Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Islams och Koranens orimlighet

Tom Araya skrev 2023-11-27 17:47:57 följande:
    Det framgår i videon och i den beskrivande texten för videon.
    Random snubbar på youtube har väldigt liten trovärdighet, också den som strör dessa runt sig utan att kunna ge källor eller namn på de som står för materialet.

Kan du ge källor för påståenden som tas upp i youtube och var dessa påståenden kommer från.

Du vet att du ger ekonomiskt stöd till det innehåll du tittar på på tuben?  Alla vill int bidra med ekonomiskt stöd, men gärna vara del i diskussionen.

Så,  kan du tänka dig att bidra till diskussionen genom att presentera vad du vill föra fram med det du länkar till och vem som står bakom detta?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:59:34 följande:
    Videoskaparen anger själv sina källor, hävdade fakta och argument.
    Jag länkar inte till någon som bara rabblar utan att hänvisa till sitt källmaterial. I många fall är den aktuella texten muntligt refererad och/eller visad i en textruta. Det anges även källor i videonas beskrivande text.
    OK - så de filmnsuttar du länkar in från tuben är ingenting du själv anför som argument för någonting.

Random film som påstår det ena eller andra som du inte själv kan redogöra för vad det tillför i tråden länkar du ändå friskt - utan att stå för vad det är och vem det är.

Så kan man också göra 

Har du några egna tankar om det de påstår?  
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-28 16:56:52 följande:

Jag är inte ensam om att upprepa mig... du reciterar t.o.m. dina egna inlägg utan tillägg.

Även om mina källor bl.a. består av de videor jag länkar till, så har de som gjort videona andra källor för de fakta de hävdar (vilka framgår i videona). Du får argumentera för källornas brist på giltighet, men vad du tycker om videomakarna är ointressant.

Jay Smith, som gjort flertalet av de videor jag länkar till har akademisk utbildning.
    BA från Messiah College
    Masters of Divinity från Eastern baptist theological seminary in aplogetics
    MA in Islamic från Fuller Theological seminary
    PhD in apologetics and polemics från Melbourne School of theology

Å fan, du använder en man som är kristen missionär bland muslimer som källa till dina islamreferenser

En kille som har en lång rad teologiska och kristna utbildningar från kristna utbildningsinstitutioner

PennsylvaniaMessiah University is a top-ranked private university of the liberal and applied arts and sciences in the northeastern U.S. With a reputation for successfully integrating rigorous academics and Christian faith into all of our academic programs, we offer 150+ undergraduate and pre-professional degree options and 20+ graduate degree and certificate programs.

Etc.. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-28 22:40:21 följande:
    Du menar att hans tro underkänner honom som källa, trots att han egentligen bara föreläser och anger sina källor?

Du vet att samma uppgifter är återkommande från andra videos gjorda av andra personer!?
    Jag menar att den expertkunskap du hänvisar till i form av utbildning pekar på att det är kristna utbildningsinstitutioner, kristna utbildningar tillsammans med en utbildning och aktiv karriär som missionär som gör att objektivitet och neutralitet i frågan kan ifrågasättas.

Vem som gjort videor om än det ena än det andra och samma som han gjort har ingen som helst vikt för hans argument.  Det är källor och forskning som spelar roll för hans sakframställan, argument och källor.

Om du lägger fram källorna så kan de undersökas, just nu är det en kristen missionär med kristen utbildning som påstår saker på tuben...  Och du pekar på att andra gjort samma saker på tuben... 

...
  • Padirac

Akademiska forskare eller kristna missionärer/ youtubers?

Det senare är det enda som presenterats i tråden så här långt.

Tom Araya skrev 2023-11-29 22:03:43 följande:
    Det jag menade är att det finns källor som är oberoende av Jay Smith och som även andra baserar en liknande tes på. Jay Smith är inte ursprungskällan, men han redogör för sina källor.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-29 22:03:43 följande:
    Det jag menade är att det finns källor som är oberoende av Jay Smith och som även andra baserar en liknande tes på. Jay Smith är inte ursprungskällan, men han redogör för sina källor.
    Jag hittar inget som pekar på att Jay Smith skulle ha en akademisk trovärdighet i frågan. Tvärt om. 
  • Padirac

Fortfarande, att en kristen missionär med med fokus på kristen mission bland muslimer säger saker som också andra kristna personer säger har inte mycket akademisk vikt.

Men om du har några utbildade historiker som du vill referera till så har du chansen att berätta vilka de är och vilka källor deras material bygger på så har du chansen nu.

Tom Araya skrev 2023-12-03 00:53:02 följande:
    Antagligen letar du inte särskilt mycket...
    Men det han säger om Islams historia har bekräftats av andra, vara vissa är representerade i de länkar jag har postat.
  • Padirac

Hur hittade du på att jag skrev det?

Kom igen nu Tom, läs igen vad jag skriver. 

Tom Araya skrev 2023-12-14 02:43:47 följande:
    Du menar att troende är automatiskt diskvalificerade som trovärdiga i religionshistoriska frågor?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-14 02:43:47 följande:
    Du menar att troende är automatiskt diskvalificerade som trovärdiga i religionshistoriska frågor?

• Padirac
    Visst, 

Vilka referenser till forskning om islams historia som inte är från de kristna utbildningsinstitutionerna menar du?

Har JS akademisk forskning som inte är knuten till en annan religion och religiösa institutioner? 

Listar du akademiska referenser tack.
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:11:22 följande:
    Du har svårt att hålla isär olika innehåll verkar det som.

Som envangelist har Jay Smith ett kristet budskap som man bör ta med en nypa salt. Det innebär inte att alla hans referenser till forskning om islams historia inte är trovärdiga.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:27:59 följande:
    JS återger bara vad andra har kommit fram till om Islams historia, vilket framgår i hans videos. liksom hans referenser. Jag föreslår att du tittar på dem innan du ställer frågor till mig.
    Ok ,så du återger bara länkar till JS videor som i sin tur återger vad andra har kommit fram till ... Och du kan inte svara på frågor som vad du länkar till..

Inga referenser och ingen källkritik alltså..
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:27:59 följande:
    JS återger bara vad andra har kommit fram till om Islams historia, vilket framgår i hans videos. liksom hans referenser. Jag föreslår att du tittar på dem innan du ställer frågor till mig.
    Att JS akademiska trovärdighet i fråga om historiska händelser kan väl ifrågasättas om denne man menar att bibeln är sann.   Vilka kriterier har JS för en religiös skrift och historia men inte för en annan?
  • Padirac

Ja, för att avgöra KS trovärdighet i fråga om historiska händelser med de referenser du pekar på, så måste du ge in 'den akademiska världen med avhandlingar och så' - om du inte gör detta måste du hitta andra referenser för JS trovärdighet.

Tom Araya skrev 2023-12-17 15:48:35 följande:
    Visst ska man vara källkritisk, därför har jag kollat vad andra säger om hans källor. Egen granskning är för omständigt då du måste leta dig in i den akademiska världen med avhandlingar och så. Så långt jag kunnat se verkar JS's källor vara legitima/trovärdiga/seriösa om man håller sig till materialet som handlar om Islams historia. Det JS däremot framhäver om kristendom i jämförelse med Islam är jag mer tveksam till.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-17 18:36:01 följande:
    Jag har länkat till andra som säger samma sak. Även JS anger vissa referenser.
    Vilka andra refersenser har du länkat till?  

Eller har du igen länkat till andra som påstås ha referenser vilka du inte uppgivit?
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet