• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-02-15 00:46:36 följande:

Nej, har gått framåt iom att jag skrivit med henne en del och träffat henne på eventen mkt. 

Nej, har varken en diagnos eller trollar. Mitt sociala liv överlag fungerar, är bara problem med att skaffa en kärleksrelation. 

Nej, det har inte gått framåt.
    Jo, det är något av det.

Vidare har du under trådens gång aldrig egentligen bemött något som någon skriver till dig, med undantag för vissa inlägg i början där du direkt hånade och körde otrevlig och nosig besserwisser-stil. Förringade andras tips och inte minst deras (betydligt svårare) situationer. Det faktum att du gjort just detta har du heller aldrig bemött. Det är hela tiden bara "har inte sagt att", "jo jag svarar" samt "är inte otrevlig", fast att du varit och upplevts av andra som just det. Du klarar bara inte av att kommentera när någon påtalar det.

Som nu, t ex. Nu kommer du att tänka "inte sagt" och "jag är inte otrevlig" och tro att du har svarat. Skriva det kan du ju inte göra, för det blir ju dumt nu.
    Ge mitt inlägg en tumme istället.

Alltså är du antingen socialt fel på det eller ett troll.

Du har också verkligen otur med hur världen ser ut, om du nu ändå skulle vara på riktigt.
    Du kommer att bli gammal ensam på pojkrummet för att du inte kan ta körkort, tentorna är utformade på ett visst sätt och för att tjejen inte blir ihop med dig trots dina små meddelanden. Allt enbart yttre omständigheter.
    Att andra, oavsett grad av problematisk tillvaro (det skulle faktiskt kunna finnas folk som har det ännu värre, teoretiskt) kan lösa sådant beror säkerligen på att deras omgivning slumpar sig annorlunda.

I ditt fall får vi nog bara leva med att en fin själ förgås pga nämnda tentor och tjejen, då ödet inte ville anpassa sig. Förändra något ska man ju inte behöva göra.
  • Anonym

Om vi tänker på allt som du hävdar att du genomfört - Tycker du att hon borde ha varit din flickvän nu på Alla hjärtans dag?
    Är det vad ditt messande borde ha lett fram till eller KAN det finnas mer som du borde göra?

• anonym05swe
    Anonym skrev 2025-02-15 01:03:55 följande:

Om vi tänker på allt som du hävdar att du genomfört - Tycker du att hon borde ha varit din flickvän nu på Alla hjärtans dag?
    Är det vad ditt messande borde ha lett fram till eller KAN det finnas mer som du borde göra?

Tycker du? Det är ett eget val 

Jag har redan sagt att jag inte är felfri

• Anonym
    anonym05swe skrev 2025-02-15 01:32:34 följande:

Men du det här med svarandet och bemötandet går ju verkligen jättebra!
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-02-15 00:59:40 följande:
    Nej, det har inte gått framåt.
    Jo, det är något av det.

Vidare har du under trådens gång aldrig egentligen bemött något som någon skriver till dig, med undantag för vissa inlägg i början där du direkt hånade och körde otrevlig och nosig besserwisser-stil. Förringade andras tips och inte minst deras (betydligt svårare) situationer. Det faktum att du gjort just detta har du heller aldrig bemött. Det är hela tiden bara "har inte sagt att", "jo jag svarar" samt "är inte otrevlig", fast att du varit och upplevts av andra som just det. Du klarar bara inte av att kommentera när någon påtalar det.

Som nu, t ex. Nu kommer du att tänka "inte sagt" och "jag är inte otrevlig" och tro att du har svarat. Skriva det kan du ju inte göra, för det blir ju dumt nu.
    Ge mitt inlägg en tumme istället.

Alltså är du antingen socialt fel på det eller ett troll.

Du har också verkligen otur med hur världen ser ut, om du nu ändå skulle vara på riktigt.
    Du kommer att bli gammal ensam på pojkrummet för att du inte kan ta körkort, tentorna är utformade på ett visst sätt och för att tjejen inte blir ihop med dig trots dina små meddelanden. Allt enbart yttre omständigheter.
    Att andra, oavsett grad av problematisk tillvaro (det skulle faktiskt kunna finnas folk som har det ännu värre, teoretiskt) kan lösa sådant beror säkerligen på att deras omgivning slumpar sig annorlunda.

I ditt fall får vi nog bara leva med att en fin själ förgås pga nämnda tentor och tjejen, då ödet inte ville anpassa sig. Förändra något ska man ju inte behöva göra.

Ge exempel på det du tyckt varit drygt eller "besserwisser-stil" enligt dig isf. Aldrig varit någon avsikt att vara dryg eller ens uppfattas som det. 

Nej och nej 

Är det mitt fel att jag har en sjukdom gör att jag måste vänta ett år för att ens behöva övningsköra (dvs i sommar)? Nej

Har jag sagt att jag är felfri? Nej 

Hade jag kunnat göra annorlunda och saker gått värre eller bättre? Ja 

Är det över? Nej

Hade jag kunnat göra mer redan? Ja men det är inte enkelt.

Allt är inte alltid mitt fel, externa faktorer finns faktiskt

• Anonym
    anonym05swe skrev 2025-02-15 01:32:34 följande:

Och för att jag faktiskt är kapabel att svara - Nej, tycker verkligen inte att hon ska komma rännande till dig för att inaktivt hamna, bara för att du kan skicka ett meddelande som inte antyder något åt det hållet.
  • anonym05swe

Och läste Anonyms tidigare svar i tråden och jag vet att jag måste göra mer sedan tidigare. Jag tror en del har att göra med tidigare upplevelser. Aldrig upplevt riktig kärlek eller ens en kort romans överhuvudtaget. 

Alltid blivit avvisad. Hatar det. Vill verkligen göra allt för henne och är som sagt som i ursprungsinlägget redo att offra fritid m.m för att träffa henne. Vill att det ska gå vägen verkligen. 

Jag bör ha gjort mer tidigare också men går inte att ändra dåtiden. Har varit jättenervöst varje gång vi setts. 

Samtidigt kvarstår de logistiska problemen för är inte direkt så man blir sambo direkt heller om man blir ihop. 

Oavsett om detta leder till relation eller inte vill jag verkligen träffa den rätta kvinnan som jag kan vara gift med inom 5 år och ha barn med inom ca 8 år 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-15 02:17:18 följande:

Och läste Anonyms tidigare svar i tråden och jag vet att jag måste göra mer sedan tidigare. Jag tror en del har att göra med tidigare upplevelser. Aldrig upplevt riktig kärlek eller ens en kort romans överhuvudtaget. 

Alltid blivit avvisad. Hatar det. Vill verkligen göra allt för henne och är som sagt som i ursprungsinlägget redo att offra fritid m.m för att träffa henne. Vill att det ska gå vägen verkligen. 

Jag bör ha gjort mer tidigare också men går inte att ändra dåtiden. Har varit jättenervöst varje gång vi setts. 

Samtidigt kvarstår de logistiska problemen för är inte direkt så man blir sambo direkt heller om man blir ihop. 

Oavsett om detta leder till relation eller inte vill jag verkligen träffa den rätta kvinnan som jag kan vara gift med inom 5 år och ha barn med inom ca 8 år 

Det jag tycker är märkligt är att du fortfarande har samma argument till varför det är extra tufft för dig att få en flickvän, där är du otroligt arrogant. Varför tar du inte till dig våra kommentarer där och släpper dina ursäkter och bara säger som det är?
    Avståndet är inget problem om ni båda vill träffas, om ni ska bli sambo är verkligen inget du ska fundera över nu. Vi är hur många som helst som dejtat människor på långt avstånd.

Att du blivit avvisad som 12-åring och kanske en gång på gymnasiet är ett skämt, det kan du inte ha som argument till att du är så paralyserad. Alla blir avvisade och måste hantera det.

Och den moderna dejtingen är endast din ursäkt till att du inte vill träffa någon som kanske gör slut med dig om två månader.

Skriv inte dina ursäkter mer och framför allt tänk dom inte mer, det är inte relevanta ursäkter utan bara skäl för dig som gör att du inte agerar. Du är feg och nervös (där skrev du rätt i texten ovan) och livrädd att göra bort dig och att andra ska skratta åt dig.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-15 02:17:18 följande:

Hur många gånger har du blivit avvisad? Jag har för mig att du skrev att det bara har hänt några få gånger när du var yngre.

Jag förstår att det kändes jobbigt, men du kan inte fortsätta hänga upp sig på vad som hände när du gick i högstadiet eller mellanstadiet. Du var bara ett barn då. Du är nätt och jämt vuxen nu, har väl inte ens fyllt 20?

Du vill mycket, men måste lära dig leva med att du inte kan kontrollera allt. Du har många år på dig att hitta kärleken, men det finns inga garantier. Och då måste du våga visa intresse samt ta risken att bli avvisad igen. Den risken kommer man aldrig ifrån tyvärr. Det gäller alla, mer eller mindre.

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-14 23:42:30 följande:

Jag har hört från andra tjejer som jag gick på samma gymnasium som att man ska flörta innan och ge komplimanger innan det?

Ja, hon ställer frågor m.m

Det går att flörta på ett tidigt stadium, men du måste veta att det är välkommet, annars kommer tjejen tycka att det är obehagligt och påfluget. Om tjejen är intresserad av lära känna dig bättre tar du ju reda på genom att fundera över frågorna i mitt förra inlägg.

Lumpen-tjejen ställer frågor, skriver du, men är det hon som frågar först? (Tecken på att hon vill lära känna dig bättre.) Eller kommer hon med en motfråga när du inlett med en fråga? (Tecken på att hon är artig och väluppfostrad, men inte intresserad.)

Jag får uppfattningen att du tycker det här är svårt, och att du upplever att det är ologiskt. Jag tror att det är svårt för dig, men det är fullt möjligt att du kan lära dig om hur romantiska kontakter fungerar. Många andra lär sig intuitivt, men du behöver lära dig romantisk kommunikation på samma sätt som du lärt dig räkna ekvationer. Som tur är (för dig) är neurotypisk kommunikation formelartad och ganska stereotypisk, och det går att lära sig, och behärska de mönster som finns, precis som du gjort under mattelektionerna.
    Jag rekommenderar att du läser en eller ett par kurser i sociolingvistik på universitetet. Det tillhör svenskämnet, och kurserna kan heta saker som "Språk och samhälle" om de inte heter sociolingvistik.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?