• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:50:53 följande:
    Fast det är normen, middagsdejter är den vanligaste typen av dejt tyvärr.
    Vi släpper normen med modern dejting och leker med tanken att den här tjejen tycker precis som du, så du kan välja en att utforma en dejt precis som du vill. Hur skulle den se ut då? Vad skulle ni göra?
  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-05-12 23:05:40 följande:
    Vi släpper normen med modern dejting och leker med tanken att den här tjejen tycker precis som du, så du kan välja en att utforma en dejt precis som du vill. Hur skulle den se ut då? Vad skulle ni göra?
    Ex gå utomhus eller se på något roligt som vi båda är intresserade av. 
  • Anonym (Tjejen)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:47:51 följande:
    För med modern dejtning är det normen att man måste bjuda in personer på saker som inte ens är särskilt roliga. 
    Föreslå något du tycker är roligt då och som du tror att hon skulle gilla med. Vad skulle vara din drömdejt med henne?
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-05-12 23:07:58 följande:
    Föreslå något du tycker är roligt då och som du tror att hon skulle gilla med. Vad skulle vara din drömdejt med henne?
    Göra något hon gillar ex se något vi båda gillar eller göra något aktivt. 
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 23:06:38 följande:

Kaboom! Där sprang du på en mina!

Du beskrev precis modern dejting i sin renaste form. Att ta en promenad i en park och snacka lite, kanske ta en kaffe, är förmodligen en av de vanligaste föreslagna dejterna i den moderna normativa dejtingscenen som du tycker är så tråkig.

Som en parantes kan jag nämna att första gången jag träffade min nuvarande partner så gick vi till en park och promenerade några timmar och sen fikade vi.

• Anonym (Tjejen)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 23:11:27 följande:
    Göra något hon gillar ex se något vi båda gillar eller göra något aktivt. 
    Kör på det då. Finns inga regler mer än att båda ska ha en bra stund tillsammans. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-05-12 23:07:58 följande:
    Jag tror jag är kär så är villig att göra mkt för att träffa henne. Är dock rädd för att om jag bjuder in henne till något att hon tolkar det som att jag är intresserad av henne redan (vill hellre säga det själv)
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 23:06:38 följande:
    Det är ju precis det som är dejting. Det är så man gör för att lära känna varandra bättre och se om man vill fortsätta träffas. 

Det enda du behöver göra är att föreslå en träff. Om hon svarar ja så kommer ni fram till något ni båda vill göra - promenad i en park, gokart, bio, museum, Escape room, café, utomhuskonsert...
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 23:26:13 följande:
    Jag tror jag är kär så är villig att göra mkt för att träffa henne. Är dock rädd för att om jag bjuder in henne till något att hon tolkar det som att jag är intresserad av henne redan (vill hellre säga det själv)
    Det är bättre om hon först anar att du är intresserad. Det kan få henne att bli mer intresserad tillbaka.
    Det blir lätt stel stämning om du skall vara för noga med att inte visa känslor. Hon kommer då mindre sannolikt vilja ses igen. 

Låt henne känna känslorna från din sida innan du säger något rakt ut.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 23:26:13 följande:

Då kan du sluta hoppas nu. Du kan inte fråga om en träff och tro att hon inte förstår att du gillar henne. Det går inte ihop. 

Detta är ju bara en av alla ursäkter du har för att slippa göra något. Snart drar du väl avståndskortet ett varv till. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?