• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 22:47:02 följande:
    Du vore helt ok med att hon berättade för sina kompisar och de i föreningen att du bjudit ut henne?
    Ja såvida vi båda inte kommer överens om att göra det till en privatsak. 
  • anonym05swe

En annan sak dålig med modern dejtning är på hur allting klassas som "red flag". 

Sett ganska många videos men även en video där en person har en lista på saker som kallas för "red flags" och då är det helt absurda saker som kallas för red flags. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 23:04:19 följande:

En annan sak dålig med modern dejtning är på hur allting klassas som "red flag". 

Sett ganska många videos men även en video där en person har en lista på saker som kallas för "red flags" och då är det helt absurda saker som kallas för red flags. 

Att vilja att personen ska hålla hemligt att man träffas ÄR en red flag. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 23:01:57 följande:
    Ja såvida vi båda inte kommer överens om att göra det till en privatsak. 
     Varför skulle det ens komma på tal om du inte har problem med att hon pratar om att du bjudit ut henne?

Varför vore det dåligt om alla i föreningen visste vad du kände?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-22 23:07:47 följande:
     Varför skulle det ens komma på tal om du inte har problem med att hon pratar om att du bjudit ut henne?

Varför vore det dåligt om alla i föreningen visste vad du kände?
    Är det så konstigt att vilja ha integritet någon gång? Vad för syfte skulle andra ha av informationen? Är det så fel att någon gång kunna ha någon integritet? 

Inte sagt det
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-22 23:11:53 följande:
    Är det så konstigt att vilja ha integritet någon gång? Vad för syfte skulle andra ha av informationen? Är det så fel att någon gång kunna ha någon integritet? 

Inte sagt det
    Så alla kan få veta det?
  • Anonym (Hej)

DU har ganska  många röda flaggor om jag ska vara ärlig, framför allt att du tror att andra har så mycket fokus på vad du gör och känner. Känner du dig hotad av din omvärld?

Är det anledningen till att du är så paralyserad att du inte vågar chansa det minsta för att någon kan upptäcka att du har känslor för någon? Du återkommer ofta till vad andra ska säga om dig och hur andra kan reagera på ditt agerande (t ex om du skulle bjuda ut henne), är det många som har fokus på dig trots att du har flyttat?
  • fornminne

Sluta titta på så många videos. Sluta hämta din verklighetsbild från internet. Gå ut i verkligheten och umgås med folk! Se hur folk blir tillsammans på riktigt!
    Fråga vänner och bekanta osv. Du behöver inte nämna tjejen eller hennes namn.

Självklart vill man inte att det ska pratas vitt och brett, men att försöka pålägga munkavle om du börjar träffa någon, är absurt. Ofta berättar man åtminstone för sina närmaste vänner om man ska på dejt eller har varit. Man berättar kanske inte för alla, men man håller inte träffar hemliga.

Du lever i en drömvärld, har orimliga krav och verkar inte ha en aning om hur relationer fungerar eller hur man blir ihop med någon. 

Alla är oerfarna i början, många är oerfarna i din ålder, men för dig handlar det om mer än så.

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-23 07:11:58 följande:
    DU har ganska  många röda flaggor om jag ska vara ärlig, framför allt att du tror att andra har så mycket fokus på vad du gör och känner. Känner du dig hotad av din omvärld?

Är det anledningen till att du är så paralyserad att du inte vågar chansa det minsta för att någon kan upptäcka att du har känslor för någon? Du återkommer ofta till vad andra ska säga om dig och hur andra kan reagera på ditt agerande (t ex om du skulle bjuda ut henne), är det många som har fokus på dig trots att du har flyttat?

Nej, jag känner mig inte hotad av min omvärld. 

Är stor skillnad mellan djupt privata saker och saker som inte är djupt privata.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-02-23 10:33:19 följande:

Nej, jag känner mig inte hotad av min omvärld. 

Är stor skillnad mellan djupt privata saker och saker som inte är djupt privata.

Det enda hotet mot dig är dina egna regler och din rädsla. 

Varför svarar du inte på frågan om hur du ska komma över dina hinder, dels att du inte vill stressa henne, dels att det inte ska bli känt vad du känner för henne när ni väl träffas?

Hur ska du lösa detta?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?