.
    När han tog det på allvar och började planera ghostade hon honom i 5 veckor och sen kunde hon plötsligt inte gå.
    Hon bjöd alltså MED honom, inte UT honom?

Och TS förstår inte skillnaden?

Han verkar tolka in mycket som inte finns där. Att hon är trevlig och öht tilltalar honom, samt svarar på hans dm, tar han på största allvar. Det verkar räcka för att hålla hans hopp vid liv, och det är ju egentligen hans ensak. Han skadar ingen. Han lurar ingen annan än sig själv genom att fortsätta som han gör.
  • fornminne
    När han tog det på allvar och började planera ghostade hon honom i 5 veckor och sen kunde hon plötsligt inte gå.
    Vad menar du med att han tog det på allvar? Trodde han att det var en dejt? Förstod hon att han hade misstolkat det hela, var det därför hon drog sig undan?

TS kanske lever på hoppet eftersom hon trots denna händelse inte har fortsatt ghosta honom, utan de har haft en viss kontakt. Men det kan lika gärna bero på att de är med i samma förening och hon vill inte att det ska kännas konstigt eller jobbigt om de ses på event. Hon vill inte behöva undvika honom, utan hoppas att de ska kunna ha en avspänd men ytlig relation.
  • Anonym (X)
    fornminne skrev 2025-02-24 08:35:37 följande:

Han verkar tolka in mycket som inte finns där. Att hon är trevlig och öht tilltalar honom, samt svarar på hans dm, tar han på största allvar. Det verkar räcka för att hålla hans hopp vid liv, och det är ju egentligen hans ensak. Han skadar ingen. Han lurar ingen annan än sig själv genom att fortsätta som han gör.
    Inget tyder på ut, men TS tolkade det så. När han började försöka fråga om detaljer slutade hon svara  i flera veckor och när de skrev igen hade det dykt upp nåt. Jag är helt säker på att hon gick med kompisar som planerat.
  • Anonym (man)
    fornminne skrev 2025-02-24 08:35:37 följande:

Hon skrev "du får väl hänga på nästa gång" och TS tolkar det som att hon bjöd ut honom på dejt, bara de två, och att de skulle sova tillsammans någonstans.

Jag tror de flesta med lite social kompetens tolkar det annorlunda.
  • Anonym (...)
    Hon kanske trodde han inte skulle ta det på allvar, men ändå det där var väl inget sjysst?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2025-02-24 10:58:23 följande:
    Hon kanske trodde han inte skulle ta det på allvar, men ändå det där var väl inget sjysst?
    Jag tror hon kan ha menat det som Häng på oss nästa gång men drog öronen åt sig när han tolkade det som bara de 2.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 11:57:01 följande:
    Jag tror hon kan ha menat det som Häng på oss nästa gång men drog öronen åt sig när han tolkade det som bara de 2.
    Kanske det

och nu tänker jag att hon kanske tror han borde fatta av den där ghost att hon inte är intresserad iallafall inte romantiskt
  • Anonym (Tiden går)

Undrar hur intresserad TS är egentligen av tjejen han skrivit med, han skrev ju så här i sin Stockholmstråd:

anonym05swe skrev 2025-02-26 00:00:02 följande:

Och inget ledde fram till något där än så länge. 

Är jag för optimistisk eller tar jag för lite risker? Vill verkligen bara träffa någon här i Sthlm som jag kan spendera helst livet med men om inte livet, mycket tid i en bra relation med. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-26 13:35:03 följande:

Undrar hur intresserad TS är egentligen av tjejen han skrivit med, han skrev ju så här i sin Stockholmstråd:

Är jag för optimistisk eller tar jag för lite risker? Vill verkligen bara träffa någon här i Sthlm som jag kan spendera helst livet med men om inte livet, mycket tid i en bra relation med. 

Jag syftar ju på hon jag gillar, med "någon här i Stockholm" pratar jag om detta inte går vägen
  • Anonym (Inget på spel....)
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-26 13:35:03 följande:

Vilken Stockholmstråd?
    anonym05swe skrev 2025-02-26 15:04:37 följande:
    Jag syftar ju på hon jag gillar, med "någon här i Stockholm" pratar jag om detta inte går vägen
    Fortfarande, om man VERKLIGEN är intresserad av någon funderar man inte på alternativ förrän man känner att det är kört. 

Så, erkänner du att du innerst inne egentligen inte är så intresserad av henne som du påstår eller att du tror att det är kört?
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-26 16:09:19 följande:
    Fortfarande, om man VERKLIGEN är intresserad av någon funderar man inte på alternativ förrän man känner att det är kört. 

Så, erkänner du att du innerst inne egentligen inte är så intresserad av henne som du påstår eller att du tror att det är kört?
    Han börjar väl själv inse att det inte kommer att bli något, eftersom han är så passiv. Så nu hoppas han att någon ska upptäcka honom, så han kan växa ihop med den personen. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-26 16:09:19 följande:

Vi är inte i en relation. Har dessutom inte ens gjort något praktiskt med ngn annan kvinna heller. Att tänka skadar inte någon. Nej det är inte kört. 

Jo jag har känslor för henne samt är ej kört. 
  • Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2025-02-26 16:21:06 följande:
    Vi är inte i en relation. Har dessutom inte ens gjort något praktiskt med ngn annan kvinna heller. Att tänka skadar inte någon. Nej det är inte kört. 

Varför är det inte kört?

1,5 år senare sitter du fortfarande och ältar. Jag slår vad om att det är samma läge om 1,5 år till. Med den här takten hinner hon gifta sig och få 10 barn innan du kommer till "Ska vi ta en fika?"-stadiet.
    anonym05swe skrev 2025-02-26 16:21:06 följande:

Det spelar ingen roll om man är i en relation eller inte. Är man VERKLIGEN kär så finns det ingen plats för att tänka på någon annan eller leta alternativ. Då gör man ALLT för att försöka få till det med den personen. Med det menas att man vågar ta initiativ till att ses, initiativ till dejt, oavsett avstånd och krångel. Man gör mer än slänger iväg ett par dms med någon månads mellanrum. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?