• Anonym (Panik!!!)

Behöver tips och råd! Skulder.

Hej!

Jag vet att jag har varit korkad så allt sånt undanbedes . 

Behöver tips och råd. 

Jag sitter i skiten och har gjort det i 1.5 år nu , det har resulterat i ångest, panikångest , kraftig viktnedgång och sömnlösa nätter.  

Jag är ensam om detta för jag skäms och har inte berättat för någon . 

Jag och sambo har dragit på oss skulder och anmärkningar under 4 års tid. Pga han har fått sparken 2 gånger och jag blev sjukskriven en period. samt en återbetalning till f- kassan. Fick den dumma idén att börja plugga lite mitt emellan också Innan detta hade han en hög inkomst. 

Sambon har jobbat med en kompis helger och nätter då han är anläggare , och dragit in pengar och så gott han kunnat när han inte haft jobb. 

Men nu har han tagit på sig offerkoftan och blivit omogen ? deppig? och stundvis bara gett upp och låtit det blivit ännu värre. Tar inte hand om barnen längre och 

och tycker synd om sig själv. 

Jag jobbar arslet av mig med två jobb, ett fast. Men det räcker inte. 

Jag är själv med detta. Släcker nya bränder varje dag men fejkar och håller skenet uppe för barnen . 

Jag vill att han flyttar och det vet han om men just nu gynnar det inte mig mer. 

Jag äger min lägenhet själv. Mitt ex hjälpe  mig att köpa denna lägenhet för mig och barnen för 7 år sen. 

Och sista utvägen är väl att sälja den? 

Men kommer jag ens få hyra något med anmärkningar?

Hur ska jag gå vidare med detta? 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att sortera tankarna . 

Min sambo går det just nu in te att diskutera med för han är så barnslig . 

Han hotar mig med att ta livet av sig så fort jag kommer med förslag eller ber han göra något .

Han har även blivit arg och fräsig emot barnen. 

Han har en utmätning av kronofogden på sin lön och jag har 11.000 i skuld hos kronofogden. 

Vi har höga månadskonstanser pga detta då det är en hel del ränta. 

Och det enda jag vill är att bo kvar här då det är svårt att hitta något att hyra i denna stad . 

Jag vill bara ha normala jäkla räkningar som är lätta att hålla koll på! Börja om. 

Orkar snart inte mer. Jag är 35, är livet över nu? Kommer det aldrig bli bra? 

Låna pengar av anhöriga går inte då vi knappt har några, förutom vänner som har fullt upp med sitt. 

Saker och sälja finns knappt heller för det har jag redan gjort. 

Behöver alla tips och råd jag kan få.

/ T 

• Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.
  • Anonym (m)

Har ni fått hjälp av en skuldrådgivare från kommunen? Ansökt om skuldsanering?

Har ni något av värde att sälja av?

• Agda90

Ta kontakt med en budget och skuldrådgivare i din kommun. 

Sen ta dig en funderare angående sambon. Du ska sätta dina barn i första rummet. Din sambo verkar inte vara ett bra material till platspappa. 

Att han hotar med att ta sitt liv är INTE ditt ansvar. Det är hans! 

• Mrs Moneybags

Om du har två jobb och bara 11000 i skulder tycker jag absolut att du ska bo kvar och be din sambo att flytta ut. Annars riskerar ni ju bli hemlösa hela bunten. 

Det som krävs om han ska bo kvar är att han skaffar ett heltidsjobb och helst lite till för att dra sin del av lasset. Kan han inte göra det får han flytta ut. Du vet bäst själv om du tror att han kommer skaffa heltidsjobb inom 2-3 månader eller inte. 

Du är inte ansvarig för hans liv, även om det kan låta hårt. Ditt främsta ansvar är barnen och dig själv. Ni kan ha det jättebra utan honom och 11000 betalar du av på ett kick. 

Du kommer troligtvis inte kunna få ett förstahandskontrakt med anmärkningar, så håll fast vid den lägenhet du har, det är din livlina. 

Och livet kommer bli SÅ mycket bättre om ett tag. Det vet jag. Ingenting är försent när man bara är 35. 

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej

Ring kommunen och boka tid hos Budget och skuldrådgivaren. Gör det så fort som möjligt, ibland är det nämligen kö.
    Rådgivningen är kostnadsfri och rådgivaren har tystnadsplikt. Där kan ni få råd utifrån just er situation och även få prata med någon som inte dömer.
    Det är svårt här på familjeliv att ge råd då varje fall är unikt...det är ofta detaljer som avgör (jobbat som rådgivare i mer än 10 år...)

Ta fram uppgifter kring inkomster, vardagsutgifter, skulderna och era tillgångar (lägenheten, ev bil etc).
    Bäst är ju om ni båda kommer eftersom er ekonomi påverkas av varandra så länge ni bor ihop (utmätning etc)

Lycka till
    /Budget och skuldrådgivare

• Anonym (M2)

TS, du har massor att leva för, inte minst barnen. Håller med övriga, sök hjälp. Det kommer att fixa sig. Och släng ut mannen om han inte skärper till sig.

• Anonym (Panik!!!)

Tack för råd och så snabba ! 

Ska kontakta kommunen, visste inte om att det fanns. 

Kan man få skuldsanering trots att man äger sin lägenhet? 
    Har sålt av allt värde , bara den som har värde kvar. Den är värd 2.3 miljoner och jag har lån på 1.6 På den. 

Jag har en anmärkning och skuld på 11.000. men lån jag jag, än så länge har vi kunnat betala dom men inte länge till då sambon blev arbetslös.Min sambo har mer anmärkningar och skulder hos kronofogden. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 11:30:43 följande:

Har sålt av allt värde , bara den som har värde kvar. Den är värd 2.3 miljoner och jag har lån på 1.6 På den. 

Jag har en anmärkning och skuld på 11.000. men lån jag jag, än så länge har vi kunnat betala dom men inte länge till då sambon blev arbetslös.Min sambo har mer anmärkningar och skulder hos kronofogden. 

Du får inte skuldsanering för en skuld på 11 000. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 11:30:43 följande:

Jag är kanske den elaka i den här tråden, men jag tycker att du enbart ska fokusera på dina skulder så får din sambo betala sina. Han är en vuxen man och får sköta sin egen ekonomi. Du ska inte betala hans skulder. Inte ett enda öre av det. Det är han som behöver skuldsanering i första hand, inte du. 

Du kan betala dina 11000 utan problem. Vad är det för lån du har utöver de 1,6 miljonerna? 

Din lägenhet kan de inte ta för hans skulder såvida ni inte har den som gemensam egendom. Men du flyttade ju dit och köpte den innan du träffade honom, så det har jag svårt att tro. 
  • BuoBä

Förutom att prata med en skuldrådgivare så tycker jag att du ska försöka hitta antingen en familjerådgivare via kommunen, eller en kurator via vårdcentralen. Du behöver någon att bara vräka ur dig allt till, och kanske få hjälp till att se situationen från andra håll. 

Meddela sambon, helst skriftligen, att det är slut och att han har 3 månader på sig att flytta ut. Sprid det även till vänner så han får press på sig. Fokusera på dig själv och barnen. Han får lösa sina egna problem nu, det är inte ditt ansvar. 

Det kommer bli tufft ett tag, men varje litet steg gör att framtiden blir bättre!

• Anonym (Panik!!!)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-20 11:36:33 följande:
    Jag är kanske den elaka i den här tråden, men jag tycker att du enbart ska fokusera på dina skulder så får din sambo betala sina. Han är en vuxen man och får sköta sin egen ekonomi. Du ska inte betala hans skulder. Inte ett enda öre av det. Det är han som behöver skuldsanering i första hand, inte du. 

Du kan betala dina 11000 utan problem. Vad är det för lån du har utöver de 1,6 miljonerna? 

Din lägenhet kan de inte ta för hans skulder såvida ni inte har den som gemensam egendom. Men du flyttade ju dit och köpte den innan du träffade honom, så det har jag svårt att tro. 

Nej han har gått sin egna väg i 3 år nu. Varje månad kommer något nytt fram. 

tex så sa jag till honom att han inte fick vabba när jag plugga eller var sjuk. Vad gjorde han ? skicka efter från f kassan ändå. Så det blev ett polis ärende . och det tala han inte om så vips skulle han en dag gå på rättegång. Då föll min värld. Eller när han sa att han betalat bilförsäkringen och trafikverket men bilen ticka på varje dag. därav min skuld på 11.000 nu.
    eller när jag försöker lösa detta och han kommer hem med en el bil till barnen för flera tusen som dom aldrig ens önskat sig. han har blivit så konstig. 

nu får jag dubbelkolla allt han gör för att jag inte litar på honom. 

innan jag träffa han för 5 år sen visste jag bara vad ett bil och bolån var. Mitt X lärde nämligen mig att man köper bara det man har råd med och inte tar lån. Dum nog så teckna jag lån på mig när sambon blev arbetslös . Remeber och ica banken sen har jag CSN på 30.000 kvar. Som jag ska börja  betala nästa år.
    För två år sen  tyckte han att vi skulle byta bort min bank till bluestep så vi kunde baka in lånen i boende lånen då vi inte kunde det på min bank då han hade anmärkningar.
    så vi gjorde det, så nu står han med som lånetagare på bluestep . Skyhög ränta.
    så flyttar han kommer jag inte kunna betala allt själv varje månad . 
    vi  har skrivit samboavtal , att vid en flytt så får han inte del av lägenheten fast att han står som lånetagre då jag och mitt ex fixa så jag  kunde köpa denna lägenhet till mig och mina barn. 

Jag gråter just nu. Så jävla korkad jag är. Innan vi träffades bodde jag här själv med barnen och hade så lite  utgifter och nu är allt förstört . Kommer aldrig ta mig här ifrån. 

Tack för alla råd ! 

Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.