• RahRah

Gaza eller Israel?

🇵🇸 & 🇮🇱 

Vems  ?sida? står du på och varför? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gaza eller Israel?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Argneta) skrev 2024-07-02 15:43:22 följande:
    Du har tolkat allt jag skrivit till raka motsatsen. Jag står inte för Hamas eller Israel, jag står för folket vad är det ni inte förstår??
    Vad är öppet för tolkning när du skriver - du finner förståelse för bägge parter - Palestinierna, som representeras av Hamas i detta krig, är inte helt oskyldiga - om man håller med Israel är det för att man inte neutralt tittar på fakta - Israel är ockupationsmakt? Skriver du inte vad du menar?
    För folket betyder ingenting, det säger alla, även jag, men tror att du och jag tolkar det olika. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Argneta) skrev 2024-07-02 15:41:10 följande:
    Tycker du det är okej att mörda civila palestinier för att utplåna Hamas? Skulle nog inte tro det, det finns två sidor och båda är nästintill lika skyldiga. Skit i din ideologi och vad du tycker och se vad som faktiskt sker just nu, folk blir mördade.
    Nej jag tycker inte att det är okej att oskyldiga palestinier dödas, men tyvärr tycker Hamas att det är legitimt att använda mänskliga sköldar och skapa martyrer som de kallar det. När de försöker komma åt Hamas, dör tyvärr civila pga Hamas taktik att offra sitt eget folk.  

">

• Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2024-07-02 15:26:18 följande:
    Jag trodde faktiskt att antisemitism ÄR hets mot folkgrupp, jag menar, redan innan det här. Det möter väl kriterierna för hets mot folkgrupp. Är det så att det inte föll under den lagen tidigare ? Det är ju en folkgrupp. 
    Hets var olagligt tidigare. Nu handlar lagen även om att det blivit förbjudet att förneka, ursäkta eller förringa t ex Förintelsen. Människor som trots den nya lagen väljer att förneka förintelsen kan dömas för hets mot folkgrupp. Men hur exakta detaljerna i lagen ser ut vet jag inte.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-07-02 17:56:29 följande:
    Hets var olagligt tidigare. Nu handlar lagen även om att det blivit förbjudet att förneka, ursäkta eller förringa t ex Förintelsen. Människor som trots den nya lagen väljer att förneka förintelsen kan dömas för hets mot folkgrupp. Men hur exakta detaljerna i lagen ser ut vet jag inte.
    Just det - så var det ju. Just det här med att förneka förintelsen har varit olagligt i Tyskland länge. Men det är förståeligt, just i Tyskland. Men det är bra att Sverige har adapterat det också. 
  • Mentat
    Anonym (Argneta) skrev 2024-07-02 15:36:21 följande:
    Ja att inte mörda civila kanske? hmmmmm
    "Mörda"? Hamas startade krig och i krig blir det alltid civila offer, särskilt på den sida som spottar på Genevekonventionen och inte har uniformerade soldater.

Menar du att ditt engagemang enbart handlar om de oskyldiga civila offren och absolut inte någon sympati för Hamas?
  • Anonym (argnettan)
    Mentat skrev 2024-07-02 21:10:34 följande:
    "Mörda"? Hamas startade krig och i krig blir det alltid civila offer, särskilt på den sida som spottar på Genevekonventionen och inte har uniformerade soldater.

Menar du att ditt engagemang enbart handlar om de oskyldiga civila offren och absolut inte någon sympati för Hamas?
    precis så! 
    Jag sympatiserar inte med något av parterna, varken Hamas eller Israel. Jag är på folkets sida. Har ni tolkat mitt sätt att säga att ingen sida är oskyldig som att jag är för Hamas? isåfall har ni tolkat helt fel. Jag tycker att kriget är förfärligt och att man inte kan ta sida pga att båda parter är skyldiga till det civila upplever. Hatar krig och maktgalna folk, sjukt att man är beredd att mörda hela befolkningar för makt. 

Denna konflikt är betydligt mer komplicerad en Ukraina/Ryssland tex. Jag förstår det ungefär som att ni anser Hamas som Ryssland och Israel för Ukraina, eller? Förstår ni nu vad jag vill komma till kanske?

Kan dessutom flika in att jag inte alls är antismeitist heller för den delen. Jag skiter fullständigt i vilken gud folk vill tro på, ditt ursprung eller hur du ser ut osv, jag anser att det man gör på planeten är vad som faktiskt spelar roll, dina handlingar. Bara man är snäll tar man sig långt tänker jag.

Andrea och fudgegoogleaskme verkar tro att jag är här för att försvara hamas på något sätt, jag försvarar ingen av parterna och tycker att omvärlden inte ska "välja sidor" för det finns inget rätt mellan dessa två.
  • Anonym (argnettan)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-02 17:27:51 följande:
    Vad är öppet för tolkning när du skriver - du finner förståelse för bägge parter - Palestinierna, som representeras av Hamas i detta krig, är inte helt oskyldiga - om man håller med Israel är det för att man inte neutralt tittar på fakta - Israel är ockupationsmakt? Skriver du inte vad du menar?
    För folket betyder ingenting, det säger alla, även jag, men tror att du och jag tolkar det olika. 
    I att jag finner förståelse menar jag att det är ett krig och bägge parter är skyldiga och det finns inget av parterna som gjort rätt i den här konflikten. 
    Hamas är inte oskyldiga - Israel är inte helt oskyldiga, vad med det är det som du inte förstår?

Så du tycker att folkets liv inte spelar någon roll? what
  • Anonym (Fel)
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:13:34 följande:
    precis så! 
    Jag sympatiserar inte med något av parterna, varken Hamas eller Israel. Jag är på folkets sida. Har ni tolkat mitt sätt att säga att ingen sida är oskyldig som att jag är för Hamas? isåfall har ni tolkat helt fel. Jag tycker att kriget är förfärligt och att man inte kan ta sida pga att båda parter är skyldiga till det civila upplever. Hatar krig och maktgalna folk, sjukt att man är beredd att mörda hela befolkningar för makt. 

Denna konflikt är betydligt mer komplicerad en Ukraina/Ryssland tex. Jag förstår det ungefär som att ni anser Hamas som Ryssland och Israel för Ukraina, eller? Förstår ni nu vad jag vill komma till kanske?

Kan dessutom flika in att jag inte alls är antismeitist heller för den delen. Jag skiter fullständigt i vilken gud folk vill tro på, ditt ursprung eller hur du ser ut osv, jag anser att det man gör på planeten är vad som faktiskt spelar roll, dina handlingar. Bara man är snäll tar man sig långt tänker jag.

Andrea och fudgegoogleaskme verkar tro att jag är här för att försvara hamas på något sätt, jag försvarar ingen av parterna och tycker att omvärlden inte ska "välja sidor" för det finns inget rätt mellan dessa två.
    Att inte välja sida i nuläget är lika med att tillåta att ett helt folk svälter. Kan alla bara sluta fokusera på vem som har rätt se vilken tragedi detta är. Det måste sluta NU.

Förövrigt är iaf vissa av de du argumenterar med öppna sionister. 
  • Anonym (argnettan)
    Anonym (Fel) skrev 2024-07-02 22:25:42 följande:
    Att inte välja sida i nuläget är lika med att tillåta att ett helt folk svälter. Kan alla bara sluta fokusera på vem som har rätt se vilken tragedi detta är. Det måste sluta NU.

Förövrigt är iaf vissa av de du argumenterar med öppna sionister. 
    ah najs då var de inte ens någon ide att debattera för då når man ändå inte fram.
  • Mentat
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:13:34 följande:
    precis så! 

Eftersom ditt engagemang enbart handlar om de oskyldiga, har du någon åsikt om varför världen går i spinn över Hamas' krig från Gaza men gäspar inför att 85.000 barn svultit ihjäl i det jemenitiska inbördeskriget? Det framstår för mig som betydligt värre.
Svar på tråden Gaza eller Israel?