• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 21:52:41 följande:
    Vill prata djupare med henne som sagt och också träffa henne själv. Och ja, modern dejtning är jobbig. Vill hellre växa in i en relation med henne. Känns jättekrångligt att få till en relation men det är värt det såklart. Vill verkligen kunna ge kärlek och motta kärlek i en kärleksrelation.

Du vill ju inte offra något. Då händer inget. Det räcker inte att vilja och önska. 

Hela denna tråd visar ju hur omogen du är. Du har ingen erfarenhet av vare sig dejting eller relationer. Du frågar om råd men bryr dig inte om svaren, utan tror du vet bättre trots din brist på erfarenhet. 

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-05-12 22:05:05 följande:
    Du ignorerade mitt tidigare inlägg, så jag upprepar: du gör inget för att växa in i en relation med henne nu. Samtliga mina relationer har börjat med en vänskap som har vuxit, utan att man uttalat ?dejtar?, men det viktiga ordet där är vänskap. En ömsesidig kontakt som båda initierar och som blir oftare, djupare och mer intensiv. Inte tre rader en gång i veckan ?
    Jag skriver med henne en del samt ses med henne på eventen för att försöka växa in i det. Är inte direkt enkelt att skaffa flickvän heller.
  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-05-12 22:03:27 följande:

Hur tycker du att modern dejting hindrar dig från att växa in i en relation?

För med modern dejtning är det normen att man måste bjuda in personer på saker som inte ens är särskilt roliga. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:47:51 följande:
    För med modern dejtning är det normen att man måste bjuda in personer på saker som inte ens är särskilt roliga. 

Detta visar ju vara hur lite du vet. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:47:51 följande:
    Är detta ännu en ursäkt för att slippa agera? 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-12 22:49:36 följande:

Detta visar ju vara hur lite du vet. 

Fast det är normen, middagsdejter är den vanligaste typen av dejt tyvärr.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:50:53 följande:

Ja, och varför tror du att folk inte gillar det? 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:50:53 följande:
    Men om du inte gillar det så föreslå något annat. 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:44:28 följande:
    Jag skriver med henne en del samt ses med henne på eventen för att försöka växa in i det. Är inte direkt enkelt att skaffa flickvän heller.
    Jag skrev exakt det. Dugör inget för att ni ska växa in i en relation. När skrev du senast? Skriver hon någonsin till dig?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-05-12 22:57:57 följande:
    Jag skrev exakt det. Dugör inget för att ni ska växa in i en relation. När skrev du senast? Skriver hon någonsin till dig?
    Hon är inte särskilt aktiv på sociala medier men hon pratar först en del. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?