• Anonym (Förtvivlad)

Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla

En väldigt svår fråga jag vet, men har man några rättigheter alls?
    Om man gjorde en privat surrogatöverenskommelse (som sen utfördes utomlands) och hon nu plötsligt fått för sig att hon vill behålla barnet (som inte är genetiskt hennes), vad gör man då? Barnet skulle födas i mammans (inte surrogatens) hemland och registreras som hennes barn direkt, men nu vill kvinnan (som är svensk och ville bo i sverige under graviditeten) behålla barnet och hotar med abort annars. Vad gör man om hon vägrar resa tillbaka dit? Barnet är ju inte hennes.

• Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla
  • Anonym (i)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-12 10:39:42 följande:
    Fast enligt svensk lag och gammal hävd, så är en kvinna som föder barn mamma till barnet, och hon innehar "äganderätten" till det barn hon har fött. Så måste det ju vara. Vi kan inte ha lagar som påstår något annat. 

...och ger hon då bort barnet till någon annan mot ekonomisk ersättning, så handlar det om överlämning av en såld vara. Det är meningslöst att försöka försköna detta.
    Ja enligt svenska lagar, men de räknades ju inte när du hävdar att det är människohandel med ivf.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (i) skrev 2023-11-12 10:47:50 följande:
    Ja enligt svenska lagar, men de räknades ju inte när du hävdar att det är människohandel med ivf.
    Fast jag menade aldrig "människohandel" enligt lag. Borde kanske ha skrivit ut det. Men jag tycker att det KÄNNS som det, när man håller på och köper och säljer könsceller. Särskilt som det i andra länder är så, att det är tillgång och efterfrågan som gäller,  och stora prisdifferenser, där man har bestämt vilka egenskaper som betingar ett högre pris.

Om en ung kille går på en prestigeutbildning på ett prestigeuniversitet, så får han t.ex. mer betalt för sin sperma. Är han dessutom kapten för rugbylaget så får han ännu mer, för då tänker den ensamstående kvinnan som bläddrar i donatorregistret: OH då kan min son bli både intelligent och duktig i sport och få ledaregenskaper! DET är värt att betala hundra dollar extra för!" Urk.
  • Anonym (i)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-12 11:13:20 följande:
    Fast jag menade aldrig "människohandel" enligt lag. Borde kanske ha skrivit ut det. Men jag tycker att det KÄNNS som det, när man håller på och köper och säljer könsceller. Särskilt som det i andra länder är så, att det är tillgång och efterfrågan som gäller,  och stora prisdifferenser, där man har bestämt vilka egenskaper som betingar ett högre pris.

Om en ung kille går på en prestigeutbildning på ett prestigeuniversitet, så får han t.ex. mer betalt för sin sperma. Är han dessutom kapten för rugbylaget så får han ännu mer, för då tänker den ensamstående kvinnan som bläddrar i donatorregistret: OH då kan min son bli både intelligent och duktig i sport och få ledaregenskaper! DET är värt att betala hundra dollar extra för!" Urk.
    Och jag menade heller inte människohandel enligt lag, med min fråga.
  • EpicF

Anonym (i):  Vid IVF får man inte ett färdigbakat barn. Utan man får hjälp med att bära fram sitt egna barn. 

Vid surrogat får man ett färdigbakat barn till sig, som en annan har brutit mot ersättning = människohandel. 

Och även adpotion är också en typ av människohandel. 

• Anonym (JB)

Den persons rättigheter som är det viktiga här är barnets. Barnet har rätt att veta sitt ursprung, att träffa sin pappa. Förmodligen är det den som bär barnet som blir barnets mamma rent juridiskt och det är där barnet i så fall kommer bo, och eventuellt hos pappan växelvist i framtiden. Men jag är ingen expert. Prata med en sådan så ni vet vad som väntar och kan förhålla er till det. 

• Anonym (i)
    EpicF skrev 2023-11-12 11:20:30 följande:

Anonym (i):  Vid IVF får man inte ett färdigbakat barn. Utan man får hjälp med att bära fram sitt egna barn. 

Vid surrogat får man ett färdigbakat barn till sig, som en annan har brutit mot ersättning = människohandel. 

Och även adpotion är också en typ av människohandel. 

Fast personen säljer inte barnet utan tjänsten som du kallar för baka. Ingredienserna var inte hennes heller, vilket var hela förutsättningen för att kunna baka det barnet, så nej hon kan inte sälja något som inte var hennes. Hon har fått betalt för att bära och ta hand om grejerna som inte var hennes.

• Mimosa86
    Anonym (JB) skrev 2023-11-12 11:21:53 följande:

Den persons rättigheter som är det viktiga här är barnets. Barnet har rätt att veta sitt ursprung, att träffa sin pappa. Förmodligen är det den som bär barnet som blir barnets mamma rent juridiskt och det är där barnet i så fall kommer bo, och eventuellt hos pappan växelvist i framtiden. Men jag är ingen expert. Prata med en sådan så ni vet vad som väntar och kan förhålla er till det. 

Ja så länge TS är ihop med pappan så kommer ju barnet ha tre föräldrar och varannan vecka liv.

Problemet blir ju om pappan på sikt dumpar TS och inte vill att hon ska träffa barnet. 
  • Anonym (JB)
    Mimosa86 skrev 2023-11-12 12:00:42 följande:
    Ja så länge TS är ihop med pappan så kommer ju barnet ha tre föräldrar och varannan vecka liv.

Problemet blir ju om pappan på sikt dumpar TS och inte vill att hon ska träffa barnet. 
    Ja, barnet har ju inga rättigheter gällande bonusmamman, vilket är för jävligt. 
  • EpicF

Fortfarande barnet som "säljs"/överlämnas. Inte inte ingredienserna. 

• Anonym (troligt)
    Aliona skrev 2023-11-11 14:12:43 följande:
    Kan du inte sluta nu? Du är helt OT och det är väldigt osmakligt att hålla på att diskutera politik i känsliga rummet, där en signatur som ?förtvivlad? ber om råd i en jättesvår situation. 
    TS som inte givit viktig info, som inte vill svara på frågor, som trashar IVF, lämnar tråden iprincip direkt. Känns mer som helgunderhållningen med ett ämne FL går igång på än att någon sitter hemma och gråter. Men vad vet jag...
Svar på tråden Surrugaten vill göra abort om hon inte får behålla