Anonym (...) skrev 2023-11-20 20:13:34 följande:
Nej, det är INTE upp till kronofogden att besluta, utan om borgenären inte aktivt anmäler sitt intresse så kommer den skulden inte att ingå i skuldsaneringen.
Fel.
Skulder som uppkommit innan inledandedatum är med men borgenären får inget betalt under saneringen om den inte kommunicerar med KF...
KG publicerar på post och inrikestidningar av just anledningen att ge så många borgenärer möjlighet att anmäla att det finns en skuld
Det uppstår även en särskild betalningsanmärkning som signal att sanering utreds.
Gör de inte det så är skulderna med i saneringen ändå.
Saneringen handlar ju inte bara om de pengar som betalas utan om rätten att kräva skulden efter saneringstiden.
Så jo, det är KF som beslutar vilka skulder som omfattas av saneringen.
(Om det vore så enkelt att bara låta bli att anmäla skulle väl ingen borgenär anmäla..)
Jag har jobbat med detta i 10 år.
Haft många borgenärer som motsatt sig skuldsanering där KF beslutat mot deras motsättande eller där borgenärer som efter genomgången skuldsanering hävdat att de inte vetat etc.
Skulderna har sanerats ändå.
Du kan läsa om det på KFs hemsida eller läsa skuldsaneringslagen om vilka skulder som omfattas.
Tvistiga skulder eller familjerättsliga skulder omfattas exempelvis inte.
Hur de skulle ställa sig kring skulden med bolånet utifrån att det är en skuld med säkerhet som sambon inte äger är väldigt oklart...
Jag tror som sagt bluestep skulle motsätta sig ordentligt och att även Kronofogden skulle anse skuldsanering som oskälig för sambon utifrån det som framkommit här.
Men jag upprepar att råda TS att ta kontakt med sin rådgivare i kommunen...
För det är som brukar säga "the devil is in the details"...
Gällande skulder, kronofogden och skuldsanering är detaljerna väldigt viktiga.