• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-14 17:57:26 följande:
    Min poäng är normerna som formar dagens relationer som har stora fel i sig. Pratar i breda drag och inte om henne. Tror inte hon skulle göra det nej. 
    Men du och hon behöver ju inte göra som "alla andra". Har du ens pratat med henne om hur hon ser på relationer, rent generellt? Berättat hur du ser på det hela? 

Kan svara på det själv: Nej, eftersom det skulle innebära att du öppnar dig för henne på ett vis du inte vågar av rädsla för att hon ska "misstolka" dig.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-14 14:04:23 följande:
    Och nej att ens gifta sig visar att du inte sökte kortsiktigt. Tyvärr är normen att folk strular runt hela livet idag. 

Jag vet inte ens hur jag kan flörta ordentligt. 
    Du behöver inte fundera på om andra strular runt. Min erfarenhet är att det är en ytterst liten minoritet som strular runt hela livet.

Du vet inte hur du ska flörta, OK. Men det är inte där du börjar. Innan du kan flörta med någon måste du ta reda på om det finns något intresse från hennes sida att lära känna dig bättre. Många människor känner andras intresse intuitivt, men jag tror inte att du fungerar så. Du behöver ha konkreta punkter att gå efter, konkreta frågor att ställa. Exempel på frågor för att veta om någon vill lära känna dig bättre:

Ställer hon frågor och följdfrågor till dig?
    Dröjer hon sig kvar där du är, fast hon egentligen är på väg någon annanstans?
    Dyker hon oväntat upp där du är?
    Hör hon av sig till dig så ofta hon kan, även om hon inte verkar ha något egentligt ärende?

Är svaret "ja" på minst två frågor har du något på gång, annars inte.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-14 17:29:02 följande:
    Konstaterade bara hur normerna är idag 

Mer genom dejtingappar där folk är ytliga och personer som enbart söker bekräftelse ex
    Ja och ja, ja har varit på event men enbart lokala event och vi bor som sagt på avstånd så vi är inte i samma distrikt
    Du påstod att nån i tråden sagt det. Varför gör du så?

Du har en helt skev bild av världen, förmodligen för att du är så oerfaren. Hur tänker du skaffa dig erfarenhet?

Du flyttade i augusti. Har du inte gjort nåt socialt sen dess? Varför svarar du inte på om du lärt känna en enda person på nya orten? 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-14 17:57:26 följande:
    Min poäng är normerna som formar dagens relationer som har stora fel i sig. Pratar i breda drag och inte om henne. Tror inte hon skulle göra det nej. 
    Vad spelar normerna för roll om varken du eller hon är såna?
  • Anonym (X)

Kan du svara: Sen du flyttade till dIn nya stad, hur många gånger har du hängt med folk på fritiden? (Som inte varit ordnat av skolan utan att ni bestämt det själva)

• anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-14 18:56:39 följande:
    Du behöver inte fundera på om andra strular runt. Min erfarenhet är att det är en ytterst liten minoritet som strular runt hela livet.

Du vet inte hur du ska flörta, OK. Men det är inte där du börjar. Innan du kan flörta med någon måste du ta reda på om det finns något intresse från hennes sida att lära känna dig bättre. Många människor känner andras intresse intuitivt, men jag tror inte att du fungerar så. Du behöver ha konkreta punkter att gå efter, konkreta frågor att ställa. Exempel på frågor för att veta om någon vill lära känna dig bättre:

Ställer hon frågor och följdfrågor till dig?
    Dröjer hon sig kvar där du är, fast hon egentligen är på väg någon annanstans?
    Dyker hon oväntat upp där du är?
    Hör hon av sig till dig så ofta hon kan, även om hon inte verkar ha något egentligt ärende?

Är svaret "ja" på minst två frågor har du något på gång, annars inte.

Well, jag är 19 och inte 43 och vill inte dejta någon som är mer än /2+7 år äldre än mig. Många inom det spannet söker inte ens långsiktigt och har bara känslor för en tjej.

Jag har hört från andra tjejer som jag gick på samma gymnasium som att man ska flörta innan och ge komplimanger innan det?

Ja, hon ställer frågor m.m

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-14 22:50:20 följande:

Kan du svara: Sen du flyttade till dIn nya stad, hur många gånger har du hängt med folk på fritiden? (Som inte varit ordnat av skolan utan att ni bestämt det själva)

Vet inte hur mycket 

Men allt detta är så jobbigt, hade ingen aning att jag skulle helt plötsligt falla för henne och få alla dessa känslor och inte kunna träffa henne enkelt. Vill bara släppa mig fri och vara med henne om det går liksom men nu är det jobbigt. Vill bara träffa henne. 

Om detta inte går vägen är jag inte tillbaka på ruta ett utan på ruta -200 snarare.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-14 21:01:49 följande:
    Vad spelar normerna för roll om varken du eller hon är såna?
    För vi alla påverkas av normerna
  • Anonym

Du är ju på ruta -200 just i detta nu, eftersom det är ditt val?

Jag sällar mig härmed till skaran som delar övertygelsen att TS är antingen ett troll eller har någon form av diagnos som påverkar hans sociala liv å det grövsta. Det är helt enkelt bara för bra nu.

• anonym05swe
    Anonym skrev 2025-02-15 00:40:40 följande:

Du är ju på ruta -200 just i detta nu, eftersom det är ditt val?

Jag sällar mig härmed till skaran som delar övertygelsen att TS är antingen ett troll eller har någon form av diagnos som påverkar hans sociala liv å det grövsta. Det är helt enkelt bara för bra nu.

Nej, har gått framåt iom att jag skrivit med henne en del och träffat henne på eventen mkt. 

Nej, har varken en diagnos eller trollar. Mitt sociala liv överlag fungerar, är bara problem med att skaffa en kärleksrelation. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?