• Anonym (Oroad)

Svartmålad

Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 13:32:31 följande:

Nej, det stämmer inte, TS KAN gå andra vägar också. Sen att han väljer att inte göra det, är en annan sak än att det inte går.

Jag vet att det sker automatiskt om man är kvinna, men kan du inte tänka dig in i hur det skulle vara i mannen situation? Jag tror inte du hade gillat det alls att inte få vara med dina barn från det de hade fötts, och behövt kämpa i diverse instanser, trots att du inte gjort något fel och inte är olämplig förälder.

Att gå den juridiska vägen kommer inte heller att funka, om han föredrar att få vara med sitt barn tidigare istället för vänta.

Vilka vägar då?

Jodå, den juridiska vägen kan fungera utmärkt för att ts ska få träffa sitt barn tidigare och inte behöva vänta. Vänta länge kommer han däremot få göra om han inte ska ta den juridiska vägen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 13:36:32 följande:
    Vilka vägar då?

Jodå, den juridiska vägen kan fungera utmärkt för att ts ska få träffa sitt barn tidigare och inte behöva vänta. Vänta länge kommer han däremot få göra om han inte ska ta den juridiska vägen. 
    Vilka vägar? Det det har jag ju redan skrivit vad han kan göra förutom gå den juridiska vägen. Men jag kan dra det igen, eftersom du frågar om det: han kan som jag föreslagit, försöka få mamman tillbaka, och för finns det väl också olika vägar att gå. Men i så fall vet nog TS bäst vilken approach som skulle kunna fungera på henne. 

Fast det fungerar ju inte utmärkt att försöka gången juridiska vägen, TS har uppdaterat och beskrivit vad som har hänt, och det går inget bra alls enligt de inläggen.
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 13:45:38 följande:
    Vilka vägar? Det det har jag ju redan skrivit vad han kan göra förutom gå den juridiska vägen. Men jag kan dra det igen, eftersom du frågar om det: han kan som jag föreslagit, försöka få mamman tillbaka, och för finns det väl också olika vägar att gå. Men i så fall vet nog TS bäst vilken approach som skulle kunna fungera på henne. 

Fast det fungerar ju inte utmärkt att försöka gången juridiska vägen, TS har uppdaterat och beskrivit vad som har hänt, och det går inget bra alls enligt de inläggen.
    De vägarna har ts redan försökt. Har du verkligen missat det? 

Och det går inte få tillbaka någon som inte vill och absolut inte när man inte vill själv heller. 

Då kvarstår enbart den juridiska vägen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 15:46:56 följande:
    De vägarna har ts redan försökt. Har du verkligen missat det? 

Och det går inte få tillbaka någon som inte vill och absolut inte när man inte vill själv heller. 

Då kvarstår enbart den juridiska vägen. 
    Nej, det stämmer inte, han har INTE försökt att ta mamman tillbaka.

Det vet jag väl att det inte går om hon inte vill, men det har jag redan svarat förut, att ni vet inte vad hon vill förrän TS försöker. Säger han de rätta orden som hon vill höra så kan det fungera. TS vill vara med sitt barn. Det är problemet som han vill lösa. Han hade hellre velat ha en annan kvinna än mamman, visst, men man kan inte få precis allt som man vill här i livet, i synnerhet inte när man satt sig i klistret såhär, då har man inte råd att vara kräsen. Han kan inte få både och. Och det ser du ju själv nu, när han väljer bort mamman så får han inte vara med barnet. Det är kalla fakta och den hårda sanningen.
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 16:13:17 följande:
    Nej, det stämmer inte, han har INTE försökt att ta mamman tillbaka.

Det vet jag väl att det inte går om hon inte vill, men det har jag redan svarat förut, att ni vet inte vad hon vill förrän TS försöker. Säger han de rätta orden som hon vill höra så kan det fungera. TS vill vara med sitt barn. Det är problemet som han vill lösa. Han hade hellre velat ha en annan kvinna än mamman, visst, men man kan inte få precis allt som man vill här i livet, i synnerhet inte när man satt sig i klistret såhär, då har man inte råd att vara kräsen. Han kan inte få både och. Och det ser du ju själv nu, när han väljer bort mamman så får han inte vara med barnet. Det är kalla fakta och den hårda sanningen.
    Han har försökt att ta kontakt med henne, vilket är det man måste göra först om man öht ska ha en chans att få tillbaka någon. Mamman har avvisat all kontakt. 

Säga de rätta orden? 

Jodå, ts kan få både rättigheter till att träffa sitt barn och fortfarande ha sin nya kvinna. 

Det handlar inte omnatt han har valt bort mamman. Mamman har däremot valt bort honom genom att avvisat alla försök till kontakt. Ts har gjort vad han har kunnat och det enda som återstår är den juridiska vägen

Förstår inte du det?
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 16:36:58 följande:
    Han har försökt att ta kontakt med henne, vilket är det man måste göra först om man öht ska ha en chans att få tillbaka någon. Mamman har avvisat all kontakt. 

Säga de rätta orden? 

Jodå, ts kan få både rättigheter till att träffa sitt barn och fortfarande ha sin nya kvinna. 

Det handlar inte omnatt han har valt bort mamman. Mamman har däremot valt bort honom genom att avvisat alla försök till kontakt. Ts har gjort vad han har kunnat och det enda som återstår är den juridiska vägen. 

Förstår inte du det?
    Det är det jag menar att han måste i så fall säga eller skriva de rätta orden, rätt kontakt. Kanske skriva ett sms om det, om hon inte svarar när han ringer. Han har hittills varken sagt eller skrivit ett ord om att ta henne tillbaka. Så det har han inte försökt.

Det vet jag väl att han KAN få, någon gång framöver, kanske då och då, men det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att ha kontakt med sitt barn och se sitt barn NU SNART MYCKET. Bo ihop. Så länge han går och väntar på det som du pratar om så har han ju ingenting.

Fast hon kan ju inte välja honom när han gjort klart att han inte vill ha henne. Det är DET jag diskuterar, inte att de ska ha en kontakt bara , utan ett förhållande. Det är TS som har valt bort henne, kontakt vill han ha, men att ha henne har han valt bort. Om han visade att han ändrar sig på den punkten så kan det mycket väl bli annat ljud i skällan från henne.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 16:46:07 följande:
    Det är det jag menar att han måste i så fall säga eller skriva de rätta orden, rätt kontakt. Kanske skriva ett sms om det, om hon inte svarar när han ringer. Han har hittills varken sagt eller skrivit ett ord om att ta henne tillbaka. Så det har han inte försökt.

Det vet jag väl att han KAN få, någon gång framöver, kanske då och då, men det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att ha kontakt med sitt barn och se sitt barn NU SNART MYCKET. Bo ihop. Så länge han går och väntar på det som du pratar om så har han ju ingenting.

Fast hon kan ju inte välja honom när han gjort klart att han inte vill ha henne. Det är DET jag diskuterar, inte att de ska ha en kontakt bara , utan ett förhållande. Det är TS som har valt bort henne, kontakt vill han ha, men att ha henne har han valt bort. Om han visade att han ändrar sig på den punkten så kan det mycket väl bli annat ljud i skällan från henne.
    Fast han har ju inte ändrat sig.
    Han vill inte ha henne
    Det du menar är att han ska ljuga om att han vill. 

Du skriver mycket om att man måste prioritera, man kan inte få allt etc etc men till syvende och sist så är det du menar att han ska förvandla sig till en manipulativ människa som berått mod lurar och ljuger för att få igenom sin vilja....
    Och intet på något sätt finns det någon garanti på att han "lyckas" med sitt uppdrag. Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att både exet och hennes föräldrar ser igenom hans patetiska försök, blir ännu mer kränkta och levererar ny information till myndigheterna om hans mörka sidor.
    Dock sann denna gång...
    Och detta kommer mest troligt ligga honom i fatet när han på nytt försöker den juridiska vägen
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2023-12-06 17:01:44 följande:
    Fast han har ju inte ändrat sig.
    Han vill inte ha henne
    Det du menar är att han ska ljuga om att han vill. 

Du skriver mycket om att man måste prioritera, man kan inte få allt etc etc men till syvende och sist så är det du menar att han ska förvandla sig till en manipulativ människa som berått mod lurar och ljuger för att få igenom sin vilja....
    Och intet på något sätt finns det någon garanti på att han "lyckas" med sitt uppdrag. Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att både exet och hennes föräldrar ser igenom hans patetiska försök, blir ännu mer kränkta och levererar ny information till myndigheterna om hans mörka sidor.
    Dock sann denna gång...
    Och detta kommer mest troligt ligga honom i fatet när han på nytt försöker den juridiska vägen

Det vet jag att han inte har. Men nu svarade jag på det N pratar om att han redan försökt, han har inte alls försökt ta kontakt på det sättet jag menade, visa han i så fall får visa att han ändrat sig. Det har inte hänt. Så då kan man heller inte påstå att han har försökt och att det inte funkar.

Så illa behöver det inte vara. Någon gång har han ju faktiskt tyckt om denna kvinna, och man kan komma över gammalt groll. Ett förhållande blir vad man gör det till.

Jag har inte gett garantier. Han kan bara försöka. Och även om hon nekar då kanske hon blir vänligare inställd eftersom hon inte längre känner sig ratad på samma sätt.

Fast om det hände, det skulle de ju inte ha några bevis för i sådana fall, att han hade så kallat fel avsikter med att försöka bli ihop. Det blir ju bara anklagelser som de inte kan belägga, som kan ligga DEM i fatet vid en vårdnadstvist. Det skulle ju då bara se ut som ett försök att svartmåla TS ytterligare. Mer än de redan gjort. Nä det skulle nog vara en dålig idé för dem.

• Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 17:13:25 följande:

Det vet jag att han inte har. Men nu svarade jag på det N pratar om att han redan försökt, han har inte alls försökt ta kontakt på det sättet jag menade, visa han i så fall får visa att han ändrat sig. Det har inte hänt. Så då kan man heller inte påstå att han har försökt och att det inte funkar.

Så illa behöver det inte vara. Någon gång har han ju faktiskt tyckt om denna kvinna, och man kan komma över gammalt groll. Ett förhållande blir vad man gör det till.

Jag har inte gett garantier. Han kan bara försöka. Och även om hon nekar då kanske hon blir vänligare inställd eftersom hon inte längre känner sig ratad på samma sätt.

Fast om det hände, det skulle de ju inte ha några bevis för i sådana fall, att han hade så kallat fel avsikter med att försöka bli ihop. Det blir ju bara anklagelser som de inte kan belägga, som kan ligga DEM i fatet vid en vårdnadstvist. Det skulle ju då bara se ut som ett försök att svartmåla TS ytterligare. Mer än de redan gjort. Nä det skulle nog vara en dålig idé för dem.

Han har försökt ts kontakt med henne, få till någon form av försoning men enbart blivit avvisad. 

Tyckt om och tyckt om. Han ville avsluta relation innan det uppdagades att hon var gravid eller innan blev gravid. Tycker att det tyder på att han tyckte om henne? Hade känslor för henne? 

Att kvinnan svar ålar ts, vägrar kontakt och vägrar låta han träffa sitt barn är saker som kommer ligga henne i fatet vid en eventuell vårdnadstvist. 

Varför ska han visa att han ändrat sig när han inte har det? Hon vill inte heller ha tillbaka honom. Tycker fortfarande att det ser ut som att de båda vill försöka igen?

Att ts ska försöka få tillbaka henne är alltså enda vägen du anser att ts kan och ska gå. Och hur bra har det fungerat? 
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 17:13:25 följande:

Nu har ju redan exxet svartmålat TS och lagt fram saker utan belägg och bevis pga att hon blev kränkt. Så att hon är förmögen att göra det, det är ju redan fastställt. Hon skulle ju bara fortsätta med det hon redan gör...
    Och det kan mycket väl redan komma att ligga henne i fatet vid en vårdnadstvist....
    Men att ge henne mer att bli kränkt över och mer ammunition (sann denna gång) att leverera till myndigheterna känns ganska korkat...

Och jag vet inte om jag skulle kalla förtal och att systematiskt förvägra kontakt till ens barn som "gammalt groll".
    Jag tror de flesta skulle nog kalla det grovt och oförlåtligt....
    Du kanske förlåter om medföräldern till dina barn medvetet skulle förvägra dig kontakt med dina barn pga att du gjort slut men de flesta skulle nog ha svårt att vända blad och lita på någon som gjort detta....
Svar på tråden Svartmålad