Inlägg från: Anonym (Panik!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Panik!!!)

Behöver tips och råd! Skulder.

Hej!

Jag vet att jag har varit korkad så allt sånt undanbedes . 

Behöver tips och råd. 

Jag sitter i skiten och har gjort det i 1.5 år nu , det har resulterat i ångest, panikångest , kraftig viktnedgång och sömnlösa nätter.  

Jag är ensam om detta för jag skäms och har inte berättat för någon . 

Jag och sambo har dragit på oss skulder och anmärkningar under 4 års tid. Pga han har fått sparken 2 gånger och jag blev sjukskriven en period. samt en återbetalning till f- kassan. Fick den dumma idén att börja plugga lite mitt emellan också Innan detta hade han en hög inkomst. 

Sambon har jobbat med en kompis helger och nätter då han är anläggare , och dragit in pengar och så gott han kunnat när han inte haft jobb. 

Men nu har han tagit på sig offerkoftan och blivit omogen ? deppig? och stundvis bara gett upp och låtit det blivit ännu värre. Tar inte hand om barnen längre och 

och tycker synd om sig själv. 

Jag jobbar arslet av mig med två jobb, ett fast. Men det räcker inte. 

Jag är själv med detta. Släcker nya bränder varje dag men fejkar och håller skenet uppe för barnen . 

Jag vill att han flyttar och det vet han om men just nu gynnar det inte mig mer. 

Jag äger min lägenhet själv. Mitt ex hjälpe  mig att köpa denna lägenhet för mig och barnen för 7 år sen. 

Och sista utvägen är väl att sälja den? 

Men kommer jag ens få hyra något med anmärkningar?

Hur ska jag gå vidare med detta? 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att sortera tankarna . 

Min sambo går det just nu in te att diskutera med för han är så barnslig . 

Han hotar mig med att ta livet av sig så fort jag kommer med förslag eller ber han göra något .

Han har även blivit arg och fräsig emot barnen. 

Han har en utmätning av kronofogden på sin lön och jag har 11.000 i skuld hos kronofogden. 

Vi har höga månadskonstanser pga detta då det är en hel del ränta. 

Och det enda jag vill är att bo kvar här då det är svårt att hitta något att hyra i denna stad . 

Jag vill bara ha normala jäkla räkningar som är lätta att hålla koll på! Börja om. 

Orkar snart inte mer. Jag är 35, är livet över nu? Kommer det aldrig bli bra? 

Låna pengar av anhöriga går inte då vi knappt har några, förutom vänner som har fullt upp med sitt. 

Saker och sälja finns knappt heller för det har jag redan gjort. 

Behöver alla tips och råd jag kan få.

/ T 

• Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.
  • Anonym (Panik!!!)

Tack för råd och så snabba ! 

Ska kontakta kommunen, visste inte om att det fanns. 

Kan man få skuldsanering trots att man äger sin lägenhet? 
    Har sålt av allt värde , bara den som har värde kvar. Den är värd 2.3 miljoner och jag har lån på 1.6 På den. 

Jag har en anmärkning och skuld på 11.000. men lån jag jag, än så länge har vi kunnat betala dom men inte länge till då sambon blev arbetslös.Min sambo har mer anmärkningar och skulder hos kronofogden. 

• Anonym (Panik!!!)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-20 11:36:33 följande:
    Jag är kanske den elaka i den här tråden, men jag tycker att du enbart ska fokusera på dina skulder så får din sambo betala sina. Han är en vuxen man och får sköta sin egen ekonomi. Du ska inte betala hans skulder. Inte ett enda öre av det. Det är han som behöver skuldsanering i första hand, inte du. 

Du kan betala dina 11000 utan problem. Vad är det för lån du har utöver de 1,6 miljonerna? 

Din lägenhet kan de inte ta för hans skulder såvida ni inte har den som gemensam egendom. Men du flyttade ju dit och köpte den innan du träffade honom, så det har jag svårt att tro. 

Nej han har gått sin egna väg i 3 år nu. Varje månad kommer något nytt fram. 

tex så sa jag till honom att han inte fick vabba när jag plugga eller var sjuk. Vad gjorde han ? skicka efter från f kassan ändå. Så det blev ett polis ärende . och det tala han inte om så vips skulle han en dag gå på rättegång. Då föll min värld. Eller när han sa att han betalat bilförsäkringen och trafikverket men bilen ticka på varje dag. därav min skuld på 11.000 nu.
    eller när jag försöker lösa detta och han kommer hem med en el bil till barnen för flera tusen som dom aldrig ens önskat sig. han har blivit så konstig. 

nu får jag dubbelkolla allt han gör för att jag inte litar på honom. 

innan jag träffa han för 5 år sen visste jag bara vad ett bil och bolån var. Mitt X lärde nämligen mig att man köper bara det man har råd med och inte tar lån. Dum nog så teckna jag lån på mig när sambon blev arbetslös . Remeber och ica banken sen har jag CSN på 30.000 kvar. Som jag ska börja  betala nästa år.
    För två år sen  tyckte han att vi skulle byta bort min bank till bluestep så vi kunde baka in lånen i boende lånen då vi inte kunde det på min bank då han hade anmärkningar.
    så vi gjorde det, så nu står han med som lånetagare på bluestep . Skyhög ränta.
    så flyttar han kommer jag inte kunna betala allt själv varje månad . 
    vi  har skrivit samboavtal , att vid en flytt så får han inte del av lägenheten fast att han står som lånetagre då jag och mitt ex fixa så jag  kunde köpa denna lägenhet till mig och mina barn. 

Jag gråter just nu. Så jävla korkad jag är. Innan vi träffades bodde jag här själv med barnen och hade så lite  utgifter och nu är allt förstört . Kommer aldrig ta mig här ifrån. 

Tack för alla råd ! 

• Anonym (Panik!!!)
    BuoBä skrev 2023-11-20 11:51:08 följande:
    Behöver tips och råd! Skulder.

Förutom att prata med en skuldrådgivare så tycker jag att du ska försöka hitta antingen en familjerådgivare via kommunen, eller en kurator via vårdcentralen. Du behöver någon att bara vräka ur dig allt till, och kanske få hjälp till att se situationen från andra håll. 

Meddela sambon, helst skriftligen, att det är slut och att han har 3 månader på sig att flytta ut. Sprid det även till vänner så han får press på sig. Fokusera på dig själv och barnen. Han får lösa sina egna problem nu, det är inte ditt ansvar. 

Det kommer bli tufft ett tag, men varje litet steg gör att framtiden blir bättre!

Tack för kloka ord!

I början av året gick jag hos psykolog via VC då jag bara sover 2 timmar per natt och hon misstänkte adhd. Men jag ljög om allt detta eller var jag kände i ett helt halvår för jag var så rädd att hon skulle ringa soc och göra en orosanmällan . Men en vet jag och det är att jag är bra med barnen. Dom får det dom behöver , jag kör dom alltid överallt och finns där hela tiden. Och kan jag inte för att jag jobbar så kommer mormor och farmor direkt ! 

jag har fått städmani och rastlöshet , psykogen ville att jag skulle göra en adhd utredning men det kunde också vara stress och ptsd sa hon. men då berättade jag ju inte om allt för henne, inte ens i närheten. 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 12:53:30 följande:

Har ni gemensamma barn eller är de dina sedan tidigare? 

Om barnen är dina så är det ingen tvekan om vad du ska göra, vilket är att kasta ut odugligen asap. 

Det finns ingen som helst anledning för dig att betala en enda krona på hans skulder så sluta med det omedelbart. 

Om du blir av med sambon är din ekonomiska situation bra. Betala av de 11 000kr till Kronofogden så fort som möjligt och se om du kan få en bättre avbetalningsplan på övriga lån om du behöver det för att klara dig.

Men som sagt, ut med parasiten. Om han yrar om att ta självmord eller liknande så är det bara snack och fulspel. Ta gärna hjälp med dialogen med sambon om du känner dig utsatt. Du kan ta hjälp av en kompis eller familjerätten på kommunen. I värsta fall kan du säga att dialogen ska gå via en jurist, det kommer kosta ett antal tusenlappar men din psykiska hälsa är värd varenda en. 

Vi har två barn ihop! Och jag har två sen innan.
    Jag har sagt att jag vill att han ska flytta för att barnen mår dåligt så fort han är hemma. Men han letar inget. En gång sa han ? då får polisen komma och hämta mig ?
    sen har han ju satt ut så höga lån på mig så jag kommer nog inte klara av att betala  allt själv  varje månad . allt Står på mig och det lilla på han är hos kronofogden. 
  • Anonym (Panik!!!)
    Tow2Mater skrev 2023-11-20 13:06:50 följande:

Låter ju som din sambo blivit deprimerad, be honom kontakta vården. Tycker inte du ska avfärda det med deppig och offerkofta.

Ja det är möjligt! Har sagt det själv. Men för mig som vill framåt är det så frustrerande att ha han hemma och tycker synd om mig. 

Jag bad han söka om hjälp men då säger han ? det har vi inte råd med? i protest .
    För att han inte vill. 

• Anonym (Panik!!!)
    BuoBä skrev 2023-11-20 12:39:17 följande:
    Ta kontakt igen, och lägg korten på bordet. Annars kommer du explodera. Det kan vara bättre med en familjerådgivare för de är vana vid problem i relationen som beror på ekonomi. 

Du har en stor vilja att rätta till situationen, så ta all  hjälp du kan för att komma på rätt köl.

Ska börja med kommunen. Något  måste hända för just nu tar jag hand om ett extra barn. Jag får hålla koll på hans läkartider . ställa larm och påminna honom om små små saker han själv ska ta hand om. Som tillhör hans liv. 

Har nog inte djupandas sen i början 2022. 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 13:32:00 följande:
    Har han tagit lån i ditt namn utan din vetskap eller ditt godkännade? I så fall bör du anmäla honom och bestrida lånet och vägra att betala på det. 

Nej  han har övertalat mig om det. Så det är mitt fel! Jag var så korkad!  Han kunde inte ta något själv och sa att det var bäst lösningen för oss. Jag hade bara ett bolån när vi träffades. 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Fd skild kille) skrev 2023-11-20 13:51:10 följande:
    Det är inte du som varit korkad. Det är han som är ondskefull och lurar och utnyttjar dig.

Han är innerst inne en bra kille. Han fick ett bra jobb för 4 år sen med hög lön. sen fick han sparken och sen ett jobb med mycket lägre lön. Halka efter , samla på sig skulder .betala inte . Skulder  som han inte sa till mig. Gömde brev. köpte saker istället för att betala räkningar först. sen blev han bara mer bitter och bitter . Men framför allt mot barnen och det gör ont. Han har aldrig varit så hård emot dom som nu. Och dom har inte bett om att få komma till, dom har inget med hans problem att göra . 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (barnet) skrev 2023-11-20 13:46:17 följande:
    Nu är det så att det finns bara två val:

Antingen är man frisk och då söker man jobb.

Eller så är man sjuk, fysiskt eller psykiskt, och då söker man vård.

Gör man ingetdera åker man ut. Du måste säga upp honom om han inte bokar tid hos vården idag. Han har 3 månader på sig att flytta från att du gör det och se till att ha vittnen då du meddelar, gör det gärna skriftligt.
    -

Min mamma förstörde sitt liv och sin ekonomi på att försörja en slarver till man i 30 år, och det finns ingen anledning att du ska göra något lika dumt.

Det finns ingen bättre dag att börja göra rätt mot sig själv och sina barn på, än idag.

Dagens bästa! Tack!
    Jag är din mamma just nu. Han fick liksom en anmärkning av ett POSTKODSLOTTERIET  på 200 för att han hade glömt att han sa ja på en telefon förra julen. Blir matt! 

Jag ångrar att jag inte sagt detta till några av mina vänner. Det var skönt att berätta, lever som i en hemlighet . Min familj vet inte ens. 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (Li) skrev 2023-11-20 15:04:02 följande:

Har ni skrivit några papperen hur stor del av bluesteplånet som är hans?
    Det hade ju varit bra om du kunde bli av med det lånet. Du borde kunna ta ett bolån via en annan bank och baka in lite av dina andra lån i det, kanske få ner räntan och skriva över din Sambos del av bluestep bara på honom. Men har han höga lån i övrigt är det kanske svårt, kan han ha en förälder som medlånetagare?

Nej då jag har en anmärkning själv kan jag inte byta bank till en annan. Nu måste jag väl dras med denna bank tills min anmärkning gått bort.  

• Anonym (Panik!!!)

Någon som vet om man kan få skuldsanering även om man står med på ett bolån? Äger en lägenhet? Tänker på min sambo. 

tänker eftersom han bor i en lägenhet med värde så tar dom väl den först? 

Ringde nu och jag har inga skulder hos kronofogden alls.
    dom där 11.000 var kvar hos trafikföreningen. men som sagt min sambo  har en hög skuld hos kronofogden som dom drar på han lön. 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 15:39:03 följande:
    Ja, jag fattar inte hur han kunde tycka att det är en bra idé med ett dyrare lån. 

För han tog in några av sina skulder i mitt bolån , dum nog gick jag med på det för att vi skulle få en lite lite längre månads kostnad . 

• Anonym (Panik!!!)
    Anonym (...) skrev 2023-11-20 15:44:02 följande:
    Skuldsanering får man om man har så mycket skulder att man inte kommer klara av att betala dem på många år.

Dessutom får man inte ha tagit nya lån den närmaste tiden.

Och personen måste själv ha försökt göra allt för att lösa situationen men inte lyckats.

Angående bolånet så blir det nog så att det blir du som blir skyldig att betala det själv, om han skulle beviljas skuldsanering.

Men går kronofogden inte på lägenheten först ? Om han bor här? Han är ju lånemedtagare. Vad kommer kronofogden säga om det? 

Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.