• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-11 17:45:14 följande:
    anonym05swe skrev 2024-05-11 14:00:05 följande:
    Som inte blev en relation av och att träffa 1 person 1 gång är inte samma sak som att inte vara lojal. 

Logistiken är som sagt det största problemet till att jag inte träffat hon jag gillar själv. 

OK, om vi bara fokuserar på den här biten: du vill kunna träffa henne mer enskilt innan du tar nästa steg (helst utan att dejta...) och du reder inte ut logistiken, alternativt vågar inte föreslå henne att ni träffas.

Då är det kört.
    Inga om eller men eller liknande.
    Ni kommer träffas på föreningens event men inte mer, ni kommer inte ha djupare kontakt än korta och opersonliga meddelanden en gång i veckan.
    När du flyttar och hon gör lumpen kommer ni inte ha tid med föreningen och tappa den lilla kontakten ni hade.

Trist kanske, men ni hann aldrig påbörja nåt så du kommer komma över det rätt snabbt.

Så ska jag stressa? Vi kommer hinna ses efter lumpen. 

Känns också som att alla andra har det enklare att skaffa partner. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-11 18:04:01 följande:

Du är inte mogen för ett förhållande, så nej stressa inte. Låt det vara. Förhoppningsvis mognar du. 

Så nu har du flyttat fram träffen till efter lumpen, dvs minst ett år framåt? Ja, det är nog bättre, då hinner du mogna och skaffa dig erfarenhet om hur man dejtar. För just nu har du inget som kommer att föra dig närmre henne. 

• Anonym (Hej)

Stressa är fel ord, om du skulle ha stressat hade du hört av dig i början av december... antingen börjar du höra av dig mycket mer nu med djupare samtal eller så släpper du helt, efter lumpen är hon en helt annan människa och har varit omringad av andra killar i ett år.

Andra har det lättare för att de inte har så många hjärnspöken och principer, kurator är hjälpen för dig men eftersom du inte anser att du behöver någon hjälp får du väl sitta hemma och grubbla istället.
  • Fiona M

Stressa inte om du inte vill, men inse att du från början har satt dig själv en omöjlig uppgift.
    Ni kommer aldrig kunna lära känna varandra närmre, av alla problem du radar upp och tiden går.

Lumpen är typ ett år. Hon kommer förändras.
    Under tiden börjar du plugga. Du kommer förändras.
    Det lilla ni kände varandra har försvunnit då och ni får börja om.
    Hur ska ni göra det när du har så många regler och tankar kring hur man närmar sig en tjej?

Som sagt, tur att det aldrig hann bli nåt så det inte är nåt att komma över.
  • Fiona M

Om andra har lättare att skaffa partner träffa någon så är det för att de vågar göra nåt när de blir intresserade, och inte är livrädda för att personen ska få reda på att de gillar denne.
    .
    Jag vet att du skrivit vad du gjort, men det är högst personliga saker som bara du märker av, till exempel har hon ingen aning om att du sitter och låter bli att skriva till andra tjejer eller vad det var.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-11 18:10:48 följande:
    Stressa inte om du inte vill, men inse att du från början har satt dig själv en omöjlig uppgift.
    Ni kommer aldrig kunna lära känna varandra närmre, av alla problem du radar upp och tiden går.

Lumpen är typ ett år. Hon kommer förändras.
    Under tiden börjar du plugga. Du kommer förändras.
    Det lilla ni kände varandra har försvunnit då och ni får börja om.
    Hur ska ni göra det när du har så många regler och tankar kring hur man närmar sig en tjej?

Som sagt, tur att det aldrig hann bli nåt så det inte är nåt att komma över.

Hur har JAG suttit mig själv i en omöjlig uppgift? Inte jag som valde att få känslor för henne utan det bara hände efter att jag träffat henne två gånger. 

Ja, vi kommer förändras men kan skriva med henne efter lumpen samt försöka träffa henne själv innan lumpen. 

Vilka regler och tankar i sig syftar du på? 

Det är äkta känslor för henne och det är inte kört. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-11 18:13:14 följande:
    Om andra har lättare att skaffa partner träffa någon så är det för att de vågar göra nåt när de blir intresserade, och inte är livrädda för att personen ska få reda på att de gillar denne.
    .
    Jag vet att du skrivit vad du gjort, men det är högst personliga saker som bara du märker av, till exempel har hon ingen aning om att du sitter och låter bli att skriva till andra tjejer eller vad det var.
    Jag har ju gjort mer t.ex skrivit med henne en del samt aktivt varit med henne varje gång som varit möjlig på organisationens event. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-11 18:14:47 följande:

Hur har JAG suttit mig själv i en omöjlig uppgift? Inte jag som valde att få känslor för henne utan det bara hände efter att jag träffat henne två gånger. 

Ja, vi kommer förändras men kan skriva med henne efter lumpen samt försöka träffa henne själv innan lumpen. 

Du har valt att bara skriva ytligt och att inte "stressa" fast det är helt tvärtom du borde ha gjort. Du borde ha visat tydligt direkt att du var intresserad men då sätter dina rädslor och principer stopp.

Hon kommer inte att vilja skriva med dig efter lumpen, hon skriver knappt med dig nu. Konkurrensen kommer vara stenhård och hon kommer inte att välja någon hon kanske inte ens kommer ihåg hur han ser ut.

Det spelar ingen roll att dina känslor är äkta eftersom du inte vågar agera på dom. Kontakta kuratorn!
  • Anonym (Tiden går)

Omöjligt uppgift eftersom du inte vet hur man dejtar eller tar kontakt och visar intresse. Och även om du fått råd hur du ska göra så vågar du inte göra något. 

Alla dina regler om att inte stressa henne, inte visa henne att du gillar henne, att andra inte får veta, att du inte ens vill dejta. Allt detta gör att du inte kommer någon vart. 

• Anonym (X)

Du skriver själv att ni bara träffats fyra ggr och att du vill lära känna henne bättre innan du tar nästa steg. Förstår du inte själv då att det inte är äkta känslor?
    Det är en förälskelse, men ni känner inte varandra.

Så nu ska du skjuta upp det här tills efter hon gjort lumpen. Menar du allvar?!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?