Islams och Koranens orimlighet
Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.
Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim.
En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.
Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.
Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.