• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-11 23:09:57 följande:
    Nej, men i en relation skulle det vara som att gå på moln för mig. Aldrig mottagit kärlek av någon i en kärleksrelation tidigare. Garantier finns inte nej, därför vill jag jobba varje dag i en relation för att det ska vara så bra som möjligt hela tiden. 
    Fast du vet INGET om det. Du kan tänka hur mycket som helst innan men relationer med andra går inte att detaljplanera.
    Du har inte kommit på en hemligt knep andra inte fattat, och relationer spricker inte för att man inte jobbar för att det ska vara bra.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-11 23:26:30 följande:
    Fast du vet INGET om det. Du kan tänka hur mycket som helst innan men relationer med andra går inte att detaljplanera.
    Du har inte kommit på en hemligt knep andra inte fattat, och relationer spricker inte för att man inte jobbar för att det ska vara bra.

Nej, man inte detaljplanera allt och det vill jag inte heller i en relation. Vet däremot vilka saker jag ser framemot i en relation. 

Relationer kan faktiskt sprickas pga dålig kommunikation. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 19:58:05 följande:

Nej, man inte detaljplanera allt och det vill jag inte heller i en relation. Vet däremot vilka saker jag ser framemot i en relation. 

Med tanke på att du har svårt att kommunicera, hur ser du på dina chanser att få till en dejt?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-11 23:09:57 följande:
    Nej, men i en relation skulle det vara som att gå på moln för mig. Aldrig mottagit kärlek av någon i en kärleksrelation tidigare. Garantier finns inte nej, därför vill jag jobba varje dag i en relation för att det ska vara så bra som möjligt hela tiden. 
    Jag vet inte TS, du tänker så långt fram och ser mållinjen men vägen dit är ofta väldigt lång. De flesta gifter sig i 30- års åldern så du har om du följer statistiken över 10 år kvar innan det är dags för dig, det är väldigt många år. Under den tiden ska du hinna flytta, plugga, jobba, kanske flytta igen och hon likaså, förstår du hur mycket du hinner förändra dig som människa under den tiden?
  • Fiona M

Kommunikation ja, där krävs ett utbyte, men DU kan jobba hur mycket du orkar om din partner inte gör detsamma eller inte uppskattar det du gör.
    Allt är inte svartvitt, allt går inte att planera, och det finns inga garantier.

Jag har varit gift i snart 20 år och du har aldrig haft en relation, men du tror ändå du vet mer om hur man får ett hållbart förhållande?

Det är precis det här folk skriver, du frågar om råd, får dem och förkastar dem och börjar sen om med dina frågor utan att ha tagit till dig ett dugg.
  • Anonym (Do)

Och du är helt säker på att den här tjejen kan tillgodose de sakerna du ser fram emot i en relation? I så fall, hur kan du veta det?

• Anonym (X)
    Anonym (Do) skrev 2024-05-12 21:07:01 följande:

Och du är helt säker på att den här tjejen kan tillgodose de sakerna du ser fram emot i en relation? I så fall, hur kan du veta det?

Ja, spännande när TS aldrig pratat djupare med henne och inte kommer göra det heller så hon får för sig att han gillar henne! En dag ska de bara träffas och vara tillsammans utan allt det där jobbiga runtom.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-12 21:24:20 följande:
    Ja, spännande när TS aldrig pratat djupare med henne och inte kommer göra det heller så hon får för sig att han gillar henne! En dag ska de bara träffas och vara tillsammans utan allt det där jobbiga runtom.
    Vill prata djupare med henne som sagt och också träffa henne själv. Och ja, modern dejtning är jobbig. Vill hellre växa in i en relation med henne. Känns jättekrångligt att få till en relation men det är värt det såklart. Vill verkligen kunna ge kärlek och motta kärlek i en kärleksrelation.
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 21:52:41 följande:
    Vill prata djupare med henne som sagt och också träffa henne själv. Och ja, modern dejtning är jobbig. Vill hellre växa in i en relation med henne. Känns jättekrångligt att få till en relation men det är värt det såklart. Vill verkligen kunna ge kärlek och motta kärlek i en kärleksrelation.

Hur tycker du att modern dejting hindrar dig från att växa in i en relation?

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 21:52:41 följande:
    Du ignorerade mitt tidigare inlägg, så jag upprepar: du gör inget för att växa in i en relation med henne nu. Samtliga mina relationer har börjat med en vänskap som har vuxit, utan att man uttalat ?dejtar?, men det viktiga ordet där är vänskap. En ömsesidig kontakt som båda initierar och som blir oftare, djupare och mer intensiv. Inte tre rader en gång i veckan ?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?