• Tom Araya

Islams och Koranens orimlighet

Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.

Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim. 

En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.

Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.

Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
    Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
    Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.

• Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-27 17:53:26 följande:
    Random snubbar på youtube har väldigt liten trovärdighet, också den som strör dessa runt sig utan att kunna ge källor eller namn på de som står för materialet.

Kan du ge källor för påståenden som tas upp i youtube och var dessa påståenden kommer från.

Du vet att du ger ekonomiskt stöd till det innehåll du tittar på på tuben?  Alla vill int bidra med ekonomiskt stöd, men gärna vara del i diskussionen.

Så,  kan du tänka dig att bidra till diskussionen genom att presentera vad du vill föra fram med det du länkar till och vem som står bakom detta?
    Videoskaparen anger själv sina källor, hävdade fakta och argument.
    Jag länkar inte till någon som bara rabblar utan att hänvisa till sitt källmaterial. I många fall är den aktuella texten muntligt refererad och/eller visad i en textruta. Det anges även källor i videonas beskrivande text.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:59:34 följande:
    Jag länkar inte till någon som bara rabblar utan att hänvisa till sitt källmaterial. I många fall är den aktuella texten muntligt refererad och/eller visad i en textruta. Det anges även källor i videonas beskrivande text.
    Citerad skulle det stå.
  • Silverjenny
    Peterheter skrev 2023-11-26 08:50:16 följande:
    Tror du det finns en anledning att Kina stoppar just muslimer i omskolningsläger och inte andra folkslag? Tror du det finns en anledning till att Indien inte gillar dem?

Eller är det en ren slump att detta händer just muslimer och inga andra?
    Resonerar du likadant om judar och zigenare?
    Är det deras eget fel också att de är förföljda och hatade?
  • Tom Araya
    Silverjenny skrev 2023-11-27 18:15:57 följande:
    Resonerar du likadant om judar och zigenare?
    Är det deras eget fel också att de är förföljda och hatade?
    Det finns helt klart människor som bär ett eget ansvar för hur de betraktas, uppfattas och bemöts. Mördare, nazister, terrorister eller folk som torterar, begår sexuella övergrepp, sysslar med människohandel mm.
    Vissa av dem är förledda att tro att det de gör är rätt, men det tar inte bort deras eget ansvar.
  • Silverjenny
    Tom Araya skrev 2023-11-27 18:30:11 följande:
    Det finns helt klart människor som bär ett eget ansvar för hur de betraktas, uppfattas och bemöts. Mördare, nazister, terrorister eller folk som torterar, begår sexuella övergrepp, sysslar med människohandel mm.
    Vissa av dem är förledda att tro att det de gör är rätt, men det tar inte bort deras eget ansvar.
    Jag besvarade ett inlägg som skuldbelagde muslimerna själva för att de förtrycks i Indien och Kina. Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg i relation till det?

Det du beskriver ovan är handlingar som begås av människor och vi ansvarar alla för våra egna handlingar, oavsett om vi försöker rättfärdiga dem för oss själva eller inte.

De muslimer som sätts i omskolningsläger där de torteras och hjärntvättas i Kina, har inte begått några brott. Lägret är inte ett fängelse, de straffas inte för en brottslig handling som de ska sona, de har inte haft en rättegång. De fängslas godtyckligt och endast pga att de är muslimer.

www.amnesty.se/aktuellt/kinas-fortryck-av-muslimer-i-xinjiang-ar-ett-brott-mot-manskligheten/
  • Mentat
    Suheyb skrev 2023-11-27 16:30:30 följande:

[]
    OK, tack för svar även om kopplingen till min fundering milt uttryckt är oklar. Den som är fullt frisk och inte är på resa utan stadigvarande bor på en sådan breddgrad där det aldrig blir mörkt på sommaren är då rimligen dömd att törsta ihjäl om man skall leva efter Koranen. Eller så behöver man inte följa Koranens föreskrifter i allt men det måste få gälla alla möjliga områden.

Alternativt så talade Muhammed aldrig med Gud, som givetvis skulle ha känt till allt om midnattssolen även om Muhammed förstås inte gjorde det.
  • Silverjenny
    Mentat skrev 2023-11-27 19:22:06 följande:
    OK, tack för svar även om kopplingen till min fundering milt uttryckt är oklar. Den som är fullt frisk och inte är på resa utan stadigvarande bor på en sådan breddgrad där det aldrig blir mörkt på sommaren är då rimligen dömd att törsta ihjäl om man skall leva efter Koranen. Eller så behöver man inte följa Koranens föreskrifter i allt men det måste få gälla alla möjliga områden.

Alternativt så talade Muhammed aldrig med Gud, som givetvis skulle ha känt till allt om midnattssolen även om Muhammed förstås inte gjorde det.
    De flesta fastande muslimer i Sverige fastar faktiskt från soluppgång till solnedgång, fast man kan välja att följa Mekkas tider men de flesta följer solen. När Ramadan infaller på sommarmånaderna innebär det alltså ett ätfönster på några få timmar. Det innebär en extra utmaning men är fullt genomförbart.

Men det är en intressant fundering, räknade Gud med att alla muslimer ska bo några breddgrader från ekvatorn och varför är det ok att inte följa föreskrifterna kring just detta så viktiga? Fastetider under Ramadan är ju ingen skitsak - både fastan och bönen är ju två av Islams fem pelare.
  • Mentat
    Silverjenny skrev 2023-11-27 20:05:03 följande:
    De flesta fastande muslimer i Sverige fastar faktiskt från soluppgång till solnedgång, fast man kan välja att följa Mekkas tider men de flesta följer solen. När Ramadan infaller på sommarmånaderna innebär det alltså ett ätfönster på några få timmar. Det innebär en extra utmaning men är fullt genomförbart.

Men det är en intressant fundering, räknade Gud med att alla muslimer ska bo några breddgrader från ekvatorn och varför är det ok att inte följa föreskrifterna kring just detta så viktiga? Fastetider under Ramadan är ju ingen skitsak - både fastan och bönen är ju två av Islams fem pelare.
    Javisst, det är en pragmatisk tillämpning - man måste ju kunna leva. Det jag funderar på är att reglerna bevisar antingen att Gud förbjuder muslimer att bo så långt norrut eller att Muhammed inte talade med Gud.

Var och en kan välja tolkning själv, men fler möjligheter kan jag inte se.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:59:34 följande:
    OK - så de filmnsuttar du länkar in från tuben är ingenting du själv anför som argument för någonting.

Random film som påstår det ena eller andra som du inte själv kan redogöra för vad det tillför i tråden länkar du ändå friskt - utan att stå för vad det är och vem det är.

Så kan man också göra 

Har du några egna tankar om det de påstår?  
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet