• Anonym (Panik!!!)

Behöver tips och råd! Skulder.

Hej!

Jag vet att jag har varit korkad så allt sånt undanbedes . 

Behöver tips och råd. 

Jag sitter i skiten och har gjort det i 1.5 år nu , det har resulterat i ångest, panikångest , kraftig viktnedgång och sömnlösa nätter.  

Jag är ensam om detta för jag skäms och har inte berättat för någon . 

Jag och sambo har dragit på oss skulder och anmärkningar under 4 års tid. Pga han har fått sparken 2 gånger och jag blev sjukskriven en period. samt en återbetalning till f- kassan. Fick den dumma idén att börja plugga lite mitt emellan också Innan detta hade han en hög inkomst. 

Sambon har jobbat med en kompis helger och nätter då han är anläggare , och dragit in pengar och så gott han kunnat när han inte haft jobb. 

Men nu har han tagit på sig offerkoftan och blivit omogen ? deppig? och stundvis bara gett upp och låtit det blivit ännu värre. Tar inte hand om barnen längre och 

och tycker synd om sig själv. 

Jag jobbar arslet av mig med två jobb, ett fast. Men det räcker inte. 

Jag är själv med detta. Släcker nya bränder varje dag men fejkar och håller skenet uppe för barnen . 

Jag vill att han flyttar och det vet han om men just nu gynnar det inte mig mer. 

Jag äger min lägenhet själv. Mitt ex hjälpe  mig att köpa denna lägenhet för mig och barnen för 7 år sen. 

Och sista utvägen är väl att sälja den? 

Men kommer jag ens få hyra något med anmärkningar?

Hur ska jag gå vidare med detta? 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att sortera tankarna . 

Min sambo går det just nu in te att diskutera med för han är så barnslig . 

Han hotar mig med att ta livet av sig så fort jag kommer med förslag eller ber han göra något .

Han har även blivit arg och fräsig emot barnen. 

Han har en utmätning av kronofogden på sin lön och jag har 11.000 i skuld hos kronofogden. 

Vi har höga månadskonstanser pga detta då det är en hel del ränta. 

Och det enda jag vill är att bo kvar här då det är svårt att hitta något att hyra i denna stad . 

Jag vill bara ha normala jäkla räkningar som är lätta att hålla koll på! Börja om. 

Orkar snart inte mer. Jag är 35, är livet över nu? Kommer det aldrig bli bra? 

Låna pengar av anhöriga går inte då vi knappt har några, förutom vänner som har fullt upp med sitt. 

Saker och sälja finns knappt heller för det har jag redan gjort. 

Behöver alla tips och råd jag kan få.

/ T 

• Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.
  • Anonym (...)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:32:13 följande:

Nej då jag har en anmärkning själv kan jag inte byta bank till en annan. Nu måste jag väl dras med denna bank tills min anmärkning gått bort.  

Ja, jag fattar inte hur han kunde tycka att det är en bra idé med ett dyrare lån. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:35:26 följande:

Någon som vet om man kan få skuldsanering även om man står med på ett bolån? Äger en lägenhet? Tänker på min sambo. 

tänker eftersom han bor i en lägenhet med värde så tar dom väl den först? 

Ringde nu och jag har inga skulder hos kronofogden alls.
    dom där 11.000 var kvar hos trafikföreningen. men som sagt min sambo  har en hög skuld hos kronofogden som dom drar på han lön. 

Han äger inte lägenheten har du skrivit. Så de kan inte ta din lägenhet. 

Generellt så får man inte skuldsanering när man äger en bostad. Men det görs undantag. 

• Anonym (...)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:35:26 följande:

Någon som vet om man kan få skuldsanering även om man står med på ett bolån? Äger en lägenhet? Tänker på min sambo. 

tänker eftersom han bor i en lägenhet med värde så tar dom väl den först? 

Ringde nu och jag har inga skulder hos kronofogden alls.
    dom där 11.000 var kvar hos trafikföreningen. men som sagt min sambo  har en hög skuld hos kronofogden som dom drar på han lön. 

Skuldsanering får man om man har så mycket skulder att man inte kommer klara av att betala dem på många år.

Dessutom får man inte ha tagit nya lån den närmaste tiden.

Och personen måste själv ha försökt göra allt för att lösa situationen men inte lyckats.

Angående bolånet så blir det nog så att det blir du som blir skyldig att betala det själv, om han skulle beviljas skuldsanering.
  • Anonym (Panik!!!)
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 15:39:03 följande:
    Ja, jag fattar inte hur han kunde tycka att det är en bra idé med ett dyrare lån. 

För han tog in några av sina skulder i mitt bolån , dum nog gick jag med på det för att vi skulle få en lite lite längre månads kostnad . 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 15:44:02 följande:
    Skuldsanering får man om man har så mycket skulder att man inte kommer klara av att betala dem på många år.

Dessutom får man inte ha tagit nya lån den närmaste tiden.

Och personen måste själv ha försökt göra allt för att lösa situationen men inte lyckats.

Angående bolånet så blir det nog så att det blir du som blir skyldig att betala det själv, om han skulle beviljas skuldsanering.

Men går kronofogden inte på lägenheten först ? Om han bor här? Han är ju lånemedtagare. Vad kommer kronofogden säga om det? 

• Anonym (M2)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:54:53 följande:

Men går kronofogden inte på lägenheten först ? Om han bor här? Han är ju lånemedtagare. Vad kommer kronofogden säga om det? 

De kan inte ta något han inte äger. 
  • Anonym (Li)

Nej han äger ju inte lägenheten säger du. De kan inte beslagta/utmäta något han inte äger.
    Så han står bara som medlånetagare, ni har inte specificerat hur stor del av det lånet ni vardera har?
    Skuldebrev tex? Om inte något står i lånevillkoren så kan långivaren kräva dig på hela summan om han inte betalar. 

Ring kronofogden och ställ de frågor du har.

• Anonym (barnet)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 14:54:25 följande:

Dagens bästa! Tack!
    Jag är din mamma just nu. Han fick liksom en anmärkning av ett POSTKODSLOTTERIET  på 200 för att han hade glömt att han sa ja på en telefon förra julen. Blir matt! 

Jag ångrar att jag inte sagt detta till några av mina vänner. Det var skönt att berätta, lever som i en hemlighet . Min familj vet inte ens. 

När min styvfar dog hittade vi en halvmeter papper från KF gömda i en garderob, bland annat en skuld som var 27 år gammal som mamma t.o.m. gett honom pengar till att betala. Det hade han inte (heller) gjort.

Dessa personer är troligen sjuka, de kan inte handla rätt. Men den som är förälder och fungerar ska inte välja att gå under ihop med dem och sabba sina barns uppväxt för det. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:52:05 följande:

För han tog in några av sina skulder i mitt bolån , dum nog gick jag med på det för att vi skulle få en lite lite längre månads kostnad . 

Det var ju väldigt tokigt att du gjorde så, för nu är du ansvarig för hans skulder. Gör aldrig så igen. Du kommer förmodligen inte få honom att bryta ut sin skuld ur ditt lån, eftersom sådana som han är smartare än så.

Det du kan göra är vad någon skrev högre upp, att försöka flytta ditt lån till en normal bank med bättre ränta. 

Innan du gör detta, kanske du ändå ska kontakta kommunens ekonomiska rådgivning för att få ännu bättre tips på vad du kan göra för att förändra din situation. Hopplöst är det inte!
  • Anonym (Fd skild kille)

Att han är medlåntagare betyder inte att han äger något av bostaden. Det betyder bara att han är skyldig att vara med att se till att betala på lånet (ifall du inte skulle göra det). 
Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.