• Anonym (Panik!!!)

Behöver tips och råd! Skulder.

Hej!

Jag vet att jag har varit korkad så allt sånt undanbedes . 

Behöver tips och råd. 

Jag sitter i skiten och har gjort det i 1.5 år nu , det har resulterat i ångest, panikångest , kraftig viktnedgång och sömnlösa nätter.  

Jag är ensam om detta för jag skäms och har inte berättat för någon . 

Jag och sambo har dragit på oss skulder och anmärkningar under 4 års tid. Pga han har fått sparken 2 gånger och jag blev sjukskriven en period. samt en återbetalning till f- kassan. Fick den dumma idén att börja plugga lite mitt emellan också Innan detta hade han en hög inkomst. 

Sambon har jobbat med en kompis helger och nätter då han är anläggare , och dragit in pengar och så gott han kunnat när han inte haft jobb. 

Men nu har han tagit på sig offerkoftan och blivit omogen ? deppig? och stundvis bara gett upp och låtit det blivit ännu värre. Tar inte hand om barnen längre och 

och tycker synd om sig själv. 

Jag jobbar arslet av mig med två jobb, ett fast. Men det räcker inte. 

Jag är själv med detta. Släcker nya bränder varje dag men fejkar och håller skenet uppe för barnen . 

Jag vill att han flyttar och det vet han om men just nu gynnar det inte mig mer. 

Jag äger min lägenhet själv. Mitt ex hjälpe  mig att köpa denna lägenhet för mig och barnen för 7 år sen. 

Och sista utvägen är väl att sälja den? 

Men kommer jag ens få hyra något med anmärkningar?

Hur ska jag gå vidare med detta? 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att sortera tankarna . 

Min sambo går det just nu in te att diskutera med för han är så barnslig . 

Han hotar mig med att ta livet av sig så fort jag kommer med förslag eller ber han göra något .

Han har även blivit arg och fräsig emot barnen. 

Han har en utmätning av kronofogden på sin lön och jag har 11.000 i skuld hos kronofogden. 

Vi har höga månadskonstanser pga detta då det är en hel del ränta. 

Och det enda jag vill är att bo kvar här då det är svårt att hitta något att hyra i denna stad . 

Jag vill bara ha normala jäkla räkningar som är lätta att hålla koll på! Börja om. 

Orkar snart inte mer. Jag är 35, är livet över nu? Kommer det aldrig bli bra? 

Låna pengar av anhöriga går inte då vi knappt har några, förutom vänner som har fullt upp med sitt. 

Saker och sälja finns knappt heller för det har jag redan gjort. 

Behöver alla tips och råd jag kan få.

/ T 

• Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.
  • Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 13:32:00 följande:
    Har han tagit lån i ditt namn utan din vetskap eller ditt godkännade? I så fall bör du anmäla honom och bestrida lånet och vägra att betala på det. 

Nej  han har övertalat mig om det. Så det är mitt fel! Jag var så korkad!  Han kunde inte ta något själv och sa att det var bäst lösningen för oss. Jag hade bara ett bolån när vi träffades. 

• Anonym (barnet)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 13:26:24 följande:

Ja det är möjligt! Har sagt det själv. Men för mig som vill framåt är det så frustrerande att ha han hemma och tycker synd om mig. 

Jag bad han söka om hjälp men då säger han ? det har vi inte råd med? i protest .
    För att han inte vill. 

Nu är det så att det finns bara två val:

Antingen är man frisk och då söker man jobb.

Eller så är man sjuk, fysiskt eller psykiskt, och då söker man vård.

Gör man ingetdera åker man ut. Du måste säga upp honom om han inte bokar tid hos vården idag. Han har 3 månader på sig att flytta från att du gör det och se till att ha vittnen då du meddelar, gör det gärna skriftligt.
    -

Min mamma förstörde sitt liv och sin ekonomi på att försörja en slarver till man i 30 år, och det finns ingen anledning att du ska göra något lika dumt.

Det finns ingen bättre dag att börja göra rätt mot sig själv och sina barn på, än idag.
  • Anonym (Fd skild kille)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 13:39:11 följande:

Nej  han har övertalat mig om det. Så det är mitt fel! Jag var så korkad!  Han kunde inte ta något själv och sa att det var bäst lösningen för oss. Jag hade bara ett bolån när vi träffades. 

Det är inte du som varit korkad. Det är han som är ondskefull och lurar och utnyttjar dig.
  • Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 13:51:10 följande:
    Det är inte du som varit korkad. Det är han som är ondskefull och lurar och utnyttjar dig.

Han är innerst inne en bra kille. Han fick ett bra jobb för 4 år sen med hög lön. sen fick han sparken och sen ett jobb med mycket lägre lön. Halka efter , samla på sig skulder .betala inte . Skulder  som han inte sa till mig. Gömde brev. köpte saker istället för att betala räkningar först. sen blev han bara mer bitter och bitter . Men framför allt mot barnen och det gör ont. Han har aldrig varit så hård emot dom som nu. Och dom har inte bett om att få komma till, dom har inget med hans problem att göra . 

• Anonym (...)
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 14:38:15 följande:

Han är innerst inne en bra kille. Han fick ett bra jobb för 4 år sen med hög lön. sen fick han sparken och sen ett jobb med mycket lägre lön. Halka efter , samla på sig skulder .betala inte . Skulder  som han inte sa till mig. Gömde brev. köpte saker istället för att betala räkningar först. sen blev han bara mer bitter och bitter . Men framför allt mot barnen och det gör ont. Han har aldrig varit så hård emot dom som nu. Och dom har inte bett om att få komma till, dom har inget med hans problem att göra . 

Du har ansvar för att dina barn ska må bra, låter du detta fortgå och de utsättas för en massa skit så ska du inte vara förälder.
  • Anonym (Panik!!!)
    Anonym (barnet) skrev 2023-11-20 13:46:17 följande:
    Nu är det så att det finns bara två val:

Antingen är man frisk och då söker man jobb.

Eller så är man sjuk, fysiskt eller psykiskt, och då söker man vård.

Gör man ingetdera åker man ut. Du måste säga upp honom om han inte bokar tid hos vården idag. Han har 3 månader på sig att flytta från att du gör det och se till att ha vittnen då du meddelar, gör det gärna skriftligt.
    -

Min mamma förstörde sitt liv och sin ekonomi på att försörja en slarver till man i 30 år, och det finns ingen anledning att du ska göra något lika dumt.

Det finns ingen bättre dag att börja göra rätt mot sig själv och sina barn på, än idag.

Dagens bästa! Tack!
    Jag är din mamma just nu. Han fick liksom en anmärkning av ett POSTKODSLOTTERIET  på 200 för att han hade glömt att han sa ja på en telefon förra julen. Blir matt! 

Jag ångrar att jag inte sagt detta till några av mina vänner. Det var skönt att berätta, lever som i en hemlighet . Min familj vet inte ens. 

• Anonym (Li)

Har ni skrivit några papperen hur stor del av bluesteplånet som är hans?
    Det hade ju varit bra om du kunde bli av med det lånet. Du borde kunna ta ett bolån via en annan bank och baka in lite av dina andra lån i det, kanske få ner räntan och skriva över din Sambos del av bluestep bara på honom. Men har han höga lån i övrigt är det kanske svårt, kan han ha en förälder som medlånetagare?

• Anonym (M2)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 13:51:10 följande:
    TS har ansvar för det hon gör. Annars är risken stor att hon gör samma sak igen. 
  • Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Li) skrev 2023-11-20 15:04:02 följande:

Har ni skrivit några papperen hur stor del av bluesteplånet som är hans?
    Det hade ju varit bra om du kunde bli av med det lånet. Du borde kunna ta ett bolån via en annan bank och baka in lite av dina andra lån i det, kanske få ner räntan och skriva över din Sambos del av bluestep bara på honom. Men har han höga lån i övrigt är det kanske svårt, kan han ha en förälder som medlånetagare?

Nej då jag har en anmärkning själv kan jag inte byta bank till en annan. Nu måste jag väl dras med denna bank tills min anmärkning gått bort.  

• Anonym (Panik!!!)

Någon som vet om man kan få skuldsanering även om man står med på ett bolån? Äger en lägenhet? Tänker på min sambo. 

tänker eftersom han bor i en lägenhet med värde så tar dom väl den först? 

Ringde nu och jag har inga skulder hos kronofogden alls.
    dom där 11.000 var kvar hos trafikföreningen. men som sagt min sambo  har en hög skuld hos kronofogden som dom drar på han lön. 

Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.