• Tom Araya

Islams och Koranens orimlighet

Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.

Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim. 

En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.

Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.

Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
    Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
    Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.

• Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-28 16:56:52 följande:

Jag är inte ensam om att upprepa mig... du reciterar t.o.m. dina egna inlägg utan tillägg.

Även om mina källor bl.a. består av de videor jag länkar till, så har de som gjort videona andra källor för de fakta de hävdar (vilka framgår i videona). Du får argumentera för källornas brist på giltighet, men vad du tycker om videomakarna är ointressant.

Jay Smith, som gjort flertalet av de videor jag länkar till har akademisk utbildning.
    BA från Messiah College
    Masters of Divinity från Eastern baptist theological seminary in aplogetics
    MA in Islamic från Fuller Theological seminary
    PhD in apologetics and polemics från Melbourne School of theology

Å fan, du använder en man som är kristen missionär bland muslimer som källa till dina islamreferenser

En kille som har en lång rad teologiska och kristna utbildningar från kristna utbildningsinstitutioner

PennsylvaniaMessiah University is a top-ranked private university of the liberal and applied arts and sciences in the northeastern U.S. With a reputation for successfully integrating rigorous academics and Christian faith into all of our academic programs, we offer 150+ undergraduate and pre-professional degree options and 20+ graduate degree and certificate programs.

Etc.. 
  • Suheyb
    Padirac skrev 2023-11-28 21:58:59 följande:
    Å fan, du använder en man som är kristen missionär bland muslimer som källa till dina islamreferenser

En kille som har en lång rad teologiska och kristna utbildningar från kristna utbildningsinstitutioner

PennsylvaniaMessiah University is a top-ranked private university of the liberal and applied arts and sciences in the northeastern U.S. With a reputation for successfully integrating rigorous academics and Christian faith into all of our academic programs, we offer 150+ undergraduate and pre-professional degree options and 20+ graduate degree and certificate programs.

Etc.. 
    Det anledning jag frågar hans om hans tro. Om det sant att han är agnostik så är jag även anu förvirad. Jag kan gå in och motbevisa allt Jay smith på står men det borde jag inte behöva för faktan att han inte kan arabiska talar för sig. Jag kan gå in på han av det han som "academic" påstår som är helt ohistoriskt båda om kristendomen och Islam. Han är ingen mer en dekurerar predikant och ingen i den religösa Academic kan inte ta honom seriöst med det han har påståt.  men jag av slutar min deltagande i denna tråd. Jag har varit intellektuellt ärlig och engarat med gott humör. 

Ha det bra
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-28 21:58:59 följande:

Etc.. 
    Du menar att hans tro underkänner honom som källa, trots att han egentligen bara föreläser och anger sina källor?

Du vet att samma uppgifter är återkommande från andra videos gjorda av andra personer!?
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-11-28 22:28:34 följande:
    Det anledning jag frågar hans om hans tro. Om det sant att han är agnostik så är jag även anu förvirad. Jag kan gå in och motbevisa allt Jay smith på står men det borde jag inte behöva för faktan att han inte kan arabiska talar för sig. Jag kan gå in på han av det han som "academic" påstår som är helt ohistoriskt båda om kristendomen och Islam. Han är ingen mer en dekurerar predikant och ingen i den religösa Academic kan inte ta honom seriöst med det han har påståt.  men jag av slutar min deltagande i denna tråd. Jag har varit intellektuellt ärlig och engarat med gott humör. 

Ha det bra
    Du menar att det finns oberoende, neutrala, objektiva och vetenskapliga källor till att Koranen och haditherna (dagens tillgängliga versioner) överensstämmer med Muhammeds egna ord, hans liv och gärningar?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-28 22:40:21 följande:
    Du menar att hans tro underkänner honom som källa, trots att han egentligen bara föreläser och anger sina källor?

Du vet att samma uppgifter är återkommande från andra videos gjorda av andra personer!?
    Jag menar att den expertkunskap du hänvisar till i form av utbildning pekar på att det är kristna utbildningsinstitutioner, kristna utbildningar tillsammans med en utbildning och aktiv karriär som missionär som gör att objektivitet och neutralitet i frågan kan ifrågasättas.

Vem som gjort videor om än det ena än det andra och samma som han gjort har ingen som helst vikt för hans argument.  Det är källor och forskning som spelar roll för hans sakframställan, argument och källor.

Om du lägger fram källorna så kan de undersökas, just nu är det en kristen missionär med kristen utbildning som påstår saker på tuben...  Och du pekar på att andra gjort samma saker på tuben... 

...
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-29 18:44:30 följande:
    Jag menar att den expertkunskap du hänvisar till i form av utbildning pekar på att det är kristna utbildningsinstitutioner, kristna utbildningar tillsammans med en utbildning och aktiv karriär som missionär som gör att objektivitet och neutralitet i frågan kan ifrågasättas.

Vem som gjort videor om än det ena än det andra och samma som han gjort har ingen som helst vikt för hans argument.  Det är källor och forskning som spelar roll för hans sakframställan, argument och källor.

Om du lägger fram källorna så kan de undersökas, just nu är det en kristen missionär med kristen utbildning som påstår saker på tuben...  Och du pekar på att andra gjort samma saker på tuben... 

...
    Det jag menade är att det finns källor som är oberoende av Jay Smith och som även andra baserar en liknande tes på. Jay Smith är inte ursprungskällan, men han redogör för sina källor.
  • Padirac

Akademiska forskare eller kristna missionärer/ youtubers?

Det senare är det enda som presenterats i tråden så här långt.

Tom Araya skrev 2023-11-29 22:03:43 följande:
    Det jag menade är att det finns källor som är oberoende av Jay Smith och som även andra baserar en liknande tes på. Jay Smith är inte ursprungskällan, men han redogör för sina källor.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-29 22:03:43 följande:
    Jag hittar inget som pekar på att Jay Smith skulle ha en akademisk trovärdighet i frågan. Tvärt om. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-29 22:21:22 följande:
    Jag hittar inget som pekar på att Jay Smith skulle ha en akademisk trovärdighet i frågan. Tvärt om. 
    Antagligen letar du inte särskilt mycket...
    Men det han säger om Islams historia har bekräftats av andra, vara vissa är representerade i de länkar jag har postat.
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet