Anonym (Fader) skrev 2024-04-06 17:04:11 följande:
via.tt.se/pressmeddelande/3376091/palestiniers-liv-hotas-nar-israel-forstarker-apartheid&lang=sv
Dagliga bevis på apartheid
Den 1 februari 2022
publicerade Amnesty en rapport som beskriver hur Israel upprätthåller ett institutionellt system som förtrycker och kontrollerar det palestinska folket varhelst de kan kontrollera deras rättigheter: i Israel, i de ockuperade palestinska områdena och mot palestinska flyktingar genom att förvägra dem rätten att återvända. Rapporten visade hur israeliska lagar, politik och praktik utformas med det övergripande syftet att upprätthålla en judisk demografisk majoritet samt maximera kontrollen över mark och resurser för att gynna judiska israeler på bekostnad av palestinier.
Palestinier blir kontrollerade, även inne i Israel? Jaha. Då ska jag tala om för dig att ALLA blir kontrollerade i Israel för att det tyvärr är nödvändigt. Det kräver hög säkerhet och många kontroller om man vill undvika självmordsbombare. Vi fick inte ens gå in i en galleria för att vi hade en resväska med oss, i Haifa! Och man blir kontrollerad så fort man går in i tunnelbanan i Tel Aviv.
Och jag kan också tala om för dig att det var på liknande sätt i Storbritannien när IRA höll på (1980-talet). När jag reste dit med irländsk pojkvän så var det han som togs ut ur kön och förhördes speciellt. Men inte ser du att irländare behöver försvaras av Amnesty. I motsats till palestinierna har de ju också haft åtgärder mot extremism i sitt eget land. Där försvarade inte regeringen och hela befolkningen extremism.