• Anonym (Oroad)

Svartmålad

Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 14:28:40 följande:
    För att mamman vägrar! 
    Ja precis, så påstå då inte att det går bra för TS att ha en relation med barnet ändå.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 14:27:53 följande:
    Varför fortsätter du då tjata om att han ska försöka få henne tillbaka?
    Trots att han har varit tydlig med att han inte vill?
    Eftersom du frågar om hur jag tänkte, då förklara jag hur jag har tänkt.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 14:28:42 följande:
    Jag har svarat på det också. Om TS anstränger sig för deras förhållande så höjs sannolikheten att hon också gör det. 

Det har antagligen tagit slut av en anledning.
    Sp vad är det som säger att det skulle fungera om de försökte igen?
    I synnerhet när varken TS eller mamman vill.
    Och du tycker att TS ska anstränga sig och säga förlåt.
    Det enda han har gjort är att göra slut. Det behöver han inte be om ursäkt för så länge han skötte det snyggt.
    Däremot borde mamman be om ursäkt som svartmålar honom och använder barnet som ett slagträ emot honom.
    Det är så lågt det bara går att sjunka.
    Hon är den som borde anstränga sig för att TS ska få en bra relation med sitt barn! 
    Varför ska bara TS göra det?
    Han gör redan det han kan.

• molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 14:29:11 följande:
    Ja precis, så påstå då inte att det går bra för TS att ha en relation med barnet ändå.
    Det hade säkert fungerat bättre om mamman inte hade satt sig emot. 
    Så varför klagar du inte på henne?
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 15:01:49 följande:

Det har antagligen tagit slut av en anledning.
    Sp vad är det som säger att det skulle fungera om de försökte igen?
    I synnerhet när varken TS eller mamman vill.
    Och du tycker att TS ska anstränga sig och säga förlåt.
    Det enda han har gjort är att göra slut. Det behöver han inte be om ursäkt för så länge han skötte det snyggt.
    Däremot borde mamman be om ursäkt som svartmålar honom och använder barnet som ett slagträ emot honom.
    Det är så lågt det bara går att sjunka.
    Hon är den som borde anstränga sig för att TS ska få en bra relation med sitt barn! 
    Varför ska bara TS göra det?
    Han gör redan det han kan.

Jag säger att om han gjorde det så skulle det kunna funka. Du frågade mig frågor om hur det skulle gå till.

Ja alltså mamman har ju inte startat en tråd där hon frågar mig hur hon borde göra så jag kan ju inte säga någonting till henne om vad jag tycker om hennes beteende. Det är helt OT och inte applicerbart här.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 15:04:48 följande:
    Det hade säkert fungerat bättre om mamman inte hade satt sig emot. 
    Så varför klagar du inte på henne?
    Jag har redan svarat på ett par gånger varför jag inte säger något till henne. Och nu tycker jag att det är du som kan svara på mina frågor för en gångs skull. Varför fortsätter du ställa samma frågor om och om igen när du bara kan läsa mina tidigare inlägg istället? För svaren framgår där.
    Och hade du själv accepterat att inte få bo med dina bebisar efter att de kom till världen? Hade du tyckt det var ett bra alternativ att kämpa med myndigheter och vänta på att kanske få träffa dem någon gång i framtiden? Och att acceptera argument som att du kan bygga en bra relation till dem ändå, även om man inte har så mycket tid ihop. Låter det bra i dina öron?

Nu är det faktiskt dags för dig att svara på mina frågor.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 15:21:28 följande:
    Jag säger att om han gjorde det så skulle det kunna funka. Du frågade mig frågor om hur det skulle gå till.

Ja alltså mamman har ju inte startat en tråd där hon frågar mig hur hon borde göra så jag kan ju inte säga någonting till henne om vad jag tycker om hennes beteende. Det är helt OT och inte applicerbart här.
    Men han vill ju inte.
    Och det tog antagligen slut av en anledning.
    Så varför skulle det funka bättre om de försökte igen?
    I synnerhet när ingen av dem vill?

Nej,men du uttalar dig ändå på ett sätt som att du tycker det är synd om henne för att hon blev ledsen när TS gjorde slut.
    Det är fullt förståeligt att man blir ledsen när ett förhållande tar slut.
    Men inte att man försöker hämnas genom att svartmåla den andra parten använda barn som slagträ mot densamme.
    Men det har du inte nämnt ett ord om.
    Bara att TS borde anstränga sig,
    Något han,för övrigt ,redan har gjort och gör.
  • Anonym (On point)

Säger på engång att jag inte läst hela tråden utan gjort några nedslag i sidorna och upptäcker att ingen ser på frågan utifrån ett barnperspektiv. För det är ju barnet det i slutet ändå handlar om.

Vad som hänt är utan tvekan mycket olyckligt men nu är det som det är och för barnets bästa måste man hitta ett sätt för fadern att ändå ha viss kontakt med barnet. Medan barnet är väldigt litet kan det vara svårt men allt eftersom barnet växer upp kan man med socialtjänstens hjälp ändå se till att kontakten fungerar.

Eftersom det är en så infekterad situation borde TS ta hjälp av någon som kan företräda honom. Det behöver inte vara en advokat eller jurist. 

Huvudsaken är att barnet inte förlorar kontakten med sin pappa.

• molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 15:25:26 följande:
    Jag har redan svarat på ett par gånger varför jag inte säger något till henne. Och nu tycker jag att det är du som kan svara på mina frågor för en gångs skull. Varför fortsätter du ställa samma frågor om och om igen när du bara kan läsa mina tidigare inlägg istället? För svaren framgår där.
    Och hade du själv accepterat att inte få bo med dina bebisar efter att de kom till världen? Hade du tyckt det var ett bra alternativ att kämpa med myndigheter och vänta på att kanske få träffa dem någon gång i framtiden? Och att acceptera argument som att du kan bygga en bra relation till dem ändå, även om man inte har så mycket tid ihop. Låter det bra i dina öron?

Nu är det faktiskt dags för dig att svara på mina frågor.
    Vet du vad. Om jag hade haft barn med mitt ex och mitt ex hade svartmålat mig och påstått att jag är farlig och försökt använda mina barn som ett slagträ mot mig så hade jag dragit in det juridiska direkt.
    Jag hade aldrig i livet velat försöka få tillbaka personen.
    Än mindre bett om förlåtelse när det enda jag har gjort är att göra slut.
    Om mitt ex hade betett sig så illa och förvägrat mig kontakt med mina barn så hade jag satt hårt mot hårt och visat att jag kan samarbeta och inte alls är den person mitt ex utger mig för att vara.
    Precis det TS gör.
    Varför skulle man vilja gå tillbaka till någon som smutskastar en och dessutom drar in ett barn i det hela?
    Ska ett förhållande fungera så ska båda vilja.
    Och här vill ingen av dem.
    Så varför ens anstränga sig för att bli ihop med sitt ex när det är kontakt med barnet man vill ha,om man kan få det på andra sätt?
    Det är klart att det är bra om man kan ha en bra relation med sitt ex,för barnets skull.
    Men det kan man ha utan att för den sakens skull bli ihop igen.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 15:39:47 följande:
    Men han vill ju inte.
    Och det tog antagligen slut av en anledning.
    Så varför skulle det funka bättre om de försökte igen?
    I synnerhet när ingen av dem vill?

Nej,men du uttalar dig ändå på ett sätt som att du tycker det är synd om henne för att hon blev ledsen när TS gjorde slut.
    Det är fullt förståeligt att man blir ledsen när ett förhållande tar slut.
    Men inte att man försöker hämnas genom att svartmåla den andra parten använda barn som slagträ mot densamme.
    Men det har du inte nämnt ett ord om.
    Bara att TS borde anstränga sig,
    Något han,för övrigt ,redan har gjort och gör.
    Jag har svarat på hur och varför det skulle kunna funka.
    Han vet inte om hon kommer vilja det om han framställer det på rätt sätt.

Jag bryr mig väl inte om ifall det är synd om henne, jag har inte skrivit någonting om att jag tycker det. Jag kan inte göra någonting åt henne eller hur hon beter sig. TS har presenterat situationen som den är med henne, och det är utifrån det jag skriver som jag gör. Jag kan liksom inte ändra på henne, spelar ingen roll om jag så skulle skriva att hon är en skitstövel, det är inte relevant. Det hjälper inte TS att komma närmare sitt barn.
Svar på tråden Svartmålad