• Anonym (Panik!!!)

Behöver tips och råd! Skulder.

Hej!

Jag vet att jag har varit korkad så allt sånt undanbedes . 

Behöver tips och råd. 

Jag sitter i skiten och har gjort det i 1.5 år nu , det har resulterat i ångest, panikångest , kraftig viktnedgång och sömnlösa nätter.  

Jag är ensam om detta för jag skäms och har inte berättat för någon . 

Jag och sambo har dragit på oss skulder och anmärkningar under 4 års tid. Pga han har fått sparken 2 gånger och jag blev sjukskriven en period. samt en återbetalning till f- kassan. Fick den dumma idén att börja plugga lite mitt emellan också Innan detta hade han en hög inkomst. 

Sambon har jobbat med en kompis helger och nätter då han är anläggare , och dragit in pengar och så gott han kunnat när han inte haft jobb. 

Men nu har han tagit på sig offerkoftan och blivit omogen ? deppig? och stundvis bara gett upp och låtit det blivit ännu värre. Tar inte hand om barnen längre och 

och tycker synd om sig själv. 

Jag jobbar arslet av mig med två jobb, ett fast. Men det räcker inte. 

Jag är själv med detta. Släcker nya bränder varje dag men fejkar och håller skenet uppe för barnen . 

Jag vill att han flyttar och det vet han om men just nu gynnar det inte mig mer. 

Jag äger min lägenhet själv. Mitt ex hjälpe  mig att köpa denna lägenhet för mig och barnen för 7 år sen. 

Och sista utvägen är väl att sälja den? 

Men kommer jag ens få hyra något med anmärkningar?

Hur ska jag gå vidare med detta? 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att sortera tankarna . 

Min sambo går det just nu in te att diskutera med för han är så barnslig . 

Han hotar mig med att ta livet av sig så fort jag kommer med förslag eller ber han göra något .

Han har även blivit arg och fräsig emot barnen. 

Han har en utmätning av kronofogden på sin lön och jag har 11.000 i skuld hos kronofogden. 

Vi har höga månadskonstanser pga detta då det är en hel del ränta. 

Och det enda jag vill är att bo kvar här då det är svårt att hitta något att hyra i denna stad . 

Jag vill bara ha normala jäkla räkningar som är lätta att hålla koll på! Börja om. 

Orkar snart inte mer. Jag är 35, är livet över nu? Kommer det aldrig bli bra? 

Låna pengar av anhöriga går inte då vi knappt har några, förutom vänner som har fullt upp med sitt. 

Saker och sälja finns knappt heller för det har jag redan gjort. 

Behöver alla tips och råd jag kan få.

/ T 

• Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 16:41:09 följande:
    Att han är medlåntagare betyder inte att han äger något av bostaden. Det betyder bara att han är skyldig att vara med att se till att betala på lånet (ifall du inte skulle göra det). 
    Nä men eftersom det är bolån betyder det att lägenheten ligger som säkerhet. Om han söker skuldsanering omfattas även dessa lån och detta påverkar även TS och lägenheten.

Jag skulle som sagt råda att omedelbart ta kontakt med en rådgivare som kan kolla på allt tillsammans med TS så att kloka beslut kan tas...
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 17:52:44 följande:
    Nä men eftersom det är bolån betyder det att lägenheten ligger som säkerhet. Om han söker skuldsanering omfattas även dessa lån och detta påverkar även TS och lägenheten.

Jag skulle som sagt råda att omedelbart ta kontakt med en rådgivare som kan kolla på allt tillsammans med TS så att kloka beslut kan tas...
    Ja om bluestep kräver in lånen ja, så går säkerheten in. Men så länge TS betalar bolånet så lär inte det hända.
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 17:56:26 följande:
    Ja om bluestep kräver in lånen ja, så går säkerheten in. Men så länge TS betalar bolånet så lär inte det hända.
    Fast om han söker skuldsanering så påverkas bolånen också.
    Alla skulder omfattas i en skuldsanering...även solidariska lån...
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 19:27:38 följande:
    Ska kronofogden tvinga bluestep att kräva in lånet menar du, trots att den andre låntagaren betalar som det ska?
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 19:31:16 följande:
    Ska kronofogden tvinga bluestep att kräva in lånet menar du, trots att den andre låntagaren betalar som det ska?
    Svar nej, kronofogden kan inte tvinga en borgenär att delta i skuldsanering
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 19:31:16 följande:
    Det ser lite olika ut hur de gör men den som sökt skuldsanering blir ju efter 5 år fri från sitt betalningsansvar och ska under tiden betala av så mycket som möjligt på sina skulder...
    Alla skulderna tas med i bedömningen och jag tror bluestep skulle protestera ganska mycket  att sanera en skuld för en solidar vars sambo har kvar säkerheten som sambon kanske till och med bor kvar i...
    Det skulle nog bedömas oskäligt. 
    Men utan alla detaljer så är det svårt att råda...och det är ju inte säkert att sambon ens vill ansöka, så allt är ju spekulationer...
    Men solidariska lån är alltid knepiga...
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 19:44:40 följande:
    Där har du fel.
    Beslutar kronofogden om skuldsanering är alla skulder som uppkommit innan inledandedatumet med per automatik (med undantag för icke förfallna csn-skulder) om inte kronofogden beslutar något annat.
    Borgenärerna får komma till tals och invända men det är kronofogden som beslutar. Borgenärer får även överklaga men de har noll beslutanderätt
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 19:44:40 följande:
    Kronofogden kan kanske inte tvinga bluestep att lösa in skulden men de kan besluta huruvida sambons solidariska del ska ingå eller ej i en skuldsanering.
    Detta i sin tur påverkar TS som kommer stå utan solidar.
    Hur Bluestep utifrån detta väljer att göra återstår ju att se...
  • Anonym (Li)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 19:27:38 följande:
    Fast risken är stor att bolånegivaren välja att låta ts betala hela lånet.
    Frågan är om ts har rätt att kräva honom på hans del av lånet? Förmodligen inte under de år som skuldsaneringen pågår...

TS du bör verkligen prata med kronofogden, rådgivare, jurist eller dylikt så du får hjälp med detta.
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 19:50:25 följande:
    Där har du fel.
    Beslutar kronofogden om skuldsanering är alla skulder som uppkommit innan inledandedatumet med per automatik (med undantag för icke förfallna csn-skulder) om inte kronofogden beslutar något annat.
    Borgenärerna får komma till tals och invända men det är kronofogden som beslutar. Borgenärer får även överklaga men de har noll beslutanderätt
    Nej, det är INTE upp till kronofogden att besluta, utan om borgenären inte aktivt anmäler sitt intresse så kommer den skulden inte att ingå i skuldsaneringen.
  • Anonym (...)
    Anonym (Li) skrev 2023-11-20 20:07:45 följande:
    Fast risken är stor att bolånegivaren välja att låta ts betala hela lånet.
    Frågan är om ts har rätt att kräva honom på hans del av lånet? Förmodligen inte under de år som skuldsaneringen pågår...

TS du bör verkligen prata med kronofogden, rådgivare, jurist eller dylikt så du får hjälp med detta.
    Som jag förstått TS så accepterar hon att hon får betala bluestep-lånet själv.
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 20:13:34 följande:
    Nej, det är INTE upp till kronofogden att besluta, utan om borgenären inte aktivt anmäler sitt intresse så kommer den skulden inte att ingå i skuldsaneringen.
    Fel.
    Skulder som uppkommit innan inledandedatum är med men borgenären får inget betalt under saneringen om den inte kommunicerar med KF...
    KG publicerar på post och inrikestidningar av just anledningen att ge så många borgenärer möjlighet att anmäla att det finns en skuld
    Det uppstår även en särskild betalningsanmärkning som signal att sanering utreds.
    Gör de inte det så är skulderna med i saneringen ändå.
    Saneringen handlar ju inte bara om de pengar som betalas utan om rätten att kräva skulden efter saneringstiden.

Så jo, det är KF som beslutar vilka skulder som omfattas av saneringen.
    (Om det vore så enkelt att bara låta bli att anmäla skulle väl ingen borgenär anmäla..)

Jag har jobbat med detta i 10 år.
    Haft många borgenärer som motsatt sig skuldsanering där KF beslutat mot deras motsättande eller där borgenärer som efter genomgången skuldsanering hävdat att de inte vetat etc.
    Skulderna har sanerats ändå.

Du kan läsa om det på KFs hemsida eller läsa skuldsaneringslagen om vilka skulder som omfattas.
    Tvistiga skulder eller familjerättsliga skulder omfattas exempelvis inte.
    Hur de skulle ställa sig kring skulden med bolånet utifrån att det är en skuld med säkerhet som sambon inte äger är väldigt oklart...

Jag tror som sagt bluestep skulle motsätta sig ordentligt och att även Kronofogden skulle anse skuldsanering som oskälig för sambon utifrån det som framkommit här.

Men jag upprepar att råda TS att ta kontakt med sin rådgivare i kommunen...
    För det är som brukar säga "the devil is in the details"...
    Gällande skulder, kronofogden och skuldsanering är detaljerna väldigt viktiga.
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 20:42:38 följande:
    Fel.
    Skulder som uppkommit innan inledandedatum är med men borgenären får inget betalt under saneringen om den inte kommunicerar med KF...
    KG publicerar på post och inrikestidningar av just anledningen att ge så många borgenärer möjlighet att anmäla att det finns en skuld
    Det uppstår även en särskild betalningsanmärkning som signal att sanering utreds.
    Gör de inte det så är skulderna med i saneringen ändå.
    Saneringen handlar ju inte bara om de pengar som betalas utan om rätten att kräva skulden efter saneringstiden.

Så jo, det är KF som beslutar vilka skulder som omfattas av saneringen.
    (Om det vore så enkelt att bara låta bli att anmäla skulle väl ingen borgenär anmäla..)

Jag har jobbat med detta i 10 år.
    Haft många borgenärer som motsatt sig skuldsanering där KF beslutat mot deras motsättande eller där borgenärer som efter genomgången skuldsanering hävdat att de inte vetat etc.
    Skulderna har sanerats ändå.

Du kan läsa om det på KFs hemsida eller läsa skuldsaneringslagen om vilka skulder som omfattas.
    Tvistiga skulder eller familjerättsliga skulder omfattas exempelvis inte.
    Hur de skulle ställa sig kring skulden med bolånet utifrån att det är en skuld med säkerhet som sambon inte äger är väldigt oklart...

Jag tror som sagt bluestep skulle motsätta sig ordentligt och att även Kronofogden skulle anse skuldsanering som oskälig för sambon utifrån det som framkommit här.

Men jag upprepar att råda TS att ta kontakt med sin rådgivare i kommunen...
    För det är som brukar säga "the devil is in the details"...
    Gällande skulder, kronofogden och skuldsanering är detaljerna väldigt viktiga.
    Fast nej det står ingenstans på hemsidan att kronofogden tvingar någon borgenär att delta i skuldsaneringen. Och kronofogden kan inte tvinga någon att kräva in sin skuld heller, det har du ju skrivit själv.
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 21:17:27 följande:
    Fast nej det står ingenstans på hemsidan att kronofogden tvingar någon borgenär att delta i skuldsaneringen. Och kronofogden kan inte tvinga någon att kräva in sin skuld heller, det har du ju skrivit själv.
    Vad exakt menar du med delta?
    Det jag pratar om huruvida en skuld omfattas eller ej i en sanering, dvs om den saneras eller inte.
    Det kan kronofogden genom skuldsaneringslagen besluta om.
    Om sen en borgenär vill avstå från betalningar så kan de alltid göra det. Det är ju borgenärer fria att göra oavsett skuldsanering...
    Men de kan inte vägra att låta skulden saneras om kronofogden anser att skulden ska ingå i saneringen...

Se länken om info för den som är borgenär.
    kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-har-krav-mot-nagon-som-har-ansokt-om-skuldsanering/fa-betalt-av-nagon-som-har-skuldsanering

Gällande TS och bolånet
    Det finns ju skäl till att ett lån har 2 låntagare (inkomst etc)och oftast är villkoren satta utifrån detta. Att skriva bort en låntagare bara så där är därför inte självklart...
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 21:48:33 följande:
    Vad exakt menar du med delta?
    Det jag pratar om huruvida en skuld omfattas eller ej i en sanering, dvs om den saneras eller inte.
    Det kan kronofogden genom skuldsaneringslagen besluta om.
    Om sen en borgenär vill avstå från betalningar så kan de alltid göra det. Det är ju borgenärer fria att göra oavsett skuldsanering...
    Men de kan inte vägra att låta skulden saneras om kronofogden anser att skulden ska ingå i saneringen...

Se länken om info för den som är borgenär.
    kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-har-krav-mot-nagon-som-har-ansokt-om-skuldsanering/fa-betalt-av-nagon-som-har-skuldsanering

Gällande TS och bolånet
    Det finns ju skäl till att ett lån har 2 låntagare (inkomst etc)och oftast är villkoren satta utifrån detta. Att skriva bort en låntagare bara så där är därför inte självklart...
    Om borgenären struntar i att svara eller inte kräver in någon skuld, alltså är passiv, så deltar han inte i skuldsaneringen. Och din länk står inte alls att skulden kommer ingå i skuldsaneringen även om borgenären inte deltar.
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 21:59:21 följande:
    Om borgenären struntar i att svara eller inte kräver in någon skuld, alltså är passiv, så deltar han inte i skuldsaneringen. Och din länk står inte alls att skulden kommer ingå i skuldsaneringen även om borgenären inte deltar.
    Förstår fortfarande inte vad du menar med att borgenär skulle delta i en skuldsanering...En skuldsanering handlar om skulder som gäldenären har och huruvida de ska ingå eller ej och hur mycket borgenären kan få i en skuldsanering.

Från länken:

Punkt 3

"Du och alla andra borgenärer vi känner till (finns ett ombud meddelar vi ombudet i första hand) får brev från oss. Syftet är att du och andra ska anmäla sina krav. Krav som vi inte känner till kan nämligen falla bort i samband med att vi beslutar om skuldsanering. Det betyder att den som inte anmäler sitt krav, inte får betalt."

Punkt 7

"Du och andra borgenärer får också möjlighet att svara på förslaget. Om du säger nej är det viktigt att du motiverar varför så att vi kan pröva invändningen. Vi kan fatta beslut om att personen ska få skuldsanering även om du sagt nej till förslaget, men du kan självklart överklaga vårt beslut."

Skuldsaneringslagen:
    Verkan av en skuldsanering

47 §  Genom en skuldsanering befrias gäldenären från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen i den utsträckning som dessa sätts ned. Genom skuldsaneringen befrias gäldenären även från ansvar för betalningen av skulder som inte är kända i ärendet, om det inte är en sådan skuld som avses i 31 §.

Att vara passiv förhindrar inte att en skuld omfattas av skuldsaneringen. Borgenären missar dock sin möjlighet att få betalt...
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 23:17:07 följande:
    Förstår fortfarande inte vad du menar med att borgenär skulle delta i en skuldsanering...En skuldsanering handlar om skulder som gäldenären har och huruvida de ska ingå eller ej och hur mycket borgenären kan få i en skuldsanering.

Från länken:

Punkt 3

"Du och alla andra borgenärer vi känner till (finns ett ombud meddelar vi ombudet i första hand) får brev från oss. Syftet är att du och andra ska anmäla sina krav. Krav som vi inte känner till kan nämligen falla bort i samband med att vi beslutar om skuldsanering. Det betyder att den som inte anmäler sitt krav, inte får betalt."

Punkt 7

"Du och andra borgenärer får också möjlighet att svara på förslaget. Om du säger nej är det viktigt att du motiverar varför så att vi kan pröva invändningen. Vi kan fatta beslut om att personen ska få skuldsanering även om du sagt nej till förslaget, men du kan självklart överklaga vårt beslut."
    Skuldsaneringslagen:
    Verkan av en skuldsanering

47 §  Genom en skuldsanering befrias gäldenären från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen i den utsträckning som dessa sätts ned. Genom skuldsaneringen befrias gäldenären även från ansvar för betalningen av skulder som inte är kända i ärendet, om det inte är en sådan skuld som avses i 31 §.

Att vara passiv förhindrar inte att en skuld omfattas av skuldsaneringen. Borgenären missar dock sin möjlighet att få betalt...
    Det står bara att en skuldsanering kommer ske ändå, ingenstans att just hans fordran kommer ingå i den.
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 23:26:21 följande:
    Det står bara att en skuldsanering kommer ske ändå, ingenstans att just hans fordran kommer ingå i den.
    Förlåt men vad tror du att skuldsanering är egentligen? 
    Gäldenären befrias från de skulder som omfattas i saneringen, även okända skulder. 

Men ärligt så orkar jag inte tjafsa med en okunnig person.
    Jag vet att jag har rätt.
    Du kan ju alltid ringa Kronofogden och fråga om det räcker att vara passiv som borgenär för att slippa att ens fodringar ska omfattas...
  • Anonym (...)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-11-20 23:32:27 följande:
    Förlåt men vad tror du att skuldsanering är egentligen? 
    Gäldenären befrias från de skulder som omfattas i saneringen, även okända skulder. 

Men ärligt så orkar jag inte tjafsa med en okunnig person.
    Jag vet att jag har rätt.
    Du kan ju alltid ringa Kronofogden och fråga om det räcker att vara passiv som borgenär för att slippa att ens fodringar ska omfattas...
    Skuldsanering ja, det kan fortfarande ske en skuldsanering även om det finns skulder utanför den. Det är fortfarande skulder som saneras så jag kan inte se någon motsägelse i begreppet.

Dina personangrepp ger dig inte rätt i sak, inte heller att du hänvisar mig till att söka bevis för vad DU påstår. Du kunde inte påvisa någonstans i dina länkar att det stämmer att kronofogden tvingar en borgenär att kräva in sin skuld.
  • Anonym (JB)
    Men herregud, släng ut honom innan han drar på dig fler skulder!
Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.