Inlägg från: Anonym (Jonna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jonna)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Har några direkta frågor som du gärna får svara på:

- Du skriver att hon skulle "tolka det fel" om du frågade henne - vad menar du med det? Vad vore fel sätt att tolka det på?

- Du är rädd att hon ska förstå att hon gillar dig - NÄR vore det okej för dig att hon förstår att du gillar henne?

- Är du medveten om att känslor och förståelse för andras känslor inte är digitala? Det vill säga - om någon visar intresse för mig och vill prata med mig är det första jag tänker inte att personen i fråga är galet kär i mig, utan att den på något sätt tycker att jag är trevlig och vill lära känna mig mer - vilket oftast leder till att jag själv tycker att personen är trevlig och vill lära känna den mer. 

• Anonym (Jonna)

Du skriver att du inte vill "överbelasta" henne, och i grunden är det förstås fint av dig, att inte vilja vara för på. Men sanningen är ju att du faktiskt aldrig kan veta vad som är överbelastande för henne. Om en kille skulle höra av sig till mig en gång i veckan och skriva något kort, utan att föra samtalet vidare, skulle jag bli väldigt fundersam. Dels över vad han vill, dels över att han inte ger mig något tydligt som jag kan reagera på.

Jag skulle snarare fundera över HUR samtalen ser ut snarare än hur ofta man skriver. Om du tar initiativet till samtal två-tre gånger i rad, och hon inte gör det skulle jag tolka det som att hon inte vill skriva med dig. Hur ser det ut egentligen?

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-09 18:26:23 följande:

Dels att det är stelt och dels att det snarare blir "forcerat" genom att behöva småprata om irrelevanta saker och bli "dömd" snarare. Vill hellre träffa någon naturligt och bara "växa in" i en relation. 

Hur den dejt ser ut varierar men de flesta är typ att äta ute vilket är rätt tråkigt. 

Hon kanske redan tror att jag gillar henne ex, jag vet inte. Jag vill umgås mer än vänskapligt verkligen men det finns som sagt logistiska problem utöver de risker som påtalats. 

Men du låter det ju inte alls växa naturligt nu? Alla mina relationer har börjat på ditt önskade sätt, genom att vi kommunicerade, antingen irl eller på nätet, en kommunikation som blev mer och mer och på ett naturligt sätt mer intim. Absolut inte genom att en gång i veckan skriva tre rader. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det inte BINÄRT att tycka om någon eller inte. Någon som visar ett visst intresse gör att man inser att den personen på något sätt tycker om en, men om det är en brinnande kärlek eller att personen bara gillar en lite grann vet man inte och det får visa sig framöver.

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 21:52:41 följande:
    Vill prata djupare med henne som sagt och också träffa henne själv. Och ja, modern dejtning är jobbig. Vill hellre växa in i en relation med henne. Känns jättekrångligt att få till en relation men det är värt det såklart. Vill verkligen kunna ge kärlek och motta kärlek i en kärleksrelation.
    Du ignorerade mitt tidigare inlägg, så jag upprepar: du gör inget för att växa in i en relation med henne nu. Samtliga mina relationer har börjat med en vänskap som har vuxit, utan att man uttalat ?dejtar?, men det viktiga ordet där är vänskap. En ömsesidig kontakt som båda initierar och som blir oftare, djupare och mer intensiv. Inte tre rader en gång i veckan ?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-12 22:44:28 följande:
    Jag skriver med henne en del samt ses med henne på eventen för att försöka växa in i det. Är inte direkt enkelt att skaffa flickvän heller.
    Jag skrev exakt det. Dugör inget för att ni ska växa in i en relation. När skrev du senast? Skriver hon någonsin till dig?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-13 08:45:42 följande:
    Jag vill som sagt träffa henne men det är inte enkelt att fixa direkt. Har dessutom gillat henne under flera månader och gillar henne nu vilket gör det ännu mer komplext. 

Komplext? Det är inte det minsta komplext. Att människor blir kära/intresserade av någon är bland det vanligaste som finns, och din situation skiljer sig inte från alla milj andra människor som är det. Att ni bor långt ifrån varandra gör det förstås lite svårare, men som jag skrivit tidigare: som det är nu gör du inte alls tillräckligt för att ni ska få en relation. 

Sen blir jag lite fundersam över att du bara skriver om hur du planerar och planera, men inget om att faktiskt lära känna henne som person. För att göra det måste man visa intresse, även om det är läskigt och ovant. Och då är det ingen nackdel att hon förstår att du har ett visst intresse för henne. Har man inte intresse av någon hör man inte av sig alls, så det enda din nuvarande strategi kan leda till är att hon blir förvirrad över vad du egentligen vill.

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 19:32:14 följande:
    För har inte sett några indikationer på att hon inte är det. Hon har inte heller reagerat att jag dm:at henne och skrivit med henne ofta.
    Men nu talar du ju emot dig själv. Du argumenterar ju för att hon inte vet att du är intresserad - varför skulle hon då reagera över att du skriver med henne?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 10:41:58 följande:
    Jo jag är på riktigt. Det är inte konstigt heller att det inte är enkelt att hamna i en relation. 
    Ts, märker du själv att du upprepar dig väldigt mycket? Jag kan förstå att du upprepar själva åsikterna, men du kommer inte med någon ny information eller argument utan använder samma fraser. Håller du med eller tycker du att du förklarar dig och dina åsikter på ett bra sätt?
  • Anonym (Jonna)

Du säger emot dig själv. Jag lyckas inte citera flera inlägg, men här är saker du har skrivit:

Nja, vissa vill att man ska träffa folk på dejter och sedan bara skapa känslor från ingenstans. Jag faller hellre bara sådär efter att ha pratat med den jag gillar och sedan inse det bara. 

(...)

Herregud, modern dejtning är tänkt att man bara ska "dejta" folk för att känslor ska växas till. Att föredra är snarare att man som i nuläget bara upplever känslor och sedan vidta åtgärder. Jag har personligen enbart fått känslor efter att ha träffat personer några gånger och sedan inse att jag fått känslor (senast jag fått känslor innan detta var ca 4-5 år sedan)

Sen skrev du:

Fast normen är

1. Börja gilla någon

2. Gå ut på någon middag

Vad av ovanstående menar du stämmer? Sen skrev jag ett inlägg för länge sedan som du ignorerade men gärna får svara på om du vill:

Ts, märker du själv att du upprepar dig väldigt mycket? Jag kan förstå att du upprepar själva åsikterna, men du kommer inte med någon ny information eller argument utan använder samma fraser. Håller du med eller tycker du att du förklarar dig och dina åsikter på ett bra sätt?

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 23:55:45 följande:

De tre sakerna går inte per se emot varandra. 

Jag förtydligar så att hela tråden känner till.

Det var egentligen inte svar på min fråga. Ska jag tolka det så som att du tycker att du förtydligar, genom att upprepa samma fraser om och om igen? Och jo, först skrev du att normen är att man ska gå på dejt och sen börja gilla varandra, sedan att man gillar varandra och sen bjuder på middag.

Jag har en till fråga: Du skriver mycket om hur rädd du är att hon ska tolka situationen fel; hur VET du att hon inte redan tolkar situationen fel? Alla mänskliga relationer innebär tolkning och hon kanske tolkar situationen som den är just nu på ett sätt som du inte har en aning om. Hur ser du på det? 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?