• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:17:34 följande:

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Nej, visar snarare att det är mer seriösa känslor att jag vill stressa igenom det. Jag är jätteintresserad i henne. Nej, är ingen verklighetsflykt. 

Tidigare handlingar brukar vara användbara för att förutse kommande handlingar, så nej, du kommer inte bjuda ut henne. Du är inte tillräckligt intresserad för att fråga henne om en dejt, annars hade du gjort det för länge sen.
    Jag tror att det är en verklighetsflykt, därför att kärlek på avstånd med en tänkt underbar framtid förpliktar inte till något, till skillnad från den vanliga verkligheten, där det finns en massa plikter, krav och ansvar.

Apropå det, hur går det med pluggplanerna och/eller jobbsökandet? Har du varit och pratat med en studie- och yrkesvägledare på universitetet? Har du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 10:58:33 följande:
    Tidigare handlingar brukar vara användbara för att förutse kommande handlingar, så nej, du kommer inte bjuda ut henne. Du är inte tillräckligt intresserad för att fråga henne om en dejt, annars hade du gjort det för länge sen.
    Jag tror att det är en verklighetsflykt, därför att kärlek på avstånd med en tänkt underbar framtid förpliktar inte till något, till skillnad från den vanliga verkligheten, där det finns en massa plikter, krav och ansvar.

Apropå det, hur går det med pluggplanerna och/eller jobbsökandet? Har du varit och pratat med en studie- och yrkesvägledare på universitetet? Har du anmält dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen?

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Jag är väldigt intresserad av henne och därav blir det svårare då jag har starka känslor. Tror kanske det hade varit enklare att bjuda ut henne i november 2023 när det var mindre på spel. Nej, det är ingen verklighetsflykt utan enbart jobbigt med avståndet. Det är inget som jag suktar efter. 

Ja och ja. Söker jobb nu

anonym05swe skrev 2025-02-19 11:01:29 följande:

Jo, jag kommer bjuda ut henne. Jag är väldigt intresserad av henne och därav blir det svårare då jag har starka känslor. Tror kanske det hade varit enklare att bjuda ut henne i november 2023 när det var mindre på spel. Nej, det är ingen verklighetsflykt utan enbart jobbigt med avståndet. Det är inget som jag suktar efter. 

Ja och ja. Söker jobb nu

Ett förslag: När du faktiskt har frågat henne om en dejt skriver du om det i tråden. Innan dess skriver du inte ett ord om vad du ska göra, för det är bara upprepningar.
    Jag personligen kommer lämna alla påståenden om att du ska bjuda ut henne helt okommenterade från och med nu. 

Vad sa SYV? Har du fått någonting bra att gå vidare med i din studieplanering? Ska du fortsätta på samma utbildning, eller ska du byta till annan utbildning/kurser?
    Erbjuder Arbetsförmedlingen någon hjälp till unga arbetslösa?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-19 11:09:11 följande:
    Ett förslag: När du faktiskt har frågat henne om en dejt skriver du om det i tråden. Innan dess skriver du inte ett ord om vad du ska göra, för det är bara upprepningar.
    Jag personligen kommer lämna alla påståenden om att du ska bjuda ut henne helt okommenterade från och med nu. 

Vad sa SYV? Har du fått någonting bra att gå vidare med i din studieplanering? Ska du fortsätta på samma utbildning, eller ska du byta till annan utbildning/kurser?
    Erbjuder Arbetsförmedlingen någon hjälp till unga arbetslösa?

Varför? Jag ska först hitta en bra formulering osv 

Hon sade ingenting speciellt men jag sade att jag ska söka nu i mars för att plugga till HT i annat ämne. 

Inte mycket alls, samtidigt stiger arbetslösheten pga den för stora anställningstryggheten vi har som stänger ute unga. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:20:36 följande:
    Det är jag försöker med med henne. Är inte enkelt tack vara modern dejtning
    Vad med modern dejting hindrar dig från att bjuda ut den här tjejen? Om hon har andra värderingar och vill
    följa modern dejting, whatever that is, är ni ju körda ändå.
    Ännu en undanflykt alltså.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-19 11:15:59 följande:
    Vad med modern dejting hindrar dig från att bjuda ut den här tjejen? Om hon har andra värderingar och vill
    följa modern dejting, whatever that is, är ni ju körda ändå.
    Ännu en undanflykt alltså.

1. Hon kan tolka det som ytligt 

2. Det riskerar inte bli en privatsak (vill inte att någon annan än jag och henne vet om det) 

anonym05swe skrev 2025-02-19 11:12:13 följande:

Hon sade ingenting speciellt men jag sade att jag ska söka nu i mars för att plugga till HT i annat ämne. 

Inte mycket alls, samtidigt stiger arbetslösheten pga den för stora anställningstryggheten vi har som stänger ute unga. 

Spännande! Har du funderat mer på vad du vill läsa till hösten? Är det ett totalt spårbyte så att säga, eller ändrar du bara inriktning?

Nej, det har varit mycket försämringar av Arbetsförmedlingen de senaste åren, tyvärr. Även om den behövs bättre nu än någonsin, över 10% arbetslöshet nu. Du får gärna förklara - med egna ord - hur LAS stänger ute dig som ung arbetssökande? Jag skulle tro att den höga arbetslösheten är ett större problem än LAS, för din del. Konkurrensen om jobben är gigantisk!
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 11:19:55 följande:

2. Det riskerar inte bli en privatsak (vill inte att någon annan än jag och henne vet om det) 

Dom här otroligt löjliga undanflykterna du kommer med har du använt i över ett år och dom kommer inte försvinna. Om du tror att hon kommer tolka dig som ytlig nu kommer hon göra det om ett år också, om du tror att ditt känsloliv är så intressant för omvärlden nu kommer det se likadant ut om ett år.

Det går rundgång hos dig, ingen utveckling eller mognad utan samma dåliga ursäkter och förklaringar till varför du har det så besvärligt. Nu bor hon bara två timmar bort så nu kan du inte ens skylla på att avståndet ställer till det för dig.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 11:19:55 följande:

Och så länge du tror det, så kommer du inte att bjuda ut henne. Så du behöver inte skriva mer att du ska göra det, för dessa två saker kommer inte at försvinna. 

Du har målat in dig i ett hörn. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2025-02-19 10:53:37 följande:

Ja, men hur man är ändras beroende på om det är i en relation eller icke.

Här har du fel. 
    Du har samma personlighet i ett förhållande som du har som singel.
    Dagarna kan se annorlunda ut av förklarliga skäl, men din personlighet har du kvar.

Hur lätt skulle det annars vara om man börjar dejta någon och så fort man bestämmer sig för att bli ett par ändras den personen totalt. Då var det ju inte den man ville vara med.
    Den sida du visar nu, och under dejting, är den sida du skall visa när du är i ett förhållande. Ingen siktar på att lära känna någon man tycker är ointressant med tanken att "han är säkert en fantastisk person när vi väl blir ihop".
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?