• Anonym (Oroad)

Svartmålad

Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-04 19:54:12 följande:
    Eftersom mamman till barnet inte vill ha kontakt med ts så kan inte ta på tillsammans med sitt barn från start. Det innebär dock inte att han inte kan ha en relation till sitt barn. Är det så svårt för dig att förstå? 

För att två människor ska kunna bo tillsammans så krävs att dessa två personer VILL BO MED VARANDRA. Det vill inte ts och mamman till barnet. Är det också något som aldrig går in för dig? Som du aldrig kommer att förstå? 
    Jag har redan svarat på det. Mamman kan ändra sig om TS tänker om och kommer fram till att han vill ha bättre tillgång till sitt barn och kanske till och med bo med barnet, istället för att ha det som nu och vänta och hoppas och missa. Då kan han ha en chans att få mamman att ändra sig också. Människor kan överkomma sina svåra problem och gammalt groll.
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 20:03:31 följande:
    Jag har redan svarat på det. Mamman kan ändra sig om TS tänker om och kommer fram till att han vill ha bättre tillgång till sitt barn och kanske till och med bo med barnet, istället för att ha det som nu och vänta och hoppas och missa. Då kan han ha en chans att få mamman att ändra sig också. Människor kan överkomma sina svåra problem och gammalt groll.
    Nej, du har aldrig svarat på det. Enda svaret du get är att de kan endra sig. Trots att ts säger att set aldrig kommer att hända. 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 19:50:26 följande:
    Jag har redan förklarat det, därför att man vill vara och bo ihop med sitt barn från start. Hur kan det fortfarande vara oklart för dig? Du upprepar ju bara samma frågor som svaren redan framgått i mina inlägg flera gånger tidigare i tråden. Tryck på visa endast så kanske du slipper ställa samma frågor fler gånger.
    Ja,men du svarar inte på varför TS ska behöva bo ihop med mamman.
    Ha kontakt med barnet kan han ha ändå utan att behöva bo ihop med mamman.
    Speciellt som att ingen av dem vill vara ihop igen.
    Är det svårt för dig att förstå?
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 19:51:54 följande:
    Jag svarar på de inlägg och frågor jag får, fortsätter du fråga om hur jag har tänkt så kommer jag svara dig. Det här har jag också redan förklarat för dig.
    Då frågar jag dig igen. Varför kan du inte ta det till dig att TS inte vill bo ihop med mamman? Bara träffa sitt barn.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-04 19:52:54 följande:
    Ja precis, han kan bara ändra på sig själv, och sina handlingar, hur mamman då reagerar på det vet vi inte.
    TS har skrivit att varken han eller mamman vill vara tillsammans igen.
    Dessutom som svar till dig.
    Det borde väl vara tillräckligt för att förstå att TS inte kommer att lyda dina råd.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (H) skrev 2023-12-04 14:34:51 följande:
    Hur går diskussionen med familjerätten?
    Har du tagit kontakt med något ombud?
    Familjerätten verkade inte särskilt intresserade av att ta så mycket uppgifter när jag hörde av mig till dem, men så hade inte faderskapsutredning startat än heller. 
    Jag får väl se i veckan, den borde vara igång nu.

Sitter och kollar på ombud och även blivit tipsad om några via en kompis som är jurist.
  • Anonym (Oroad)
    Silverjenny skrev 2023-12-04 14:36:04 följande:

Orkar inte läsa 10 sidor så du kanske fått rådet redan, men om du vill vara delaktig i ditt barns liv ska du absolut inte gå med på enskild vårdnad fastän du får löfte om umgänge. Vårdnad och umgänge är två skilda saker och även om man inte har gemensam vårdnad kan man ha umgänge. Men om du avsäger dig vårdnaden innebär det att du inte har någon rätt att fatta beslut om barnet. Du får inte information från skolan, sjukhus osv.

Därför måste du redan från början strida för att du ska få gemensam vårdnad och att boende och umgänge ska vara delat också, så snart barnet är stort nog. Detta ska du hävda genom hela processen och ev. rättegång. Om mamman hävdar att gemensam vårdnad inte är möjlig pga samarbetssvårigheter ska du påvisa att det är hon som inte vill samarbeta, inte du. Om rätten kommer fram till att gemensam vårdnad inte är möjlig kan de nämligen döma enskild vårdnad, men då är det ofta föräldern som visar att hen vill samarbeta och säkerställa barnets rätt till båda sina föräldrar, som vinner vårdnaden.

Naturligtvis ska du spara alla sms och annan kommunikation mella dig och mamman som ev bevis. Installera en app som spelar in samtal. Och så tänker du såklart på att alltid själv vara korrekt och behärskad när du talar med henne. Om hon flippar och hotar dig med det ena eller andra är det enbart till hennes nackdel i så fall.

Tänker självklart jobba för gemensam vårdnad, delat boende(i sinom tid) och umgänge.

Jag har försökt ta kontakt med mamman och hennes familj flera gånger, mamman ignorerar mig, hennes föräldrar är arga och försöker få mig att försvinna. De ville inte ens svara på om barnet var fött, sedan blev de upprörda när jag fått reda på detta via Skatteverket. Sättet de uttrycker sig på visar tydligt att de gör och kommer göra allt i sin makt för att jag inte ska få vara involverad.
    Enligt dem har jag avsagt mig allt genom att inte vara involverad under graviditeten.

Samtliga gånger jag kontaktat dem har de sagt sig inte vilja ha kontakt och sagt att jag ej får försöka kontakta modern.

Självklart sparar jag all kommunikation både med henne och hennes föräldrar.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-04 19:54:12 följande:
    Eftersom mamman till barnet inte vill ha kontakt med ts så kan inte ta på tillsammans med sitt barn från start. Det innebär dock inte att han inte kan ha en relation till sitt barn. Är det så svårt för dig att förstå? 

För att två människor ska kunna bo tillsammans så krävs att dessa två personer VILL BO MED VARANDRA. Det vill inte ts och mamman till barnet. Är det också något som aldrig går in för dig? Som du aldrig kommer att förstå? 
    Jag har redan svarat på det. Se gärna mina tidigare inlägg.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-04 20:04:52 följande:
    Nej, du har aldrig svarat på det. Enda svaret du get är att de kan endra sig. Trots att ts säger att set aldrig kommer att hända. 
    Det vet han inte innan han har försökt. 
Svar på tråden Svartmålad