• Anonym (S)

Svartmålad

Anonym (M) skrev 2023-11-27 21:50:09 följande:
    Säg inte det. Hon kanske förlåter dig och tar dig tillbaka om du säger de rätta orden. Och beträffande resten, det hänger väl på hur motiverad är du att säkra en relation med ditt barn?
    Vilken fruktansvärd kommentar.

Det handlar väl inte om motivation!!!
    Mamman till barnet håller aktivt försöka svartmåla honom som våldsam och farlig i syfte att utesluta honom som en del i barnets liv.
    Det är inte ett förhållande som TS ska försöka få tillbaka. 
    TS ska kunna få vara delaktig i sitt barns liv utan att behöva offra sig själv i en destruktiv relation.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-11-29 07:00:47 följande:
    Det är ett sätt att få långt mycket mer tid och inflytande över barnet än vad du har idag. Jag pratar om att det bästa sättet att bygga en stabil relation med barnet är om du bor med barnet på heltid ju förr desto bättre. Jasså du behöver inte det, och hur bra är din relation med barnet nu då, tycker du? Vs hur bra den hade varit om du hade haft ett förhållande med mamman idag? Kanske kan du få en flyktig relation till barnet framöver, där du missar den allra största delen av tiden och anknytningen. Den här bebistiden rinner snabbt iväg, men du föredrar att istället lägga den på att kämpa genom myndigheter och vara så oroad som du kallar dig i din signatur?
    Jag baxnar av dina råd. 

För det första så är det verklighetsfrånvänt. Mamman till barnet signalerar tydligt att hon inte vill, hon har till och med sina föräldrar som grindvakter och jag tror knappast att några inviter skulle tas emot särskilt positivt. Ett väldigt genomskinligt försök att manipulera som jag tror de flesta skulle se igenom..och inte skulle hjälpa en framtida samarbete

Sedan är det väldigt respektlöst mot TS att föreslå att han ska leva med någon som beter sig så här och går så långt för att hålla TS borta. 
    Det kan ju inte bli något kärleksfullt förhållande byggt på respekt, trygghet och tillit och mest troligt ingen intimitet. Han skrev i sin TS att förhållandet aldrig varit bra och det tycker du är en bra grund att bygga ett förhållande på. Även i bra relationer är det svårt att dela hem och vardag men du tycker att TS ska med öppna ögon gå in i något som var katastrofalt från början...
    Med tanke på vad denna kvinna hittat på redan finns ju risk för alla möjliga lögner kommer under tiden och det ska TS leva med i sitt hem...Leva på nåder och med hot om vad som kan hända om man inte dansar efter någons pipa är fruktansvärt
    Han har dessutom träffat en ny som han då enligt dig bara ska kasta åt sidan

Sen är det inte utifrån barnets bästa. Att leva med föräldrar som inte tycker om varandra är inte en trygg uppväxtmiljö.

Du undrade vad för råd jag skulle ge.
    Och det är enkelt, den juridiska vägen.
    Skaffa ett juridiskt ombud, få faderskapet fastställt, få umgänge och kämpa för delad vårdnad. Sköta kontakten med mamman i lugn men tydlig maner. Inte falla för frestelsen att smutskasta henne utan tydligt stå för det konstruktiva alternativet, låt henne falla på eget grepp.

För även om det till en början bara innebär umgänge med barnet så innebär det att TS och barnet kan få börja skapa SIN relation. 
    Kvalité framför kvantitet är faktiskt Aoch O när det gäller relationen med barn..
    Barn kan knyta an till människor även om det bara är korta stunder i början....
    Mina barn har träffat sin moster max en gång per år men hon är ändå en av de närmaste relationerna de har. För när hon är med dem så är hon så närvarande och fokuserad på dem...det känner barn...
  • Anonym (S)

Till TS

Jag lider verkligen med dig. Jag kan inte ens föreställa mig hur svårt det måste vara att inte få vara delaktig, inte ens få veta att barnet fötts och att bli avfärdad av svartmålad på detta sätt.

Jag förstår att du fastnar i namngivandet. Det är en sådan central och viktig del av barnets varande som följer med hela livet, som föräldrarna brukar enas om.  En av de första viktiga symbolhandlingarna som du utesluts ifrån.
    Mitt råd till dig förutom det juridiska är att söka samtalsstöd.
    Gå och prata med någon om din sorg (och ilska) och för att förbereda dig att tackla ett annat slags föräldraskap än det du kanske tänkt dig...

• Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 14:05:07 följande:
    Så nu återstod inget annat motargument än att försöka gå på min person.
    Förlåt men tänker du detta som en debatt mellan 2 politiker eller liknande?

TS ber om råd. Du har gett ett förslag. Ts har berättat att detta inte fungerar i hans liv.
    Där tar det stopp. 
    Det handlar inte om rätt och fel. 
    Vad som skulle vara rätt i ditt liv är inte samma som rätt i alla andras liv. Eller är du så högfärdig att du tänker att du alltid vet bäst?

Frågan från ts är relevant. Du kämpar med näbbar klor kring detta förslag, trots att ts varit tydlig med att det inte är aktuellt. Det är inte en argumentation...för du har inga mandat att avgöra vad som är rätt och fel i någon annans liv...
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 16:46:07 följande:
    Det är det jag menar att han måste i så fall säga eller skriva de rätta orden, rätt kontakt. Kanske skriva ett sms om det, om hon inte svarar när han ringer. Han har hittills varken sagt eller skrivit ett ord om att ta henne tillbaka. Så det har han inte försökt.

Det vet jag väl att han KAN få, någon gång framöver, kanske då och då, men det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att ha kontakt med sitt barn och se sitt barn NU SNART MYCKET. Bo ihop. Så länge han går och väntar på det som du pratar om så har han ju ingenting.

Fast hon kan ju inte välja honom när han gjort klart att han inte vill ha henne. Det är DET jag diskuterar, inte att de ska ha en kontakt bara , utan ett förhållande. Det är TS som har valt bort henne, kontakt vill han ha, men att ha henne har han valt bort. Om han visade att han ändrar sig på den punkten så kan det mycket väl bli annat ljud i skällan från henne.
    Fast han har ju inte ändrat sig.
    Han vill inte ha henne
    Det du menar är att han ska ljuga om att han vill. 

Du skriver mycket om att man måste prioritera, man kan inte få allt etc etc men till syvende och sist så är det du menar att han ska förvandla sig till en manipulativ människa som berått mod lurar och ljuger för att få igenom sin vilja....
    Och intet på något sätt finns det någon garanti på att han "lyckas" med sitt uppdrag. Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att både exet och hennes föräldrar ser igenom hans patetiska försök, blir ännu mer kränkta och levererar ny information till myndigheterna om hans mörka sidor.
    Dock sann denna gång...
    Och detta kommer mest troligt ligga honom i fatet när han på nytt försöker den juridiska vägen
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 17:13:25 följande:

Det vet jag att han inte har. Men nu svarade jag på det N pratar om att han redan försökt, han har inte alls försökt ta kontakt på det sättet jag menade, visa han i så fall får visa att han ändrat sig. Det har inte hänt. Så då kan man heller inte påstå att han har försökt och att det inte funkar.

Så illa behöver det inte vara. Någon gång har han ju faktiskt tyckt om denna kvinna, och man kan komma över gammalt groll. Ett förhållande blir vad man gör det till.

Jag har inte gett garantier. Han kan bara försöka. Och även om hon nekar då kanske hon blir vänligare inställd eftersom hon inte längre känner sig ratad på samma sätt.

Fast om det hände, det skulle de ju inte ha några bevis för i sådana fall, att han hade så kallat fel avsikter med att försöka bli ihop. Det blir ju bara anklagelser som de inte kan belägga, som kan ligga DEM i fatet vid en vårdnadstvist. Det skulle ju då bara se ut som ett försök att svartmåla TS ytterligare. Mer än de redan gjort. Nä det skulle nog vara en dålig idé för dem.

Nu har ju redan exxet svartmålat TS och lagt fram saker utan belägg och bevis pga att hon blev kränkt. Så att hon är förmögen att göra det, det är ju redan fastställt. Hon skulle ju bara fortsätta med det hon redan gör...
    Och det kan mycket väl redan komma att ligga henne i fatet vid en vårdnadstvist....
    Men att ge henne mer att bli kränkt över och mer ammunition (sann denna gång) att leverera till myndigheterna känns ganska korkat...

Och jag vet inte om jag skulle kalla förtal och att systematiskt förvägra kontakt till ens barn som "gammalt groll".
    Jag tror de flesta skulle nog kalla det grovt och oförlåtligt....
    Du kanske förlåter om medföräldern till dina barn medvetet skulle förvägra dig kontakt med dina barn pga att du gjort slut men de flesta skulle nog ha svårt att vända blad och lita på någon som gjort detta....
Svar på tråden Svartmålad