Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Behöver tips och råd! Skulder.

Om du har två jobb och bara 11000 i skulder tycker jag absolut att du ska bo kvar och be din sambo att flytta ut. Annars riskerar ni ju bli hemlösa hela bunten. 

Det som krävs om han ska bo kvar är att han skaffar ett heltidsjobb och helst lite till för att dra sin del av lasset. Kan han inte göra det får han flytta ut. Du vet bäst själv om du tror att han kommer skaffa heltidsjobb inom 2-3 månader eller inte. 

Du är inte ansvarig för hans liv, även om det kan låta hårt. Ditt främsta ansvar är barnen och dig själv. Ni kan ha det jättebra utan honom och 11000 betalar du av på ett kick. 

Du kommer troligtvis inte kunna få ett förstahandskontrakt med anmärkningar, så håll fast vid den lägenhet du har, det är din livlina. 

Och livet kommer bli SÅ mycket bättre om ett tag. Det vet jag. Ingenting är försent när man bara är 35. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 11:30:43 följande:

Tack för råd och så snabba ! 

Ska kontakta kommunen, visste inte om att det fanns. 

Kan man få skuldsanering trots att man äger sin lägenhet? 
    Har sålt av allt värde , bara den som har värde kvar. Den är värd 2.3 miljoner och jag har lån på 1.6 På den. 

Jag har en anmärkning och skuld på 11.000. men lån jag jag, än så länge har vi kunnat betala dom men inte länge till då sambon blev arbetslös.Min sambo har mer anmärkningar och skulder hos kronofogden. 

Jag är kanske den elaka i den här tråden, men jag tycker att du enbart ska fokusera på dina skulder så får din sambo betala sina. Han är en vuxen man och får sköta sin egen ekonomi. Du ska inte betala hans skulder. Inte ett enda öre av det. Det är han som behöver skuldsanering i första hand, inte du. 

Du kan betala dina 11000 utan problem. Vad är det för lån du har utöver de 1,6 miljonerna? 

Din lägenhet kan de inte ta för hans skulder såvida ni inte har den som gemensam egendom. Men du flyttade ju dit och köpte den innan du träffade honom, så det har jag svårt att tro. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:52:05 följande:

För han tog in några av sina skulder i mitt bolån , dum nog gick jag med på det för att vi skulle få en lite lite längre månads kostnad . 

Det var ju väldigt tokigt att du gjorde så, för nu är du ansvarig för hans skulder. Gör aldrig så igen. Du kommer förmodligen inte få honom att bryta ut sin skuld ur ditt lån, eftersom sådana som han är smartare än så.

Det du kan göra är vad någon skrev högre upp, att försöka flytta ditt lån till en normal bank med bättre ränta. 

Innan du gör detta, kanske du ändå ska kontakta kommunens ekonomiska rådgivning för att få ännu bättre tips på vad du kan göra för att förändra din situation. Hopplöst är det inte!
Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.